Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig innbyttepris på Hyundai i40, selge privat?

fleur

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å kjøpe ny bil og fikk en innbyttepris på Hyundai i40'en min på elendige 90000. Var en mikroskop rustflekk på bakdøra, ellers var den visst strøken, ingen feil altså. Her snakker vi 1,7 crdi premium 136 hk utgaven med alt tenkelig av utstyr, inkl. Webasto med fjernkontroll og helt nye vinterdekk. Den har gått 89000 km. Ser at tilsvarende biler ligger på finn.no for mellom 150-170000, men disse har svakere motor og har gått mer. Er dere enige i at det var en dårlig pris? Jeg kommer ikke til å godta prisen og vurderer å selge den privat om 2-3 måneder, for jeg antar at det er store sjanser for å få mer enn 90000? Hvor mye kan jeg forvente å få?

Den skal også EU-godkjennes ila august.

Er det noen som har erfaringer med nettbil?

Jeg fikk forresten innbyttepris på 122000 hos en annen forhandler som fører bl.a hyundai, og ble anslått 130k i innbyttepris hos en annen. Men da kreves det vel at jeg kjøper ny bil hos dem og? Eller kan jeg selge bilen til dem uten å kjøpe ny bil der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhandlere tilbyr nesten alltid lavere pris da de ønsker å selge med profitt. Prøv å selg den på finn.no, om du virkelig ønsker en god pris. Da kan markedet få bestemme. Om du trenger pengene kjapt, kan forhandler være greit men da med lavere fortjeneste.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Og det er jo litt skummelt med å selge den privat i forhold til at kjøper kan finne på å klage på ting i etterkant. Hva er vanlig her? Å selge den as it is? Gjorde det en gang jeg solgte en Renault.

Når det gjelder servicer så har vi kjørt såpass lite at vi har tatt alle hovedservicer, men ikke mellomservicer. Hvordan tror dere det slår ut? Bør vi skrive det i annonsen feks?

Lenke til kommentar

Om det ikke er noen markante feil på bilen så har du intet å frykte. Om du vil så kan du ta en NAF test og legge den med annonsen, det gjør oftere potensielle bilkjøpere tryggere, samt at du får en totalvurdering og et prisoverslag på bilen. Noen mener allikevel at NAF ofte er litt vel strenge i sine vurderinger av verdi.

Lenke til kommentar

Manuell giring er nok desverre noe som senker prisen betrakelig. Det store flertallet velger automat nå og dette merkes desverre godt for de som kjøper biler med manuell. Over 2\3 kjøper bil med automat når de handler nybil.

Et land av gamliser. ;-)  Men det bør absolutt ikke gjøre 50k utslag på prisen, men det kan ta litt lengre tid før den rette kjøperen dukker opp.

Få den EU-godkjent, og evt NAF-sjekk. Så legger du den ut på finn litt i underkant (men ikke mye - det er mistenkelig) av den prisen de andre ligger på. Og så vurderer du nettbil eller forhandle med bilforhandlerne hvis ingen napper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

...... beige skinnseter .....

Hvem vil ha en koreansk bil med beige skinnseter?

Skal man ha en bil som er lettsolgt, velger man svart utvendig og svart (skinn eller ikke) innvendig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Fikk du rabatt på nybil? Noen forhandlere velger å gi deg dårlig innbyttepris og et solid avslag på nybil. Pga mva på nybil, får de 20% rabatt av staten på den rabatten de gir deg.

Lenke til kommentar

Fikk du rabatt på nybil? Noen forhandlere velger å gi deg dårlig innbyttepris og et solid avslag på nybil. Pga mva på nybil, får de 20% rabatt av staten på den rabatten de gir deg.

Ja, fikk bra rabatt, og et skriftlig tilbud. De visste da at jeg hadde en innbyttebil, men det var før det ble aktuelt å taksere. Antar at det tilbudet fortsatt står selvom jeg velger å selge bilen selv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ja, fikk bra rabatt, og et skriftlig tilbud. De visste da at jeg hadde en innbyttebil, men det var før det ble aktuelt å taksere. Antar at det tilbudet fortsatt står selvom jeg velger å selge bilen selv?

Det er ikke sikkert, det kan være at forhandleren gir deg et godt tilbud på ny bil, for å ta igjen noen av "tapet" på dårlig innbytte. En kollega av meg fikk problemer da han kom for å hente sin nye bil. Han hadde kontrakt med innbytte av sin gamle bil, som han hadde solgt i mellomtiden, og selger ble ikke særlig fornøyd med hans løsning med å betale hele bilen. Antar at selger allerede hadde kjøper på bruktbilen til en pris som var mye høyere enn avtalt innbyttepris. Dette er noe man må få med i kontrakten.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert, det kan være at forhandleren gir deg et godt tilbud på ny bil, for å ta igjen noen av "tapet" på dårlig innbytte. En kollega av meg fikk problemer da han kom for å hente sin nye bil. Han hadde kontrakt med innbytte av sin gamle bil, som han hadde solgt i mellomtiden, og selger ble ikke særlig fornøyd med hans løsning med å betale hele bilen. Antar at selger allerede hadde kjøper på bruktbilen til en pris som var mye høyere enn avtalt innbyttepris. Dette er noe man må få med i kontrakten.

Ja, men de hadde ikke taksert bilen når jeg fikk tilbudet. Står ingenting om innbyttebil på tilbudet og prisen jeg fikk var for ny bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da vil nok tilbudet være gyldig, uavhengig om du velger innbytte eller ikke.

Uansett, selge selv er ikke lett, markedet er tregt. Jeg la ut min forrige bil på finn.no i august i fjor, og fikk solgt den i januar. Prisen jeg fikk ved privatsalg var ca 30% under det tilsvarende biler selges for hos forhandler.

Lenke til kommentar

Da vil nok tilbudet være gyldig, uavhengig om du velger innbytte eller ikke.

Uansett, selge selv er ikke lett, markedet er tregt. Jeg la ut min forrige bil på finn.no i august i fjor, og fikk solgt den i januar. Prisen jeg fikk ved privatsalg var ca 30% under det tilsvarende biler selges for hos forhandler.

Forstår, men bør uansett være mulig å få solgt høyere enn 90k privat. Tilsvarende biler ligger på finn for mellom 140-160k. Legger jeg meg feks på 120 burde det gå, i mine øyne ihvertfall. Tenkte å innhente en NAF bruktbilrapport og

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...