Redaksjonen. Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Halvparten er fra Volkswagen.Fem millioner tyske dieselbiler skal oppgraderes Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Nå er det kommet nye saker i utenlandske media de siste dager på VAG. Syns også det er svært rart at ikke den Norske stat skatteforfølger VAG for undratte avgifter pga juks?? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Dette er alvorlig nå må bilene endres i etterkant. Dette gjør at jeg vil fraråde noen å kjøpe dieselbil med euro 5 eller euro 6 godkjenning. Altså biler produsert 2009/2010 eller senere. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Dette er alvorlig nå må bilene endres i etterkant. Dette gjør at jeg vil fraråde noen å kjøpe dieselbil med euro 5 eller euro 6 godkjenning. Altså biler produsert 2009/2010 eller senere. Hadde jeg en dieselbil fra en tysk produsent ville jeg ventet litt å se hva slags tilbakebetalingsplan de kommer med nå snart. BMW said it would offer up to €2,000 for customers with cars fitted with Euro 3 and 4 standard engines across Europe, VW will announce its own incentive programme shortly. Fra en artikkel i går i irishtimes Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 (endret) Hadde vært kjekt med litt € nå som familiebilen begynner å trekke på åra. Vi har en bil som er berørt, men vi har ikkje "fikset" den på verksted enda. Ser liksom ikkje vitsen, selv om det er gratis. Koster meg fort noen tusen, da jeg må ta meg fri fra jobb for å hente/levere bilen. Tviler på at de kommer hjem å henter den. Endret 3. august 2017 av Nizzen Lenke til kommentar
joppzter Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Hadde vært kjekt med litt € nå som familiebilen begynner å trekke på åra. Vi har en bil som er berørt, men vi har ikkje "fikset" den på verksted enda. Ser liksom ikkje vitsen, selv om det er gratis. Du gir et veldig godt argument for at det burde vært påbudt at alle som eier en slik bil må ta en tur til verkstedet for å få rettet dette (på leverandørs regning). Du har også gitt meg et nytt perspektiv på hvem som er offeret i denne saken her, har før tenkt på kjøperne av disse bilene, men hvis den generelle holdningen er at de egentlig driter i utslippet bilen deres har jeg dessverre tatt feil. 2 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Vil vel føre til tap av effekt, samt økt forbruk. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Hadde vært kjekt med litt € nå som familiebilen begynner å trekke på åra. Vi har en bil som er berørt, men vi har ikkje "fikset" den på verksted enda. Ser liksom ikkje vitsen, selv om det er gratis. Du gir et veldig godt argument for at det burde vært påbudt at alle som eier en slik bil må ta en tur til verkstedet for å få rettet dette (på leverandørs regning). Du har også gitt meg et nytt perspektiv på hvem som er offeret i denne saken her, har før tenkt på kjøperne av disse bilene, men hvis den generelle holdningen er at de egentlig driter i utslippet bilen deres har jeg dessverre tatt feil. Ja ofrene her er jo alle som puster inn den giftige eksosen. I USA var også eierne ofre siden bilene deres ikke var godkjente lenger og sånn sett skulle avskiltes. VAG inngikk avtaler om at de skulle løse dette for å unngå eskalering av problemet (søksmål fra eierne). Hvordan det er her er litt usikkert da jeg tror vi ikke har lover som spesifikt forbyr slikt jukseprogramvare. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 (endret) Ja ofrene her er jo alle som puster inn den giftige eksosen.Nei. Partiklene er kun ugunstige for folk som allerede har skavanker (f.eks. folk med allergier eller kols). Resten puster værre luft (enn den dårligste oslolufta) om de tenner et par stearinlys hjemme. Vedfyring hadde tatt knekken på oss som art for lenge siden om partiklene var giftige. Denslags ble jo bedrevet i stor stil tidligere. Vikingene holdt åpne bål inne, uten pipe, sikkert en skikkelig sjuk gjeng. Når det er sagt er det imidlertid en god ting dersom lufta blir NOx fri, da er det ingen som plages. Hvordan det er her er litt usikkert da jeg tror vi ikke har lover som spesifikt forbyr slikt jukseprogramvare.Markedsføringsloven skal forhindre selger i å bedrive åpenbar løgn. Myndighetene har imidlertid et noe slapt forhold til å følge opp lovbrudd der, de tror vel markedet ordnet slikt på egenehånd. Endret 3. august 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Hadde vært kjekt med litt € nå som familiebilen begynner å trekke på åra. Vi har en bil som er berørt, men vi har ikkje "fikset" den på verksted enda. Ser liksom ikkje vitsen, selv om det er gratis. Koster meg fort noen tusen, da jeg må ta meg fri fra jobb for å hente/levere bilen. Tviler på at de kommer hjem å henter den. Du kan sikker få hjelp om du spør noen på jobb. Jeg leverte bilen inn kl 0600 ca og hentet den 15:30, en fra jobb hentet meg og kjørte meg tilbake etter jobb. