Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kjøper ignorer etter avtale om salg

treant

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenker advokatsalær, rettsgebyr, og transport til og fra advokatkontor rettsal, og en del fysisk korrespondanse.

Men det verste her er jo måneder med ergrelse.

En sånn sak er jo bare å ta inn i forliksrådet, og møte opp selv. Når det er sagt, min tiltro til forliksrådets kompetanse er ikke akkurat skyhøy, men denne saken er så klar at selv forliksrådet har en god mulighet til å komme til rett avgjørelse.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker advokatsalær, rettsgebyr, og transport til og fra advokatkontor rettsal, og en del fysisk korrespondanse.

Med en så sterk sak som dette vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg med advokat i forliksrådet, og det koster vel ca 900kr? Ergo er det den eneste utgiften han får, med mindre det må videre til tingretten hvilket jeg betviler sterkt. 

Endret av toth
Lenke til kommentar

Snakker vi fortsatt om han som skulle kjøpe en vare til 6000,- og trakk seg?

Jepp. Det er ikke noe som heter "trekke seg" når han eksplisitt har uttalt "Denne avtalen er bindene og den holder jeg".

Da heter det bare avtalebrudd, og kan og bør forfølges.

Endret av toth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forbrukerklageutvalget (som også tar privatkjøp) er gratis, og avsier vedtak med samme tvangskraft som en domstol.

Før en sak kan avgjøres av Forbrukerklageutvalget, må den først ha vært forsøkt meklet i Forbrukerrådet. Dersom minnelig ordning ikke oppnås, kan hver av partene bringe saken inn for Forbrukerklageutvalget. Forbrukerrådet oversender klagen sammen med saksdokumentene til Forbrukerklageutvalgets sekretariat.

Lenke til kommentar

Kjøper har ikke brutt noen avtale ennå

Nei, og poenget ditt er?

Det snakkes om at kjøper har trukket seg og brutt avtalen
Det er fordi OP lurer på hva han skal gjøre _hvis_ kjøper trekker seg, da det ser ut til å være overhengende fare for det. Samtidig får OP gode argumenter å servere for å forhindre at avtalen blir brutt.
Lenke til kommentar

Med en så sterk sak som dette vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg med advokat i forliksrådet, og det koster vel ca 900kr? Ergo er det den eneste utgiften han får, med mindre det må videre til tingretten hvilket jeg betviler sterkt. 

Hva hvis han nekter å betale?

Har forliksrådet myndighet til å få namsmannen til å inndrive, eller må man videre til tingretten?

Lenke til kommentar

Hei OP. Jeg var nettopp gjennom noe lignende selv. Legger ved link til tråden. Jeg holder på å forfølge denne saken nå via forliksrådet, da vi som selgere må gå gjennom denne instansen.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1779762

Samtidig kan vi undres over hvorfor det virker sosialt akseptabelt å binde seg til en avtale, og ikke dukke opp. Jeg har hatt noen fugler for salg, og tre kjøpere har sagt de vil ha fugleungene, men ingen dukket opp når de sa de skulle gjøre det.

I denne saken ser det til og med ut som at jeg er blitt svindlet, og jeg har vært på politistasjonen i dag for å finne ut hva jeg kan gjøre. Det viser seg at kjøper også har flere anmeldelser på seg, så jeg er tydeligvis veldig uheldig med de jeg treffer på. Skjønner meget godt hvorfor vi lever i et bruk og kast samfunn, når det skal være så vanskelig å finne nye eiere til tingene sine.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...