Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan åpner jeg denne «sukkerbiten» (elektrisitet)?


Anbefalte innlegg

Jeg skal forsøke meg på å installere en taklampe. Huset er fra 2013 og i taket bak det runde hvite beskyttelseslokket er det tre ledningen (brun, blå og gul/grønn (jord?)). Hver av ledningene er avsluttet i noe som ligner på en sukkerbit uten mulighet til å feste nye ledninger på (se bilde). Er disse mulig å åpne? Jeg har forsøkt uten hell. Lampen jeg skal feste har kun to ledninger (altså ikke jord..) og disse er festet i en ordinær sukkerbit med skruer slik at jeg kan feste ledningene fra taket rett inn og skru igjen.

 

Hvordan løser jeg dette? Skal jeg kutte vekk sukkerbiten i taket og bruker sukkerbiten på lampa?

 

(Geunnet .hiec filer fra min iphone mangler jeg riktig tillatelse for å laste opp bildefilen. Jeg legger derfor ut en link (Dropbox).

 

Bilde 1: https://www.dropbox.com/s/1qvw63z4whdk38r/sukkerbit.jpeg?dl=0

 

Bilde 2: https://www.dropbox.com/s/qyko9zj85flwuvn/Fil%2004.08.2017%2C%2000%2010%2054.jpeg?dl=0

 

Bilde 3: https://www.dropbox.com/s/c96cu09yiz5hidy/Fil%2004.08.2017%2C%2000%2020%2048.jpeg?dl=0

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er koblingstykker og ikke sukkerbiter, her er det meningen at du dytter de nye kablene inn. men om du skal koble til kabler som sitter fast på lampen er dette mest sannsynlig flerkordellede kabler, og da skal ikke denne type koblingstykker brukes.

da må du bytte de ut med noe slikt

http://www.clasohlson.com/no/Wago-221-koblingsklemme/Pr366521000

 

IKKE bruk sukkerbiter da du skrur i stykker lederene.

 

 

over til noe annet. du sier lampen ikke har jord. Er dette et jordet rom? Det kan du se på stikkontaktene som de er jordet eller ikke.

Vet du om lampen er dobbelisolert?

https://www.lysbutikken.no/symbolforklaring

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Husk å koble ut sikringen før du kobler. Dersom dette er et tørt rom (og har IT-anlegg), vil den ene ledningen være strømførende selv om bryteren er av.

 

Er dette en ny lampe? Da er den enten dobbeltisolert, eller skal ha en jordledning koblet til noe av metall i opphenget.

 

Alle el-anlegg som er bygget eller rehabilitert etter 1992 er jordet i alle rom.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

De du viser bilde av, skal aldri en elektrikker benytte hvor en eier selv har lov å koble inn lampen. De er for kompliserte å bruke, og kan skape brann. Klipp dem av, og bytt de ut med disse i stedet: http://www.clasohlson.com/no/Wago-221-koblingsklemme/Pr366521000

 

De har en arm som åpnes. Hvor du dytter inn lederen uisolert, og når den vippes ned igjen så er den festet. Det kan også benyttes med ladningene som normalt følger lamper, som har veldig mange kobbertråder i seg. Det kan ikke de som du har i dag, og det er ofte det som kan skape brann fare. Vi har akkurat ryddet opp etter en elendig elektrikker ifra ett annet firma, som har gjort det, og der var det varmegang når han hadde presset feil type kabel inn i den typen.

 

I dag skal elektrikere helst levere takpunktene med DCL kontakter: https://www.google.no/search?q=elko+dcl&newwindow=1&safe=off&rls=com.microsoft:nb-NO:IE-Address&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj47PXQ_LzVAhVGPFAKHRBrDmIQ_AUICigB&biw=2048&bih=982

 

Det er dedikerte stikkontakter laget for lamper. Er ikke helt glad i dem selv, da selve støpselet ikke virket godt nok, de gangene jeg har tilkoblet ledninger i dem, litt for dårlig bygget.

