FB.603020926514011 Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Det hadde jeg også gjort når man ser hvordan innredningen er utført. Hvem vil ha en bil som ser ut som et ratt og en skjerm? Ikke mye finish der. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Det han sa i går var at målet var at Model 3 og Model Y skulle være like til størst mulig grad. Det hørtes også ut som de skulle få samme ledningsnett. Falkedører ville kreve store endringer i karosseriet, og det er masse aktuatorer og sensorer i de. Ultralydsensorer, klemsensorer, posisjonssensorer og mer til. Når Musk sa det, for flere år siden, så var dette også før de hadde alle problemene med dørene. De har både vært problematiske å produsere i volum, og i begynnelsen var det masse feil på de. I forbindelse med Model 3 har han snakket gjentatte ganger om hvordan Tesla hadde vært alt for overmodig på Model X, og den lærdommen skulle de ta med seg inn i Model 3 produksjonen. Vi får anta denne lærdommen også vil tas med til Model Y. Model X er bygget på Model S og disse deler 30% av delene. Så ryktes det også at de skal bygge videre på denne og lansere en Minivan noe frem i tid. Forøvrig den bilen jeg venter på selv. Når man snakker om at en bil bygges på samme plattform er det gjerne snakk om ting som understell og drivlinje. Karosseriet oppå kan varieres mye og ofte er det lite som tyder på at bilene har samme utgangspunkt. Det samme gjelder forsåvidt interiør. I store konserner, også de som består av flere merker, så vil man gjerne utvikle og godkjenne et understell og en drivlinje, for så å produsere flere biler på denne. GM leverte eksempelvis understell til både Saab og Opel her i Europa. Saab valgte imidlertid flere ganger å gjøre endringer/forbedringer. I praksis er det en relativt smal sak å implementere falcon wing dører på model y, karosseriet vil uansett være veldig forskjellig og her deles som regel mindre mellom forskjellige modeller. Ledningsnettet kan være det samme ellers. Det er ikke noe problem å legge til litt til, fordelen er at man ellers kan produsere nøyaktig det samme av det begge har behov for til begge bilene. Om det er aktuelt å gi bilen disse dørene og om det er mulig innenfor prissegmentet de sikter på, det er en annen sak. Det er uansett ikke enorme summer i deler, det blir noe ekstra montering, men de har som du skriver mye av utviklingsprosessen på plass. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Model X er bygget på Model S og disse deler 30% av delene. Så ryktes det også at de skal bygge videre på denne og lansere en Minivan noe frem i tid. Forøvrig den bilen jeg venter på selv. Når man snakker om at en bil bygges på samme plattform er det gjerne snakk om ting som understell og drivlinje. Karosseriet oppå kan varieres mye og ofte er det lite som tyder på at bilene har samme utgangspunkt. Det samme gjelder forsåvidt interiør. I store konserner, også de som består av flere merker, så vil man gjerne utvikle og godkjenne et understell og en drivlinje, for så å produsere flere biler på denne. GM leverte eksempelvis understell til både Saab og Opel her i Europa. Saab valgte imidlertid flere ganger å gjøre endringer/forbedringer. I praksis er det en relativt smal sak å implementere falcon wing dører på model y, karosseriet vil uansett være veldig forskjellig og her deles som regel mindre mellom forskjellige modeller. Ledningsnettet kan være det samme ellers. Det er ikke noe problem å legge til litt til, fordelen er at man ellers kan produsere nøyaktig det samme av det begge har behov for til begge bilene. Om det er aktuelt å gi bilen disse dørene og om det er mulig innenfor prissegmentet de sikter på, det er en annen sak. Det er uansett ikke enorme summer i deler, det blir noe ekstra montering, men de har som du skriver mye av utviklingsprosessen på plass. Tesla har ikke vært fornøyd med hvor lite som ble felles mellom Model X og Model S. I utgangspunktet skulle 60% av delene være like, i stedet ble det 30%. For Model Y vil nok målet fort være 60% eller mer. Da blir det nok vanskelig å ta med falkedører. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Jeg synes den var, skal vi si, mindre vellykket på innsiden. Den skjermen synes jeg var totalt bortkastet. Det har vært prøvd før påToyota. Hele layouten innvendig gir meg assosiasjoner til en gammel Citröen. Sammenføyningene mellom dashbord og dører er ikke heldig i mine øyne. Hvorfor er det ikke HUD på den? Og så går prisen greit opp om man ikke vil kjøpe kjipingutgaven. Da venter jeg heller et år på Audi e-tron isteden.Den dyreste utgaven vil vel koste fra 300-350K i Norge? Er det dyrt? Hvorfor er skjermen bortkastet? Ble kanskje litt feil å si at den er bortkastet om den hadde vært senket litt og bilen hadde HUD. Og den dyreste utgaven med lengst kjørelengde og hele pakka vil vel havne på litt mer en 350. Jeg vil tippe over 500,- før den ser norske skilt. Men uansett har Tesla en vei og gå før de lager interiør som matcher dem som har laget biler før. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 (endret) Lurer mere på utleiemodus, bilene som produseres kan leies ut i tesla appen. Kan det være derfor folk ikke gidder å kjøpe? For finner lite grunnen til folk trekker seg. Man kan spare 10 000 kr minst hvis man venter å bestille 1 år. Godt mulig man kan spare ennå mere. Hvis man ikke vil være først i køen. Eller tror dere at man ikke får lokket opp døren\vinduet fra andre steder en fra skjermen gjør folk ser tesla model 3 som ekstra tungvint? Endret 4. august 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Mange må vente i over 2 år før de får en ny bil. Da de håper på å kunne produsere 5000 PR uke. Det blir ikke flere enn Max 250.000 på ett år. Trengs langt flere avbestillinger for å komme ned i 12 mnd som noen har regnet seg frem til her. Skal etter planen øke videre til 10 000 i uken neste år... Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 ]Musk sa det i en tweet for flere år siden. Tror ikke man kan ta det for god fisk. Håper du har rett. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Jeg synes den var, skal vi si, mindre vellykket på innsiden. Den skjermen synes jeg var totalt bortkastet. Det har vært prøvd før påToyota. Hele layouten innvendig gir meg assosiasjoner til en gammel Citröen. Sammenføyningene mellom dashbord og dører er ikke heldig i mine øyne. Hvorfor er det ikke HUD på den? Og så går prisen greit opp om man ikke vil kjøpe kjipingutgaven. Da venter jeg heller et år på Audi e-tron isteden.e-tron vil koste ca det dobbelte. Det blir en litt feil sammenligning. Hvordan vet du prisen på e-tron? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 (endret) Jeg synes den var, skal vi si, mindre vellykket på innsiden. Den skjermen synes jeg var totalt bortkastet. Det har vært prøvd før påToyota. Hele layouten innvendig gir meg assosiasjoner til en gammel Citröen. Sammenføyningene mellom dashbord og dører er ikke heldig i mine øyne. Hvorfor er det ikke HUD på den? Og så går prisen greit opp om man ikke vil kjøpe kjipingutgaven. Da venter jeg heller et år på Audi e-tron isteden.e-tron vil koste ca det dobbelte. Det blir en litt feil sammenligning. Hvordan vet du prisen på e-tron? Er vel ingen som vet spesifikk pris på denne enda, men det er å forvente at Audi skal konkurrere mot blant annet Jaguar I-Pace. Denne får antageligvis en startpris på mellom 6-700.000 kroner. Så plusser du gjerne på 150.000+ i ekstrautstyr. Endret 6. august 2017 av Vertical^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå