Gå til innhold

Hva er pluss og hva er minus


Anbefalte innlegg

Huttetu. Ærlig talt, det blir ikke like bra lyd hvis du snur fasen på et par høyttalere. Lyden blir slått mer inn i kassa enn ut i rommet. Hvor mye forskjell du hører kommer selvfølgelig an på høyttalerne og plasseringen. Det går greit å bruke fasevending på sub og sånt for å tilpasse lydbildet, men ikke ellers.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg prøvde med 1,5 bateri og det funka fint. membran gikk utover nor jeg koblet den som var merket med svart, alså den som er pluss.

hvis solaris har rett så har jeg nå funnet pluss og minus på alle højttalerene i systemet. :D

de ble heller ikke skadet, ikke som jeg merket hvertfall. :yes:

Dette er jeg 100% sikker på, da jeg har holdt på med bilstereo på høyt nivå i mange år.

Har brukte dette batteri-trikset på mange høytalere gjennom årene og har ennå ikke opplevd at noen har tatt skade av dette.

Men en 12" tåler absolutt ikke 220volt (egen erfaring)!! :no:

Lenke til kommentar
Jeg prøvde med 1,5 bateri og det funka fint. membran gikk utover nor jeg koblet den som var merket med svart, alså den som er pluss.

hvis solaris har rett så har jeg nå funnet pluss og minus på alle højttalerene i systemet.  :D

de ble heller ikke skadet, ikke som jeg merket hvertfall. :yes:

Dette er jeg 100% sikker på, da jeg har holdt på med bilstereo på høyt nivå i mange år.

Har brukte dette batteri-trikset på mange høytalere gjennom årene og har ennå ikke opplevd at noen har tatt skade av dette.

Men en 12" tåler absolutt ikke 220volt (egen erfaring)!! :no:

Men en 12" tåler absolutt ikke 220volt (egen erfaring)!!

 

jo... en stroker gjør ;)

Lenke til kommentar
Nei, et høyttaler element jobber best når det slår ut på "positiv" strøm, slik det er laget for. Derfor så skal man koble + på + og - på - uansett.

Det du sier nå forutsetter jo at alle svingingene går samme veien, et lydsignal (og en hvilken som helst annen vekselstrøm) er alltid balansert. (dvs at det ubestemte integralet for svingingen er alltid lik 0), man vet ikke om et signal svinger opp eller ned først, men man vet alltid at summen av alle positive og negative faser er null. Man kan ikke si at en balansert vekselstrøm har polaritet, da har man ikke fulgt med i elektrinikktimen ihvertfall.

 

Det du sier forutsetter jo at du vet hvilke 'vei' signalet kommer i, hvis du mener du vet hvilke av disse som kommer og du kan høre forskjell på:

1.png

og

2.png

 

påstår jeg at du tar feil. Og i tilfellet, hvilke av dem er positiv og hvilke er negativ? Hvordan begrunner du det?

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Nei, det er for:

 

1: Unngå å sette høttalere i ulik fase.

2: Skal man brokobler en forsterker er det viktig å vite hvilke terminaler som har hvilke fase og hvilke som evt. er jord.

 

I en halvbro som er vanlig på utgangstrinnet i mange forsterkere er den ene terminalen jord, den setter man ofte minus på, og pluss på den signalbærende terminalen. Det må ikke forveksles med at signalet har en elektrisk polaritet den ene eller andre veien, det har den ikke.

 

Btw: Høyttalerene mine er ikke merket med pluss/minus på terminalene.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Noen har mer peiling enn andre, og er faktisk også i stand til å begrunne det gjennom fakta.

Synes MailMan fortjener litt skryt jeg for bra innlegg! :D

Enig, han vet tydeligvis hva han snakker om. Jeg har hatt en del hi-fi i den øvre klassen opp gjennom åra og har alltid vært nøye på dette med pluss og minus fordi jeg lærte at det er kun det som er riktig, derfor syns jeg også lyden blir litt "off" hvis jeg kobler feil. Begynner å lure på om jeg bare innbiller meg at lyden forandrer seg :xmas: Tror på nissen også jeg...

Siden MailMan er den med den tekniske viten her så kan han kanskje gi et endelig svar på om det er mulig å høre forskjell eller om dette skal være helt umulig? Så skal jeg lytte med et åpent sinn neste gang jeg tester å fasevende Kef'ene.

Lenke til kommentar
Siden MailMan er den med den tekniske viten her så kan han kanskje gi et endelig svar på om det er mulig å høre forskjell eller om dette skal være helt umulig? Så skal jeg lytte med et åpent sinn neste gang jeg tester å fasevende Kef'ene.

Jeg vet ikke om du bryr deg om hva jeg sier, men jeg sier det er helt umulig.

Lenke til kommentar
Siden MailMan er den med den tekniske viten her så kan han kanskje gi et endelig svar på om det er mulig å høre forskjell eller om dette skal være helt umulig? Så skal jeg lytte med et åpent sinn neste gang jeg tester å fasevende Kef'ene.

Jeg vet ikke om du bryr deg om hva jeg sier, men jeg sier det er helt umulig.

Joda, det er mulig du har greie på dette du også. Men jeg må nok teste dette skikkelig en dag for å overbevise meg selv.

Lenke til kommentar
Ganske stilig at lydbølger kan motvirke hverandre igrunn :) Lærte litt om det i fysikken i fjor, men har aldri forsøkt det selv. Lurer på om det er mulig å fjerne en lyd helt? (Vet de gjør noe liknende i fly for å redusere motorstøyen)

Det du sannsynligvis tenker på er akustisk kansellering, en for for destruktiv interferens man bl.a. enkelt kan påvise vha. youngs dobbeltspalteforsøk med lys. Funker på samme måte for lyd når man han koherente bølgekilder. Så vet dere det ;) Det er mulig å kansellere en lyd helt ved å sende ut samme frekvensen fra en annen høyttaler, som står plassert nøyaktig en halv bølgelengde nærmere eller lengre fra enn den andre. I praksis vil det "aldri" fungere fordi du har stereo-hørsel (mao; ørene dine kan ikke være på to steder til samme tid), punktet der den destruktive interferensen er komplett er uendelig lite, og man har mer eller mindre alltid romklang og ekkoer du vil høre.

 

 

 

Til diskusjonen forøvrig:

Det som er greia, er en helt simpel, mekanisk greie, som ikke har en dritt å gjøre med akustisk kansellering, interferens og slike ting, men dette er et fenomen som kalles akustisk kortslutning. Det er på ingen måte skadelig, men som mange påpeker, vil gi er merkelig lydbilde.

 

Du har et stereooppsett, altså med to "bølgekilder" (høyttalere). Når membranene på den ene er på vei innover, vil det skapes et undertrykk foran membranen, og når den andre er på vei utover vi det skapes et overtrykk rett foran membranen. Overtrykk og undertrykk går sammen, og "luften blir kastet mellom membranene", i stedet for på deg. Mye vil så klart treffe vegger og på annen måte kaste lyd på øret ditt, men bra blir det likevel ikke.

 

Dersom den ene høyttaleren er koblet motsatt av hva den andre er, vil dette oppstå, fordi membranene da vil bevege seg motsatt av hverandre. Dersom du ikke hører dette kan du forsøke å sette høyttalerne face-to-face med elementene mot hverandre. Når de er riktig koblet vil det komme mye lyd, når de er feil kobla vil de i stor grad nulle hverandre ut.

 

Dersom vi hadde å gjøre med konstruktiv og destruktiv interferens, ville man kunne løst problemet ved å stå n-0,5 bølgelengder lengre vekk fra én høyttaler enn den andre, der n er E{1,2,3,4...}. Basically ville det ikke vært slike symptomer som dere beskriver her.

 

 

Og til spørsmålet; jeg ville tolket sort tape som et tegn på minus, ja.

 

 

bfisk the akustiker ;)

Endret av hrichard
Lenke til kommentar

Og joda, mailman13 har heeeelt rett. Det er ikke forskjell på å vende fasene så lenge man gjør det på begge høyttalerne - lyden blir så klart forskjellig, men her snakker vi ting man ikke kan oppfatte uten avanserte instrumenter. Og da snakker jeg ikke hifi-ører, men ting på molekylært nivå.

 

All cred til mailman :]

 

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...