AfterGlow Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Ny, vellykket test.Her kjører Hyperloop-toget i over 300 kilometer i timen – med passasjervogn Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 - Enda et fremskritt... Dette lover godt. Er jammen spent på å se hva som vil skje i tiden fremover. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Blir gøy å se hvordan de skal takle solslyng av stålet pga temperaturforandringer når den blir lang. Eller når det blir et lite hull en eller annen plass. 4 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Så de har gått bort fra turbin og luftpute konseptet som var i Musk sitt opprinnelige forslag? Ser ut til at de har gått over til ren maglev teknologi. 3 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Blir gøy å se hvordan de skal takle solslyng av stålet pga temperaturforandringer når den blir lang. Eller når det blir et lite hull en eller annen plass. "Solslyng" unngår man med ekspansjonledd og flytende oppfestninger mellom hvert ekspansjonledd, og små hull og lekkasjer tar vedlikeholds vakuumpumper seg av (frem til de oppdages og tettes) 2 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Blir gøy å se hvordan de skal takle solslyng av stålet pga temperaturforandringer når den blir lang. Eller når det blir et lite hull en eller annen plass. "Solslyng" unngår man med ekspansjonledd og flytende oppfestninger mellom hvert ekspansjonledd, og små hull og lekkasjer tar vedlikeholds vakuumpumper seg av (frem til de oppdages og tettes) Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Kan de ikke bare ha rør i rør? Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 (endret) Jeg kommer aldri til å sette foten min inn i en hyperloop, en liten bulk og hele sporlinja vil implodere. Endret 3. august 2017 av Ravusy 4 Lenke til kommentar
Slovpeis Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Blir gøy å se hvordan de skal takle solslyng av stålet pga temperaturforandringer når den blir lang. Eller når det blir et lite hull en eller annen plass."Solslyng" unngår man med ekspansjonledd og flytende oppfestninger mellom hvert ekspansjonledd, og små hull og lekkasjer tar vedlikeholds vakuumpumper seg av (frem til de oppdages og tettes) ? Lenke til kommentar
Slovpeis Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Disse er i vakuum hvis jeg husker rett, for å hindre luftfriksjon (derfor det forselgles). Det er litt interessant forsåvidt, hvordan de kommer til å komme forbi det i et realistisk praktisk eksempel. Lenke til kommentar
Slovpeis Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Jeg kommer aldri til å sette foten min inn i en hyperloop, en liten bulk og hele sporlinja vil implodere. ... nei? For det første er ingenting i verden perfekt bent, og de fleste slike systemet (som feks vanlige tog) takler litt bøy og slitasje på sporene. For det andre blir slike rør naturligvis utrustet til å tåle sinnsykt med bank slik at de ikke kollapser ved første tegn på hagl eller steinras. Mistenker også at de deler det opp i seksjoner hvor de kan segle av de utsatte delene og holde trykk opp i resten (feks hvis toget er forbi og vil fortsette). Veldig lite i verden som imploderer, kanskje svarte hull er et godt eksempler. Ved evt breach så fylles bare røret med atmosfære, og toget klarer ikke å kjøre like fort og stabilt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 under 500kmh er ikke noe skryte om. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 under 500kmh er ikke noe skryte om. Det brødrene Wright holdt på med var heller ikke noe å skryte av. Det var heller ikke rekkevidden til de første (gamle og moderne) el-bilene. De første bilene var tregere enn hester. Seilskip var raskere en dampbåtene som kom. Det er i det hele tatt mange gjennombrudd som ikke var veldig imponerende når de først ble demonstrert. Vi skal ikke glemme at dette er en tidlig fase, de har 500m tilgjengelig rør å teste i, så det sier seg selv at toppfarten vil begrense seg bare på det. 7 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Kan ikke få sagt det bedre enn: "Hyperloop: All the problems of space travel while traveling in a gun barrel at the speed of sound" 5 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Kan ikke få sagt det bedre enn: "Hyperloop: All the problems of space travel while traveling in a gun barrel at the speed of sound" Noen undervurderer problemene med "space travel" ganske kraftig. AtW 6 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Kan ikke få sagt det bedre enn: "Hyperloop: All the problems of space travel while traveling in a gun barrel at the speed of sound" Blir ikke helt relevant da de i praksis har svært få av problemene fra romfarten, selv om erfaringer fra romfart helt sikkert vil kunne brukes under arbeidet på hyperloop. 1 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Hvorfor er det så mye hype om den forløpige farten? Er verken imponerende eller noe nytt. Det eg er mer interessert i er effek forbruk som blir brukt for å nå hastighetene, og teorier om hvordan dette skal kunne brukes i det dagligdagse. Har pr dags dato liten tro på dette, men håper eg blir overbevist etterhvert. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 (endret) Kan ikke få sagt det bedre enn: "Hyperloop: All the problems of space travel while traveling in a gun barrel at the speed of sound" Blir ikke helt relevant da de i praksis har svært få av problemene fra romfarten, selv om erfaringer fra romfart helt sikkert vil kunne brukes under arbeidet på hyperloop. Det sitatet er nok en hyperbol. Men det å skape tilnærmet perfekt vakuum på jordas overflate, og transportere folk gjennom over store avstander i mach 1 er problematisk. Skal du reise noe sted så kan du bare velge to av disse: Fart, prisvennlighet, trygghet. (Der "fart" i dette tilfellet er relativt til hva du reiser med, f.eks kjappere enn dagens passasjerfly i lufta, og high-speed tog på bakken) Om de gjennomfører hyperloop og løser alle utfordringene, så blir det hvertfall ikke billig å reise med. De har tidligere påstått at billetter skal koste typ $25 over lange avstander. Jeg tror heller dette blir forbeholdt de meget velstående. Men da igjen har du et terrormål som strekker seg hundrevis av kilometer med viktige folk inni. Endret 3. august 2017 av DJ FROSK Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Dette blir sikkert gøy å ta for folk som liker risikosport, men tviler sterkt på at det noen gang blir en realitet. Penger ned i vasken. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Det sitatet er nok en hyperbol. Men det å skape tilnærmet perfekt vakuum på jordas overflate, og transportere folk gjennom over store avstander i mach 1 er problematisk. Det er da langt ifra et perfekt vakuum. Det skal være 100 pascal, eller 1 millibar trykk. Dette er lett å oppnå selv med høy volum sentrifugal vakuumpumper. Og i dette lave trykket er det ikke så vanskelig å oppnå over 1000 km/t hastighet siden det lave trykket betyr at lydmur hastigheten er flyttet til over 2000 km/t, og luftmotstanden er VESENTLIG lavere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå