Gå til innhold

Her svever hyperloop i over 300 kilometer i timen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som startet som et utrolig enkelt konsept (enkle rør og luftputer) ser ut til å ha blitt veldig komplisert...

Noen som vet hvorfor de har gått bort fra luftpute systemet?

Slik jeg skjønte det må de uansett suge bort luft fra foran farkosten for å unngå trykkoppbygging, er jo grit da å blåse den nedover slik at de samtidig får gratis oppdrift på kjøpet. Med enkle rør og luftputer blir svingene også veldig enkle, siden farkosten selv legger seg riktig ut i svingen. Med maglev må vel svevesystemet gradvis justeres utover i svingene og skape masse kompleksitet.

Lenke til kommentar

Det som startet som et utrolig enkelt konsept (enkle rør og luftputer) ser ut til å ha blitt veldig komplisert...

Noen som vet hvorfor de har gått bort fra luftpute systemet?

Slik jeg skjønte det må de uansett suge bort luft fra foran farkosten for å unngå trykkoppbygging, er jo grit da å blåse den nedover slik at de samtidig får gratis oppdrift på kjøpet. Med enkle rør og luftputer blir svingene også veldig enkle, siden farkosten selv legger seg riktig ut i svingen. Med maglev må vel svevesystemet gradvis justeres utover i svingene og skape masse kompleksitet.

 

Grunnen til at man benytter maglev fremfor luftputer er at klaringen mellom kapsel og rør blir større meg maglev enn luftputer. Med luftputelevitasjon ville klaringen vært på rundt 5mm, hvilket ville stilt veldig strenge krav til rør-tunnellen.

 

Det er beskrevet ganske OK et stykke nedi denne artikkelen: https://www.tu.no/artikler/her-svever-hyperloop-systemet-ved-hjelp-av-lufttrykket/363947

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har aldri vært lite komplisert å lage Hyperloop. Et konsept er stort sett simpelt og gjennomføringen av konseptet er ofte vanskelig.

 

Det var så klart aldri et enkelt konsept men det jeg likte med det var at røret var enkelt, og kompleksiteten var plassert i vognene. Nå er alt komplisert :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den "Enkle" løsning til Musk var aldri noe mer en et markesførings stunt for å prøve å sabotere for hurtigtog linjen mellom SF og LA. Hvis du leser white paperet hans litt grundig så ser du at kostnaden han presentere er lik i størelse orden som tog uten engang å ha regnet på komplisiteten i å bygge rørbanen. Alt i alt en særdeles velyket kampanje for å sabotere for gode løsninger og utsett de slik at han kan selg flere biler. De sammen tanken går i igjen i the Boring Company sine tanker. De handler ikke om masse transport men om å selge en ide, og byge merket sitt (litt det samme som solar roadway).

 

Vi kan sitte her å diskutere til vi blir grå angående den tekniske gjenomføring muligheten en har til å bygge det han foreslår, men vi kan enes om at billig, det blir det ihvertfall ikke. De urelalistiske tallene fra whitepaperet (og da sier jeg urealistisk fordi de ikke inneholder de sikkerhetsfunksjonaliteter en trenger og heller ikke inkludere noen stoppesteder underveis) er tilnærmet byggekostnaden for togbanen de alereded bygger på de foreslåtte strekningene, igjen fra white paperet.

I tilegg så har du kapasitetsproblemer, STORE kapasitets problemer, bare regn på det selv, hvor mange folk klare Musk/hyperloop one å trykke gjennom tunnelen sin i timen? (white paper opperer med 3 360, men det er ved å neglisjere sikkerhetsavstanden mellom podene) Vs feks et hurtigtog med 1000 passasjere per tog og 12 avganger per time?

Et par kilder som faktisk tenker og regner litt på det og ikke svelger ting rett ned:
https://ggwash.org/view/32078/musks-hyperloop-math-doesnt-add-up
https://stopandmove.blogspot.no/2013/08/hyperloop-proposal-bad-joke-or-attempt.html
https://pedestrianobservations.com/2013/08/13/loopy-ideas-are-fine-if-youre-an-entrepreneur/
https://medium.com/@donoteat/you-yes-you-cannot-afford-to-ride-the-hyperloop-27e214d45cdf


Hvis noe er for godt for å være sant, så pleier det å være det...

Endret av 7RQE101Q
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du lest artikkelen?

 

"Testen skal ifølge HO være er det raskeste et hyperloop-system har kjørt noen gang. Hastigheten kan likevel ikke helt måle seg med det endelige hyperloop-målet om å transportere folk i rundt 1200 kilometer i timen - altså oppnå tett opptil overlydsfart."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Virker noe klaustrofobisk. Hva om det blir brann og en må evakuere?

Hva om det blir brann ombord på et fly og en må evakuere?
Hva har det med saken å gjøre?

 

 

Det har med saken å gjøre at man allerede aksepterer klaustrofobiske transportmidler, så det er neppe et stort problem i praksis?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Virker noe klaustrofobisk. Hva om det blir brann og en må evakuere?

Hva om det blir brann ombord på et fly og en må evakuere?

 

Hva har det med saken å gjøre?

 

Du tror det er mindre klaustrofobisk å sitte i en blikktønne 10000 meter oppe i luften når det begynner å brenne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Virker noe klaustrofobisk. Hva om det blir brann og en må evakuere?

Hva om det blir brann ombord på et fly og en må evakuere?

 

Hva har det med saken å gjøre?

 

Du tror det er mindre klaustrofobisk å sitte i en blikktønne 10000 meter oppe i luften når det begynner å brenne?

 

Ja, en flykrop er vesentlig større, en kan drive brann bekjempelse hvis brannen er i et tilgjengelig området og flyet kan gå ned i et område med høyere trykk og evt lande. I en hyperloop kan du bare site stille og inderlig håpet at ikke podden stopper opp.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Virker noe klaustrofobisk. Hva om det blir brann og en må evakuere?

Hva om det blir brann ombord på et fly og en må evakuere?

 

Hva har det med saken å gjøre?

 

Du tror det er mindre klaustrofobisk å sitte i en blikktønne 10000 meter oppe i luften når det begynner å brenne?

 

Ja, en flykrop er vesentlig større, en kan drive brann bekjempelse hvis brannen er i et tilgjengelig området og flyet kan gå ned i et område med høyere trykk og evt lande. I en hyperloop kan du bare site stille og inderlig håpet at ikke podden stopper opp.

 

Man kan også drive brannbekjempelse i en pod. Og i motsetning til et fly så er man ikke titusenvis av meter oppe i luften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Virker noe klaustrofobisk. Hva om det blir brann og en må evakuere?

Hva om det blir brann ombord på et fly og en må evakuere?

 

Hva har det med saken å gjøre?

 

Du tror det er mindre klaustrofobisk å sitte i en blikktønne 10000 meter oppe i luften når det begynner å brenne?

 

Ja, en flykrop er vesentlig større, en kan drive brann bekjempelse hvis brannen er i et tilgjengelig området og flyet kan gå ned i et område med høyere trykk og evt lande. I en hyperloop kan du bare site stille og inderlig håpet at ikke podden stopper opp.

 

Man kan også drive brannbekjempelse i en pod. Og i motsetning til et fly så er man ikke titusenvis av meter oppe i luften.

 

Automatisk brann bekjempelse ja, men manuel brann bekjempelse i en pod som, sist jeg sjekket, ikke hadde en midtgang og knapt ståhøyde? Samt at hvis podden kommer til en ukontrolert stop så er du isolert inne i et stålrør uten mulighet til å komme ut (med mindre du er heldig og kommer akkurat der der er en nødutgang). Jeg skal inrøme at brann er en de alvorligste tingene som kan skje på et fly og spesielt en brann i baggasjeromet, jeg sier ikke noe på det, jeg sier bare at en brann i en låst stålsylynder er abselut like ille og spesielt siden du ikke kan bevege deg noe og selv om du unslipper poden vill du dø av endten røyk eller vakumet (med mindre systemene fungere perfekt og du stopper ved en nødutgang)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...