Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kjøper ignorer etter avtale om salg


treant

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

La ut et par ting til salgs i starten av juli på en facebook-gruppe for kjøp og salg. Der var det en kjøper som meldte interesse for begge varene, men som kunne ikke betale før 5 august. Vi ble enige om salg, men at kjøperen skulle betale 5 august.

 

Fast forward til denne uken, så sendte jeg kjøperen en melding i facebook-chatten i starten av denne uken og lurte på når vi skulle møtes på lørdag den 5 august - denne meldingen har kjøperen sett men ikke svart på - slik at jeg sendte kjøperen et spørsmåltegn på chatten i dag.

 

Jeg bare lurte på hvordan jeg skal håndtere denne situasjonen? Min egen feil at jeg har kjøpt et par ting som dette salget skulle dekke, men finnes det en rimelig vei å gå for å få salget i boks? En del av samtalen under: 

 

på forhånd takk:)

 

post-80312-0-67379200-1501766547_thumb.png

post-80312-0-23149600-1501766542_thumb.png

 

edit: kjøperen har sett spørsmåltegnet jeg sendte idag, men ikke svart.

Endret av vjhn90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Når du legger ut ting på finn.no eller sosiale medier må du bare sørge for å få sluttført salget fortest mulig. Hvis kjøperen ikke vil sluttføre avtalen, er det bare å legge ut varene på nytt. Juridisk sett har du en avtale, men du kan bare glemme å få den gjennomført.

Lenke til kommentar

Hvor mye penger er det snakk om her, siden man må vente til lønningsdag liksom? Jeg selger alltid til førstemann som møter opp på døra med pengene. Enkelt og greit.

For den ene kan 10000 være lommerusk, for den andre helt uoverkommelig

Å selge til førstemann som står i døra med pengene klar, er veldig greit for selgeren, men han som kjørte fra Skien til Ålesund og får beskjed om at tingen forsvant for 1 time siden, er nok ikke like fornøyd. (Urealistisk langt? Slett ikke, ikke når det gjelder bilkjøp iallfall).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvor mye penger er det snakk om her, siden man må vente til lønningsdag liksom? Jeg selger alltid til førstemann som møter opp på døra med pengene. Enkelt og greit.

For den ene kan 10000 være lommerusk, for den andre helt uoverkommelig

Å selge til førstemann som står i døra med pengene klar, er veldig greit for selgeren, men han som kjørte fra Skien til Ålesund og får beskjed om at tingen forsvant for 1 time siden, er nok ikke like fornøyd. (Urealistisk langt? Slett ikke, ikke når det gjelder bilkjøp iallfall).

 

 

Men er det ikke noe lovverk som jeg kan vise til som en siste utvei om at avtalen var bindene? Siden jeg har en skriftlig samtale....

Lenke til kommentar

Legg det ut for salg igjen, og det man kan lære av dette er:

- ett salg er ikke over før det er ferdig
- har du flere potensielle kjøpere, spør gjerne 2 og 3 mann om du kan kontakte de hvis solgt vare ikke hentes
- ikke slett annonsen før salget er i boks
- ikke bruk mer tid på dette, prioriter og få solgt varen i stedet

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å selge til førstemann som står i døra med pengene klar, er veldig greit for selgeren, men han som kjørte fra Skien til Ålesund og får beskjed om at tingen forsvant for 1 time siden, er nok ikke like fornøyd. (Urealistisk langt? Slett ikke, ikke når det gjelder bilkjøp iallfall).

Joda, men det vil jeg tolke som at han står på døra med pengene i hånda.

Lenke til kommentar

 

Å selge til førstemann som står i døra med pengene klar, er veldig greit for selgeren, men han som kjørte fra Skien til Ålesund og får beskjed om at tingen forsvant for 1 time siden, er nok ikke like fornøyd. (Urealistisk langt? Slett ikke, ikke når det gjelder bilkjøp iallfall).

Joda, men det vil jeg tolke som at han står på døra med pengene i hånda.

 

 

Det er det dog ikke alle som gjør, har bekjente der liknende ting har skjedd etter at de har avtalt å kjøpe en bil, og er på vei for å hente og betale. Hva er det med kjøp og salg som plutselig gjør at folk oppfører seg som brødhuer?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men er det ikke noe lovverk som jeg kan vise til som en siste utvei om at avtalen var bindene? Siden jeg har en skriftlig samtale....

Joda, men det er forskjell på å ha rett og å rett. Det siste koster penger – store penger! 6000 er ingenting i denne sammenheng.

 

Inkasso og forliksråd koster definitivt ikke store penger.

 

Selger har en fullstendig vanntett sak her da han har fått kjøper til å eksplisitt binde seg flere ganger, så denne vil gå på skinner gjennom systemet vil jeg tro.

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Inkasso og forliksråd koster definitivt ikke store penger.

 

Selger har en fullstendig vanntett sak her da han har fått kjøper til å eksplisitt binde seg flere ganger, så denne vil gå på skinner gjennom systemet vil jeg tro.

 

Det er greit nok, men det handler jo litt om tiden det tar også. Det er verdt det å gi kjøper en lærepenge, men for "bare" 6.000,- så hadde hvertfall jeg gitt faen.

 

Bedre å bare legge ut varen en gang til. Har selv "brent" meg på en avtale som var bindende. Desverre så endte det opp med at varen havnet i skapet igjen :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inkasso og forliksråd koster definitivt ikke store penger.

 

Selger har en fullstendig vanntett sak her da han har fått kjøper til å eksplisitt binde seg flere ganger, så denne vil gå på skinner gjennom systemet vil jeg tro.

Du kan jo kjøpe trådstarters fordring. Om det er så enkelt og billig å få inn pengene selv om kunden er uvillig, bør du kunne by ham en pen sum.

Lenke til kommentar

ALLTID hold deg unna folk som "skal bare"!

 

Når problemene begynner allerede i den innledende fasen i salget, så går jeg til neste kjøper!

 

Støtter denne.

 

Jeg selger alltid til første mann som kan betale for seg, samme hvilken unnskyldning folk måtte finne på. Ved salg på Finn/FB må man nesten tenke på seg selv først (sett at man er en ærlig selger, selvsagt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

På finn.no kan du bekrefte identiteten din med bankID. Da er det LITT lettere å sile ut useriøse. Men du slipper ikke unna å lese hva folk skriver.

Lenke til kommentar

 

Inkasso og forliksråd koster definitivt ikke store penger.

 

Selger har en fullstendig vanntett sak her da han har fått kjøper til å eksplisitt binde seg flere ganger, så denne vil gå på skinner gjennom systemet vil jeg tro.

Du kan jo kjøpe trådstarters fordring. Om det er så enkelt og billig å få inn pengene selv om kunden er uvillig, bør du kunne by ham en pen sum.

 

Jeg sa ikke at det skulle gå raskt, men at det ikke er noen grunn til at det skal koste TS så mye - kan du avklare hvilke utgifter du mener han vil pådra seg når du refererer til "store penger!"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...