wordsmith Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 I teorien ja. Gå inn og gjennomfør det da, hvis det er så lett. Det er politisk ugjennomførbart å stoppe flyktningestrømmen. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Har man et fly som kommer fra Tyrkia fullt av norske turister og noen få menn i sin beste alder fra midtøsten, så skal det nok lite til å sjekke passene til disse for å se hvor de opprinnelig kommer fra, og om de også har stempel i passet fra det landet, vipps så har man funnet ut hvem som har vært på besøk i landet de flyktet fra. Det bør være trivielt. På Gardermoen er det vel ingen ekstra sjekk av de som kommer fra f.eks Tyrika. Alle kommer inn til samme taxfree/bagasje-område, og tollerne veit ikke om de kommer fra Ankara eller København uten å spørre. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Mange reiser via Tyrkia, eller andre transittland, og videre derfra til hjemlandet. Billetten videre kjøpes separat fra utreisebiletten og kan ikke spores. At "flyktninger" drar på ferie til landet de "flyktet" fra er gammelt nytt. Men da er de ikke flyktninger, men kjeltringer som har utnyttet og misbrult et system som er ment for de sårbare og forfulgte. Bare greit om staten får greie på at deres opphold i Norge er bygget på en løgn. 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 (endret) Når de drar til hjemlandet på ferie bryter de villkårene for å få asyl og dermed også norsk lov. Selvsagt skal man melde ifra om slik, akkurat som man ville med et hvilket som helst annet lovbrudd. Listhaug ber skolen rapportere barn med asyl status som reiser til hjemlandet. Utdanningsforbundet er i mot! iflg Dagbladet Nettopp slik tenkning som har skapt problemet vi har i dag. Endret 4. august 2017 av CiaroScuro 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 "Det skal ikke være lov å ha den type ferier, men vi kan jo ikke oppfordre til angiveri. Det statsråden bygger opp til her skaper skepsis og mistillit, og jeg er redd innvandrere ikke tør å delta aktivt i vårt samfunn, når statsråden ønsker et angiversamfunn, sier Hareide. Han stempler utspillet som drøyt selv til henne å være, og mener det er tydelig at Frp-kronprinsessen er i valgkampmodus. – En viktig verdi i det norske samfunnet er tillit, og dette bygger tilliten ned. Det er fristende å spørre Sylvi Listhaug: Er angiveri en viktig norsk verdi?" Det som er drøyt er at vi tydeligvis ikke skal gjøre plass til de som virkelig fortjener å komme og være i Norge. Jeg er enig i at det kan skape mistilitt, men hva skal man gjøre? Det er tydeligvis ikke god nok kontroll fra myndighetenes side og da er det, etter min mening, viktig at mannen i gata faktisk hjelper til. Blir nesten som å si at man ikke skal vitne i en rettssak, litt satt på spissen. Jeg ønsker både inkludering og "angiveri". Det må gå an å kunne ha to tanker i hodet på en gang. Det Hareide apellerer til er de lave forventingers rasisme. Altså en tankefeil som går ut i fra at innvandrere fra fremmede verdensdeler er skjøre porselengjenstander som man ikke kan snakke til som voksne mennesker eller stille de samme krav som man gjør til voksne mennesker. Et tvers igjennom rasistisk menneskesyn hvor en selv er hvite riddere som skal hjelpe og redde mennesker med annen hudfarge. En slags kvasi-humanistisk neo-kolonialisme med andre ord. 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 (endret) Mange reiser via Tyrkia, eller andre transittland, og videre derfra til hjemlandet. Billetten videre kjøpes separat fra utreisebiletten og kan ikke spores. De får vel fremdeles stempel i det norske passet sitt, som de så må vise når de kommer tilbake til Norge, og de fleste av disse stanses vel også i tollen. Nå ja; dersom de reiser inn i land hvor staten er svak eller oppløst; som f.eks Syria og Somalia; er det ikke alltid det er noen grenseovergang med offisielle myndigheter som stempler. Da er det heller betalte "loser" som frakter disse inn i området. Endret 4. august 2017 av Morromann Lenke til kommentar
0laf Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Nå ja; dersom de reiser inn i land hvor staten er svak eller oppløst; som f.eks Syria og Somalia; er det ikke alltid det er noen grenseovergang med offisielle myndigheter som stempler. Da er det heller betalte "loser" som frakter disse inn i området. Nå kan jeg ikke helt forestille meg at det er mange innvandrere i Norge som tar med barna på en treukers ferie i Syria, å blir smuglet inn over ymse grenseoverganger for å oppleve full borgerkrig. De aller fleste reiser nok til Libanon, Eritrea, Irak, Iran, Kuwait og andre steder som er forholdsvis stabilt. Eritrea har vært et problem i svært mange år. Mange eritreere reiser på ferie til hjemlandet ved å søke visum i et av nabolandene, og reiser så med bil over en grenseovergang hvor bestikkelser mottas for å ikke stemple passet deres. Dette eksisterer nok en del steder, men de aller fleste tar nok ganske enkelt fly fra Gardermoen direkte til hjemlandet, ettersom det uansett ikke finnes noe særlig kontroll på dette, som altså er det jeg mener bør skjerpes betraktelig. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 (endret) I teorien ja. Gå inn og gjennomfør det da, hvis det er så lett. Det er politisk ugjennomførbart å stoppe flyktningestrømmen. Interessant. Mye mer interessant enn utopier. Mener du flyktninge- eller migrasjon-strømmen? Eller begge deler? Og ville det vært politisk lettere med noe slags globalt ansvar/system for minimum sosial sikkerhet for folk flest? Politisk lettere å stoppe en strøm der greia er tilgang til luksus og ikke livsnødvendigheter? Luksus er ingen menneskerett :-) Endret 5. august 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Nå ja; dersom de reiser inn i land hvor staten er svak eller oppløst; som f.eks Syria og Somalia; er det ikke alltid det er noen grenseovergang med offisielle myndigheter som stempler. Da er det heller betalte "loser" som frakter disse inn i området. Nå kan jeg ikke helt forestille meg at det er mange innvandrere i Norge som tar med barna på en treukers ferie i Syria, å blir smuglet inn over ymse grenseoverganger for å oppleve full borgerkrig. De aller fleste reiser nok til Libanon, Eritrea, Irak, Iran, Kuwait og andre steder som er forholdsvis stabilt. Eritrea har vært et problem i svært mange år. Mange eritreere reiser på ferie til hjemlandet ved å søke visum i et av nabolandene, og reiser så med bil over en grenseovergang hvor bestikkelser mottas for å ikke stemple passet deres. Dette eksisterer nok en del steder, men de aller fleste tar nok ganske enkelt fly fra Gardermoen direkte til hjemlandet, ettersom det uansett ikke finnes noe særlig kontroll på dette, som altså er det jeg mener bør skjerpes betraktelig. Mange som har tatt med seg barn inn i Syria, desverre; skjønt langt fra alle disse er syrere. MEN - det har vært rapportert om tilfeller av syriske asylsøkere/flyktninger som reiser hjem i smug. Da snakker vi ikke bare om misbruk av asylinstituttet, men et potensielt alvorlig sikkerhetsporblem som også PST bør gå etter i sømmene. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Nå var det vel snakk om ferie, ikke fremmedkrigere som smugles inn i Syria med kone og barn for å slåss for den Islamske Staten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå