Gå til innhold

Her kjører Hyperloop-toget i over 300 kilometer i timen – med passasjervogn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir gøy å se hvordan de skal takle solslyng av stålet pga temperaturforandringer når den blir lang. Eller når det blir et lite hull en eller annen plass.

 

"Solslyng" unngår man med ekspansjonledd og flytende oppfestninger mellom hvert ekspansjonledd, og små hull og lekkasjer tar vedlikeholds vakuumpumper seg av (frem til de oppdages og tettes)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Blir gøy å se hvordan de skal takle solslyng av stålet pga temperaturforandringer når den blir lang. Eller når det blir et lite hull en eller annen plass.

"Solslyng" unngår man med ekspansjonledd og flytende oppfestninger mellom hvert ekspansjonledd, og små hull og lekkasjer tar vedlikeholds vakuumpumper seg av (frem til de oppdages og tettes)

 

 

2045245.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Blir gøy å se hvordan de skal takle solslyng av stålet pga temperaturforandringer når den blir lang. Eller når det blir et lite hull en eller annen plass.

"Solslyng" unngår man med ekspansjonledd og flytende oppfestninger mellom hvert ekspansjonledd, og små hull og lekkasjer tar vedlikeholds vakuumpumper seg av (frem til de oppdages og tettes)

 

 

2045245.jpg

?

Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri til å sette foten min inn i en hyperloop, en liten bulk og hele sporlinja vil implodere.

 

... nei?

For det første er ingenting i verden perfekt bent, og de fleste slike systemet (som feks vanlige tog) takler litt bøy og slitasje på sporene.

 

For det andre blir slike rør naturligvis utrustet til å tåle sinnsykt med bank slik at de ikke kollapser ved første tegn på hagl eller steinras. Mistenker også at de deler det opp i seksjoner hvor de kan segle av de utsatte delene og holde trykk opp i resten (feks hvis toget er forbi og vil fortsette).

 

Veldig lite i verden som imploderer, kanskje svarte hull er et godt eksempler. Ved evt breach så fylles bare røret med atmosfære, og toget klarer ikke å kjøre like fort og stabilt.

Lenke til kommentar

under 500kmh er ikke noe skryte om.

 

Det brødrene Wright holdt på med var heller ikke noe å skryte av. Det var heller ikke rekkevidden til de første (gamle og moderne) el-bilene. De første bilene var tregere enn hester. Seilskip var raskere en dampbåtene som kom. Det er i det hele tatt mange gjennombrudd som ikke var veldig imponerende når de først ble demonstrert.

 

Vi skal ikke glemme at dette er en tidlig fase, de har 500m tilgjengelig rør å teste i, så det sier seg selv at toppfarten vil begrense seg bare på det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kan ikke få sagt det bedre enn:

 

"Hyperloop: All the problems of space travel while traveling in a gun barrel at the speed of sound"

 

Blir ikke helt relevant da de i praksis har svært få av problemene fra romfarten, selv om erfaringer fra romfart helt sikkert vil kunne brukes under arbeidet på hyperloop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mye hype om den forløpige farten? Er verken imponerende eller noe nytt.

 

Det eg er mer interessert i er effek forbruk som blir brukt for å nå hastighetene, og teorier om hvordan dette skal kunne brukes i det dagligdagse.

Har pr dags dato liten tro på dette, men håper eg blir overbevist etterhvert.

Lenke til kommentar

 

Kan ikke få sagt det bedre enn:

 

"Hyperloop: All the problems of space travel while traveling in a gun barrel at the speed of sound"

Blir ikke helt relevant da de i praksis har svært få av problemene fra romfarten, selv om erfaringer fra romfart helt sikkert vil kunne brukes under arbeidet på hyperloop.

 

 

Det sitatet er nok en hyperbol. Men det å skape tilnærmet perfekt vakuum på jordas overflate, og transportere folk gjennom over store avstander i mach 1 er problematisk.

 

Skal du reise noe sted så kan du bare velge to av disse:

Fart, prisvennlighet, trygghet.

 

(Der "fart" i dette tilfellet er relativt til hva du reiser med, f.eks kjappere enn dagens passasjerfly i lufta, og high-speed tog på bakken)

 

Om de gjennomfører hyperloop og løser alle utfordringene, så blir det hvertfall ikke billig å reise med. De har tidligere påstått at billetter skal koste typ $25 over lange avstander. Jeg tror heller dette blir forbeholdt de meget velstående. Men da igjen har du et terrormål som strekker seg hundrevis av kilometer med viktige folk inni.

Endret av DJ FROSK
Lenke til kommentar

Det sitatet er nok en hyperbol. Men det å skape tilnærmet perfekt vakuum på jordas overflate, og transportere folk gjennom over store avstander i mach 1 er problematisk.

 

Det er da langt ifra et perfekt vakuum. Det skal være 100 pascal, eller 1 millibar trykk. Dette er lett å oppnå selv med høy volum sentrifugal vakuumpumper. Og i dette lave trykket er det ikke så vanskelig å oppnå over 1000 km/t hastighet siden det lave trykket betyr at lydmur hastigheten er flyttet til over 2000 km/t, og luftmotstanden er VESENTLIG lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...