Gå til innhold

63 000 har kansellert Model 3-reservasjonen sin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange må vente i over 2 år før de får en ny bil. Da de håper på å kunne produsere 5000 PR uke. Det blir ikke flere enn Max 250.000 på ett år. Trengs langt flere avbestillinger for å komme ned i 12 mnd som noen har regnet seg frem til her.

Lenke til kommentar

Mange må vente i over 2 år før de får en ny bil. Da de håper på å kunne produsere 5000 PR uke. Det blir ikke flere enn Max 250.000 på ett år. Trengs langt flere avbestillinger for å komme ned i 12 mnd som noen har regnet seg frem til her.

De planlegger å skalere opp til 5.000 per uke i desember i år, og 10.000 per uke mot slutten av neste år.

 

Leveres det 30.000 i år, 125.000 første halvdel av 2018, så 200.000 i andre halvdel av 2018, så begynner det å hjelpe. Da gjenstår det 100.000 av dagens reservasjoner. Her må man og huske at det har blitt sagt at Norge blir ett av de første landene i Europa som får bilen, og alle RHD-markedene må vente til 2019. Da er det faktisk ikke usannsynlig at alle som har reservasjon i Norge i dag har fått sin bil ved utgangen av 2018.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde vært morsomt å sett statistikk på hvor mange av de som kansellerte som endre opp med å bestille en annen Tesla.

 

Jeg har fem bekjente som hadde reservert Model 3, av disse har to i løpet av det siste året kansellert og bestilt Model S isteden.

Endret av HKS
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Musk har sagt at bilen (Y) vil ha de samme falkevingedørene som Model X."

 

Dette tror jeg vil være Teslas største tabbe om det stemmer. Jeg syns den bittelille bakluka på M3 var ganske stor tabbe, men falkevingedører på billig-sUV tar kaka.

Lenke til kommentar

 

Mange må vente i over 2 år før de får en ny bil. Da de håper på å kunne produsere 5000 PR uke. Det blir ikke flere enn Max 250.000 på ett år. Trengs langt flere avbestillinger for å komme ned i 12 mnd som noen har regnet seg frem til her.

De planlegger å skalere opp til 5.000 per uke i desember i år, og 10.000 per uke mot slutten av neste år.

 

Leveres det 30.000 i år, 125.000 første halvdel av 2018, så 200.000 i andre halvdel av 2018, så begynner det å hjelpe. Da gjenstår det 100.000 av dagens reservasjoner. Her må man og huske at det har blitt sagt at Norge blir ett av de første landene i Europa som får bilen, og alle RHD-markedene må vente til 2019. Da er det faktisk ikke usannsynlig at alle som har reservasjon i Norge i dag har fått sin bil ved utgangen av 2018.

Det blir spennende å se om de klarer disse målene. Det som kanskje taler litt mot norske kunder og leveranser i 2018 er at de ikke vil begynne å levere før i 2ndre halvdel 2018 til det internasjonale markedet? Jeg hadde nok stålsatt meg på 2019 dersom jeg bestilte sent og tatt 2018 som en bonus :)

 

Det blir spennende å se denne på veiene, jeg blir ikke helt overbevist av bildene.

Lenke til kommentar

Dette tror jeg vil være Teslas største tabbe om det stemmer. Jeg syns den bittelille bakluka på M3 var ganske stor tabbe, men falkevingedører på billig-sUV tar kaka.

Musk sa det i en tweet for flere år siden. Tror ikke man kan ta det for god fisk.

 

Det han sa i går var at målet var at Model 3 og Model Y skulle være like til størst mulig grad. Det hørtes også ut som de skulle få samme ledningsnett. Falkedører ville kreve store endringer i karosseriet, og det er masse aktuatorer og sensorer i de. Ultralydsensorer, klemsensorer, posisjonssensorer og mer til.

