Gå til innhold

«Rumlefelt» i veien gir 60 prosent færre ulykker


Anbefalte innlegg

Rumlefelt burde være mulig å lage med mønstret valse samtidig med at de legger ny varm asfalt, istedenfor å komme og frese vekk asfalten etter den har blitt kald og hard.

 

Jo mindre veiarbeid og støy jo bedre er det for trafikanter og naboer, og sannsynligvis penger spart som kan brukes på vedlikehold av andre veier.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rumlefelt og tung bobil er ingen god kombinasjon. Den økte rullemotsanden på rumlefeltet drar bilen mot den siden rumlefeltet er. Værst er det i sving, der en tung bil i helst vi fortsette rett fram, og en i tillegg kommer utpå rumlefeltet med ytre hjul som drar bilen ytterlig i feil retning. For å kompensere må en overstyre og det som da skjer når bilen kommer ut av rumlefeltet gjør bilen en byks i motsatt retning.

 

Samme merket jeg med SUV'en min. Synes rumlefeltet var på grensen til trafikkfarlig.

Lenke til kommentar

 

Rumlefelt og tung bobil er ingen god kombinasjon. Den økte rullemotsanden på rumlefeltet drar bilen mot den siden rumlefeltet er. Værst er det i sving, der en tung bil i helst vi fortsette rett fram, og en i tillegg kommer utpå rumlefeltet med ytre hjul som drar bilen ytterlig i feil retning. For å kompensere må en overstyre og det som da skjer når bilen kommer ut av rumlefeltet gjør bilen en byks i motsatt retning.

Samme merket jeg med SUV'en min. Synes rumlefeltet var på grensen til trafikkfarlig.

 

Er nok heller sjåføren som egentlig ikke har noe på veien å gjøre

Lenke til kommentar

Eventuelt en veistripeliberalist som ikke ønsker å bli påtvunget å skulle holde seg mellom veistripene. 

 

Det har alltid vært rumlefelt på veien. Det er bare slik at tidligere rumlet det ikke før det strengt tatt var for seint, og man var utfor asfalten. 

Lenke til kommentar

 

 

Rumlefelt og tung bobil er ingen god kombinasjon. Den økte rullemotsanden på rumlefeltet drar bilen mot den siden rumlefeltet er. Værst er det i sving, der en tung bil i helst vi fortsette rett fram, og en i tillegg kommer utpå rumlefeltet med ytre hjul som drar bilen ytterlig i feil retning. For å kompensere må en overstyre og det som da skjer når bilen kommer ut av rumlefeltet gjør bilen en byks i motsatt retning.

Samme merket jeg med SUV'en min. Synes rumlefeltet var på grensen til trafikkfarlig.

 

Er nok heller sjåføren som egentlig ikke har noe på veien å gjøreSå 

 

.....

At bilen drar til siden når den kjører på rumlefeltet skyldes nok ikke sjåføren :)

 

Ellers var jo dette bare en test fra min side i full våken tilstand.

 

I sum kan det godt hende at effekten i er positiv. (Derfor skrev jeg "på grensen")

 

Poenget er jo å "vekke" en person hvis man sklir ut på feltet fordi man holder på å sovne etc.. Og det skulle jeg tro det vil gjøre. Så lenge veiskulderen har bredde på en halvmeter eller så, burde det være mer enn nok til å klarer å hente seg inn selv om man sklir over...

Uansett er vel det beste å stoppe hvis man føler seg uopplagt :)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

At bilen drar til siden når den kjører på rumlefeltet skyldes nok ikke sjåføren :)

 

 

 

Ellers var jo dette bare en test fra min side i full våken tilstand.

 

 

At bilen drar til siden når den kjører på rumlefeltet skyldes den som styrer bilen ut på rumlefeltet. Dette vil fortrinnsvis være sjåføren, i ditt eksempel skyldes det deg. 

Lenke til kommentar

 

At bilen drar til siden når den kjører på rumlefeltet skyldes nok ikke sjåføren :)

 

 

 

Ellers var jo dette bare en test fra min side i full våken tilstand.

 

 

At bilen drar til siden når den kjører på rumlefeltet skyldes den som styrer bilen ut på rumlefeltet. Dette vil fortrinnsvis være sjåføren, i ditt eksempel skyldes det deg. 

 

 

Dette blir vel en litt rar påstand.

Ja, selvsagt skyldes det sjåføren at man havner ut på rumlefeltet, men nå snakket vil vel om hva som skjer hvis man først har havnet der?

 

Hele poenget med rumlefeltet er å hindre utforkjøring/at man kommer over i motsatt veibane.

Men rumlefeltet bidrar altså til å styre bilen motsatt av den korrigeringen som bør skje. Og da er det vel rumlefeltet "sin feil" at bilen blir dratt til siden når den først har kommet ut der?...

(Ideelt sett hadde ingen havnet utenfor veien, og man hadde ikke trengt rumlefeltet i det hele tatt.

Og ideelt sett burde jeg ikke trenge å ha låsbare dører på bilen min heller.)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Tja, eller man kan si at rumlefeltet skal gjøre deg oppmerksom på at du faktisk er i ferd med å kjøre utenfor. Men så er det såpass sikkerhetsmargin at mange kan havne der uten at de egentlig er i ferd med å kjøre utenfor. Og det er jo da ganske uheldig hvis det bidrar til å trekke ut av veien. Samtidig er det kanskje akkurat det trekket som vekker opp en søvnig sjåfør. Hvis de sier de har fått ned antall ulykker er det en bra ting. Men når de sier "på enkelte strekker" så kan det jo bety hva som helst, når man tar med de andre strekkene også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...