 

 

 

EDIT: Var litt kjapp, så at Footy var inne på det samme.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg har alltid synes strøm er interessant, men jeg kan veldig lite om det :/

 

Footy: Da lærte jeg at det heter koblingsstykker, takk. Rommet har kun stikkontakter med jord, så da er vel rommet jordet (se bilde 1)? Se bilde 2 for bilde av lampens koblingsside, jeg aner ikke om den er dobbeltisolert, eller hva det betyr.. Det er kun én tynn hvit og én tynn sort ledning, disse var koblet i en sukkerbit (dette er vel en sukkerbit?) som jeg nå har skrudd av. Jeg har faktisk forsøkt å "stappe" de løse endene (se bilde 3) inn i koblingsstykket i taket, men de ville ikke gå igjennom "låsemekanismen" så de kommer bare ut igjen..

 

Mr_Spock: Se bilde 3, er dette endehylser? 

 

Zanta: Sikringen er selvsagt utkoblet, men supert at du nevner det!! Leste her om dagen dette med at kun én leder (stort sett) brytes i veggbryteren... Hvilken leder (blå eller brun) er det som vanligvis brytes?

 

AndersT2: Takk for forslaget. Jeg så faktisk i et annet rom (ifm. maling) at panelovnen på veggen er koblet ved hjelp av et slikt koblingsstykke med armer for hver leder. Det så mye smartere/enklere ut for meg i alle fall.. Da blir det Clas Ohlson i dag også samt innkjøp av sånn avisoleringstang (eller hva det heter...). 

 

Kan jeg samtidig spørre om dette (bilde 4) er en DCL-kontakt, eller er det noe annet? Huser er som sagt fra 2013 og dette er et taklampeuttak. 

 

 

Bilder

1) post-34471-0-77879800-1501832682_thumb.jpg

2) post-34471-0-07344000-1501832710_thumb.jpg

3) post-34471-0-79358900-1501832976_thumb.jpg

4) post-34471-0-99929200-1501833574_thumb.jpg

 

 

EDIT: Da har jeg midlertidig fått til å trykke ledningsendene fra lampa inn i dette koblingsstykket. Men det er jo litt "uggent" fordi jeg vet ikke helt hvor langt inn i kontakten kobberet sitter, og om det er god kontakt.. Det blir nok innkjøp av slikt koblingsstykke jeg ble tipset om tidligere i tråden..

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

utifra bildene kan vi ikke se om den er dobbeltisolert. lampen bør ha et lite merkeskilt et sted. en liten lapp med litt info. ta bilde av den. alternativt navnet på lampen så man kan google.

 

ja det er endehylser

 

ja det er en dlc kontakt

Lenke til kommentar

 

AndersT2: Takk for forslaget. Jeg så faktisk i et annet rom (ifm. maling) at panelovnen på veggen er koblet ved hjelp av et slikt koblingsstykke med armer for hver leder. Det så mye smartere/enklere ut for meg i alle fall.. Da blir det Clas Ohlson i dag også samt innkjøp av sånn avisoleringstang (eller hva det heter...). 

 

Kan jeg samtidig spørre om dette (bilde 4) er en DCL-kontakt, eller er det noe annet? Huser er som sagt fra 2013 og dette er et taklampeuttak. 

 

 

 

4) attachicon.gifuntitled (1 of 1).jpg

 

 

EDIT: Da har jeg midlertidig fått til å trykke ledningsendene fra lampa inn i dette koblingsstykket. Men det er jo litt "uggent" fordi jeg vet ikke helt hvor langt inn i kontakten kobberet sitter, og om det er god kontakt.. Det blir nok innkjøp av slikt koblingsstykke jeg ble tipset om tidligere i tråden..

 

Bilde 4 er DCL ja.

 

Kjøp de andre koblingsstykkene så er du trykk. Fjern ca 1cm med isolasjon så blir det bra. Hvis lederene inni er veldig tynne, ta å tvinn dem litt sammen først. Er det 1 eller 7 stk, altså litt stive slik som de i taket, så trengs de ikke tvinnes.

Lenke til kommentar

Wago-klemmene det er lenka til tidlegare i tråden er veldig fine til sånne formål. Eg skiftar lett ut dårlege skruklemmer i lampar og sånt med Wago.

 

Wago-klemmene kan opnast og lukkast så mange gonger du vil, og du kan dytte inn alle typar ledningar. Ved bruk av mangetråda kabel/leidning, pass på at du får alle kordelene inn og at det ikkje stikk noko ut.