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Ja ofrene her er jo alle som puster inn den giftige eksosen.Nei. Partiklene er kun ugunstige for folk som allerede har skavanker (f.eks. folk med allergier eller kols). Resten puster værre luft (enn den dårligste oslolufta) om de tenner et par stearinlys hjemme. Vedfyring hadde tatt knekken på oss som art for lenge siden om partiklene var giftige. Denslags ble jo bedrevet i stor stil tidligere. Vikingene holdt åpne bål inne, uten pipe, sikkert en skikkelig sjuk gjeng. Når det er sagt er det imidlertid en god ting dersom lufta blir NOx fri, da er det ingen som plages. Hvordan det er her er litt usikkert da jeg tror vi ikke har lover som spesifikt forbyr slikt jukseprogramvare.Markedsføringsloven skal forhindre selger i å bedrive åpenbar løgn. Myndighetene har imidlertid et noe slapt forhold til å følge opp lovbrudd der, de tror vel markedet ordnet slikt på egenehånd. Nå tror jeg du blander partikler (svevestøv) og NOx. Vedfyring står for en stor del av svevestøvet, men en liten del av NOx som stort sett dannes av kombinasjonen høy temperatur/høyt trykk. Altfor høye NOx utslipp var et av hovedproblemen i dieselskandalen. Når det gjelder vikingene så skal jeg ikke uttale meg bastant om helsa deres, men ifølge folkehelseinstituttet var det bare ca 1% av dem som levde lenge nok til å bli 60 år. Gjennomsnittlig levealder var 20 år, men av de som overlevde spedbarnstadiet var gjennomsnittlig levealder 32 år. Nå var det nok flere ting en sykdom som tok livet av dem, men det er ikke akkurat noe å rope hurra for. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Ja ofrene her er jo alle som puster inn den giftige eksosen.Nei. Partiklene er kun ugunstige for folk som allerede har skavanker (f.eks. folk med allergier eller kols). Resten puster værre luft (enn den dårligste oslolufta) om de tenner et par stearinlys hjemme. Vedfyring hadde tatt knekken på oss som art for lenge siden om partiklene var giftige. Denslags ble jo bedrevet i stor stil tidligere. Vikingene holdt åpne bål inne, uten pipe, sikkert en skikkelig sjuk gjeng. Når det er sagt er det imidlertid en god ting dersom lufta blir NOx fri, da er det ingen som plages. Feil. Også feil Riktig. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 (endret) Nå tror jeg du blander partikler (svevestøv) og NOx.Ser bare ikke den helt store forskjellen i helsepåvirkning mellom gassen og partiklene. De ser jo ut til å medføre samme plager for de det gjelder. Feil. Også feil Riktig. Deg om det. Endret 3. august 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 oppgraderes?? vil heller si nedgraderes(redusere hk.) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Om så er, er det viktig med mye hk Vi har eu kontroll, burde oppgraderes til full sjekk på bilene. Min mening. Lenke til kommentar
Arne Knudsen Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Jeg har undret meg på lenge hvordan testen foregikk der man fikk godkjent diesel bilen. Hvis man nå klarer i ettertid å fikse dette med en programvare endring så kan man jo spørre seg selv om hvorfor dette ikke ble gjort innledningsvis.Hvis det er kraft man mister vile det jo være enklere å utstyre bilen med en litt større motor. Her er det noe jeg ikke begriper. Hvorfor man ikke utstyrer dieselbilene med urea tilsetning slik man gjør på tyngre kjøretøyer er også litt merkelig. Jeg vet at Audi har modeller som har det så kanskje det kommer et påbud ala det vi hadde med katalysatoren i 89 der alle diesel nå skal utstyres med dette i ettertiden. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 For de som lurer på hva en slik omprogrammering vil føre til: 1. Lavere NOx utslipp. 2. Høyere forbruk. 3. Høyere forbruk av urea der dette benyttes. Mange frykter en reduksjon i kraft (hk), men det blir det ikke. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Jeg har undret meg på lenge hvordan testen foregikk der man fikk godkjent diesel bilen. Hvis man nå klarer i ettertid å fikse dette med en programvare endring så kan man jo spørre seg selv om hvorfor dette ikke ble gjort innledningsvis. Helt enig! Pressen gjør ikke jobben sin her (ut at jeg skal klandre vesle TU her), kanskje det mangler litt på kompetansen hos de store tyske avisene. Det er kun tre muligheter: 1) Bilen blir så god som den egentlig skulle ha vært - ekstremt urealistisk. 2) Den faller tilbake til en tidligere utslippsstandard - og er vel da gjenstand for høyere avgifter. 3) Den følger utslippsstandarden, men med redusert effekt. Tviler på at man får igjen eventuell hk-avgift, men man får i alle fall mindre bil enn man egentlig betalte for. Sterkt incentiv til å droppe oppdateringen for eier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå