Gå til innhold

Hva er pluss og hva er minus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men ting på molekylært nivå.
Blir ikke lyden lik igjen dersom man flytter seg en bølgelengde? :)

Det er korrekt. Og da kan man begynne å regne på hvor mye som skal til for å flytte seg en bølgelengde vekk fra et signal på 500 Hz.

 

Dette er omfg så lenge siden jeg har regnet på, men hvis 500Hz = 0,002 sekunder, og lyden beveger seg med 330 meter i sekundet... Så, iløpet av 0,002 sekunder har lyden beveget seg 0,6 meter?

 

Så, hvis du har en tone på 500Hz, flytter deg 60 cm fra høyttaleren, har det samme effekt som om du fasevender høyttaleren og står helt inntil den.

 

 

Korrekt?

Lenke til kommentar
Den med svart stripen er mest sannsynlig jord (-).

 

Jeg vet ikke om det er skadelig for høytalerne å bytte polaritet, det må nok noen andre svare på.

hvis høytaler ledningene blir byttet om på polene vil det da ikke skade elementet med mindre at du spiller så det fyker siden elementet da slår innover istedet for utover. så bare så man vet det så kan man bytte om polariteten hvis elementet slår innover.. :yes:

Lenke til kommentar
hvis høytaler ledningene blir byttet om på polene vil det da ikke skade elementet med mindre at du spiller så det fyker siden elementet da slår innover istedet for utover. så bare så man vet det så kan man bytte om polariteten hvis elementet slår innover.. :yes:

Elementene slår selvfølgelig både innover og utover. Det er fordi hvis du spiller en rein A på et keyboard, vil du få en bølge som mer eller mindre ligner en sinuskurve på 440Hz. Det vil si at kurven er like mye positiv som negativ, og at elementet går like mye ut som inn. Nemlig 220 ganger ut i sekundet, og 220 ganger inn.

Lenke til kommentar
[...] påstår jeg at du tar feil.

Og du har selvfølgelig helt rett. Jeg tok feil. :blush:

 

 

Jeg blanda sammen med digitallyd og DC-offset sammen med høyttaler-polarititet. Logikken min henger jo ikke på greip når man snakker om vanlige signaler og høyttalere. For all irritasjon dette har skapt, sier jeg:

UNNSKYLD!

 

:yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...