 

Når Musk sa det, for flere år siden, så var dette også før de hadde alle problemene med dørene. De har både vært problematiske å produsere i volum, og i begynnelsen var det masse feil på de. I forbindelse med Model 3 har han snakket gjentatte ganger om hvordan Tesla hadde vært alt for overmodig på Model X, og den lærdommen skulle de ta med seg inn i Model 3 produksjonen. Vi får anta denne lærdommen også vil tas med til Model Y.

Lenke til kommentar

Det blir spennende å se om de klarer disse målene. Det som kanskje taler litt mot norske kunder og leveranser i 2018 er at de ikke vil begynne å levere før i 2ndre halvdel 2018 til det internasjonale markedet? Jeg hadde nok stålsatt meg på 2019 dersom jeg bestilte sent og tatt 2018 som en bonus :)

 

Det blir spennende å se denne på veiene, jeg blir ikke helt overbevist av bildene.

Det som er positivt med at de venter så lenge er at når den kommer, så kan den komme fort. Antar vi det er 10.000 reservasjoner i Norge, så vil Tesla kunne produsere alle bilene til Norge på *en* uke på slutten av neste år.

 

Fordi vi står utenfor EU er det også enklere, raskere og billigere for Tesla å sende biler til Norge. Bilene til EU må innom Tilburg i Nederland, og "bygges" der, slik at de unngår 10% importskatt. Det ville ikke overraske meg om det kommer ett ro-ro skip fra østkysten til Drammen over sommeren i 2018 med 5.000 eller 10.000 Model 3 i en smekk. Spørsmålet er bare om leveringsapparatet vil klare å takle det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes den var, skal vi si, mindre vellykket på innsiden. Den skjermen synes jeg var totalt bortkastet. Det har vært prøvd før påToyota. Hele layouten innvendig gir meg assosiasjoner til en gammel Citröen. Sammenføyningene mellom dashbord og dører er ikke heldig i mine øyne. Hvorfor er det ikke HUD på den? Og så går prisen greit opp om man ikke vil kjøpe kjipingutgaven. Da venter jeg heller et år på Audi e-tron isteden.

Lenke til kommentar

Jeg synes den var, skal vi si, mindre vellykket på innsiden. Den skjermen synes jeg var totalt bortkastet. Det har vært prøvd før påToyota. Hele layouten innvendig gir meg assosiasjoner til en gammel Citröen. Sammenføyningene mellom dashbord og dører er ikke heldig i mine øyne. Hvorfor er det ikke HUD på den? Og så går prisen greit opp om man ikke vil kjøpe kjipingutgaven. Da venter jeg heller et år på Audi e-tron isteden.

e-tron vil koste ca det dobbelte. Det blir en litt feil sammenligning.
Lenke til kommentar

 

Lov å kansellere når man ser at de har teipet en diger og sikkert lyssterk skjerm midt på dashbordet.

 

Ja jeg skjønner ikke hvordan mercedes eiere har holdt ut. De har heldigvis integrert de bedre de siste årene... Men fy så stygt det var for 3 år siden

De har ikke tapet dashbord på MB iallefall.
Lenke til kommentar

Jeg synes den var, skal vi si, mindre vellykket på innsiden. Den skjermen synes jeg var totalt bortkastet. Det har vært prøvd før påToyota. Hele layouten innvendig gir meg assosiasjoner til en gammel Citröen. Sammenføyningene mellom dashbord og dører er ikke heldig i mine øyne. Hvorfor er det ikke HUD på den? Og så går prisen greit opp om man ikke vil kjøpe kjipingutgaven. Da venter jeg heller et år på Audi e-tron isteden.

Den dyreste utgaven vil vel koste fra 300-350K i Norge? Er det dyrt?

 

Hvorfor er skjermen bortkastet?

Lenke til kommentar

Mange må vente i over 2 år før de får en ny bil. Da de håper på å kunne produsere 5000 PR uke. Det blir ikke flere enn Max 250.000 på ett år. Trengs langt flere avbestillinger for å komme ned i 12 mnd som noen har regnet seg frem til her.

 

Som å få en to år gammel telefon i julegave? Trist altså
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...