 

Einleiar (typisk PR): 

 

PR-kabel-2x1-5-1-5-OE-5-7-X-8-4mm-10_elb

 

Fleirleiar/fleirtråda (typisk PN):

 

7045210016901_1.jpg

 

Mangeleiar/mangetråda (typisk lampettkabel):

 

RK-kabel-6-0-mm2-Gul-Groenn-OE-4-7mm-met

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett at den nå ikke er dobbeltisolert og den får en feil blir den ledende. Dvs at om du tar på lampen og samtidig berører noe annet ledende som er i kontakt med jord kan du få strømgjennomgang. Dette er i feil situasjon farlig.. Beste tilfellet får du en karamell, verste tilfellet kan du dø av det.

 

Har du jordfeilbryter eller jordfeilautomater kan slikt hindres/reduseres, men du har ingen garanti for at jordfeilfunksjonen fungerer om du ikke sjekker dette med jevne mellomrom.

 

finn ut om den er dobbeltisolert eller få den jorda. Om du ikke klarer å finne ut av dette, bytt lampa

Lenke til kommentar

Står ingenting om jording i monteringsanvisninga, så då er den nok dobbeltisolert (klasse 2). Då skulle den og/eller innpakninga vore merka med dobbel firkant:

 

DoubleIns.gif

 

Om det betyr at ledningane er dobbeltisolert eller at lakk og maling skal stå for beskyttelseslag nummer 2 er eg usikker på. Ihht. monteringsanvisninga så blir tilførselen lagt gjennom gummihylsa som følgjer med lampen. Dersom ledningane kjem rett frå taket, så skal gummihylsa tres opp i takpunktet. Det er i så fall ikkje urimeleg at ledningane i lampen er dobbeltisolert og at du oppnår dobbel isolasjon på tilførselen ved å tre PN-ledningane gjennom hylsa.

 

Dersom det er tanken, så blir det faktisk feil å bruka Wago-klemmer i lampen i staden for koblingsstykket som følgjer med. Når gummihylsa blir satt ned i koblingsstykket og andre enden dytta opp i taket, så er tilførselen i praksis dobbelisolert fram til det punktet. Er så ledningane og ev. koplingar vidare i lampa dobbelisolert så er klasse 2 oppnådd. Fjernar ein derimot koblingsstykket og brukar Wago i staden for, så er kanskje ikkje klasse 2 oppnådd.

 

Eit anna alternativ er at måten ledningane er lagt på oppfyller kravet til klasse 2, med bruk av dei kvite klossane med spor. Eg kjenner ikkje til alle metodane for å oppnå klasse 2, men eg ville i alle fall montert lampen ihht. monteringsanvisninga.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Her var det mye å lære. Jeg har ikke brukt den gummihylsa p.t. Da virker det som om jeg må fjerne Wago-klemmene da... Damn. Heldigvis tok jeg vare på sukkerbiten som fulgte med. Dette kan keg sikkert lese fra bruksanvisningen, men er poenget bare å legge gummihulsa opp i taket i den konlingsboksen i taket? Bare så den er borti taket/boksen i taket liksom?? Den biten forstod jeg ikke hekt, men.

Lenke til kommentar

For ufaglærte forstår eg at det blir litt komplisert å forstå.

 

Eg kjenner ikkje til korleis dei oppnår klasse 2 på lampen, men det er ikkje utenkeleg at ein må følgje monteringsanvisninga for å oppnå det.

 

Poenget med klasse 2 er at du har dobbel isolasjon. Dvs. 2 lag med isolasjon eller isolerande materiale mellom straumførande del (koparledningen) og metalldelar eller delar menneske kan koma i kontakt med. Sidan lampen ikkje er kopla til jord kan den bli spenningssatt ved ein feil, utan at sikringen slår ut. Med dobbel isolasjon minskar ein sannsynet for at du får kontakt mellom straumførande del og metall eller menneske.

 

For at dette skal oppnås må heile installasjonen av lampen vere utført som klasse 2. Sidan ein fører ledningar frå takpunktet inn i lampen, så må dei og oppfylle krav til klasse 2, noko som kan oppnås ved å bruke medfølgjande gummihylse og koblingsstykke.

 

Som sagt kan eg ikkje seie det sikkert, men det er uansett ein god regel å følgje monteringsanvisninga. For denne lampen er det klart vist at ved montering på takpunkt med ledningar skal du tre tilførselen gjennom gummihylsa, feste den i koblingsstykket og stikke den opp holet og inn i takpunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...