Gå til innhold

Når piggdekk skiftes til sommerdekk øker sjansen for ulykker – for alle bilister


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Under hva slags forhold er disse tallene fra? Friksjonskoeffisient på 0,4 er oppsiktsvekkende lavt på bar asfalt. Kan aldri huske å ha opplevd noe slikt, om det ikke ligger olje på veien eller noe.

 

AtW

Kjører du rundt med friksjonstester på bilen?

Det gjør jeg, den kalles "brems"

 

AtW

Og ut fra denne får du et friksjonstall presentert?
Ja. Det får jeg. (riktignok med en liten simpel omregning fra bremselengde). AtW

Er du RS3200 på Broom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Nederland er piggdekk forbode. Der brukar dei sandstein i asfalten for å få svært god friksjon med vanlege dekk. Sandsteinen vert øydelagd av piggar, so i Noreg brukar vi mykje hardare stein, som i staden vert glattpolert når vi køyrer utan piggar. Med forbod mot piggar kunne vi hatt mykje betre asfalt heile året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Under hva slags forhold er disse tallene fra? Friksjonskoeffisient på 0,4 er oppsiktsvekkende lavt på bar asfalt. Kan aldri huske å ha opplevd noe slikt, om det ikke ligger olje på veien eller noe.

 

AtW

Kjører du rundt med friksjonstester på bilen?

Det gjør jeg, den kalles "brems"

 

AtW

Og ut fra denne får du et friksjonstall presentert?

Ja. Det får jeg. (riktignok med en liten simpel omregning fra bremselengde). AtW

 

 

Så du driver jevnelig å bråbremser, og regner ut friksjonskoefisienten på veien? Hvor mange dekk bruker du i året med denne praksisen? Og hvor mange andre biler får du krasjende inn i ræva på bilen?

Lenke til kommentar

I Nederland er piggdekk forbode. Der brukar dei sandstein i asfalten for å få svært god friksjon med vanlege dekk. Sandsteinen vert øydelagd av piggar, so i Noreg brukar vi mykje hardare stein, som i staden vert glattpolert når vi køyrer utan piggar. Med forbod mot piggar kunne vi hatt mykje betre asfalt heile året.

 

http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695

 

Spørs om ikke piggdekk får mer kritikk for slitasje og svevestøv enn de burde? 

 

- Det spiller liten rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy i Statens vegvesen til Aftenposten.

 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

 

 

 

Og med flere og flere el-biler med en million nM dreimoment vil flere av disse også ha piggdekk for å ha grep på veien i det hele tatt ved akselerasjon.

Det er mye mindre piggdekkandel blant elbiler enn blant eksosbiler så der bommer du nok.

 

Kilde?

 

Jeg legger ihvertfall personlig merke til en høyere andel piggdekk på elbiler enn de med diesel/bensin, og når de fossile bilene byttes ut med elbiler vil vel totalen med pigg også øke...?

 

Her f.eks. http://elbil.no/9-av-10-elbilister-styrer-unna-piggdekk/

 

Takk. Sitter fortsatt med et helt annet inntrykk da "alle" Teslaene rundt meg kjører på piggdekk. Bra for meg og miljøet at jeg tok feil :)

Lenke til kommentar

 

I Nederland er piggdekk forbode. Der brukar dei sandstein i asfalten for å få svært god friksjon med vanlege dekk. Sandsteinen vert øydelagd av piggar, so i Noreg brukar vi mykje hardare stein, som i staden vert glattpolert når vi køyrer utan piggar. Med forbod mot piggar kunne vi hatt mykje betre asfalt heile året.

 

http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695

 

Spørs om ikke piggdekk får mer kritikk for slitasje og svevestøv enn de burde? 

 

- Det spiller liten rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy i Statens vegvesen til Aftenposten.

 

 

Av de rapporter og studier jeg har funnet virker det som ganske entydig at slitasje, nedbryting og skader på veilegemet, det under asfalten, så og si utelukkende skyldes tunge kjøretøy. Dette stemmer også med du viser til. Her spiller det liten rolle om bilen veier 1 eller 2 tonn, det er de på 20 og 40 tonn som skader veien. Dette sees i form av sprekker, utglidinger, forsenkiner ol.

 

Når det gjelder slitasje på overflaten, selve asfalten så skyldes dette så og si utelukkende piggdekk. Tidligere rapporter jeg har funnet sier ca 100 ganger mer svevestøv fra piggdekke enn fra piggfrie. Finner ikke denne igjen nå, men det er mange kilder som sier en bil med piggdekk sliter rundt 10 gram asfalt pr km. Det vil si 250 kg asfalt pr sett piggdekk dersom disse varer 25 000 km.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

I Nederland er piggdekk forbode. Der brukar dei sandstein i asfalten for å få svært god friksjon med vanlege dekk. Sandsteinen vert øydelagd av piggar, so i Noreg brukar vi mykje hardare stein, som i staden vert glattpolert når vi køyrer utan piggar. Med forbod mot piggar kunne vi hatt mykje betre asfalt heile året.

 

http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695

 

Spørs om ikke piggdekk får mer kritikk for slitasje og svevestøv enn de burde? 

 

- Det spiller liten rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy i Statens vegvesen til Aftenposten.

 

 

Av de rapporter og studier jeg har funnet virker det som ganske entydig at slitasje, nedbryting og skader på veilegemet, det under asfalten, så og si utelukkende skyldes tunge kjøretøy. Dette stemmer også med du viser til. Her spiller det liten rolle om bilen veier 1 eller 2 tonn, det er de på 20 og 40 tonn som skader veien. Dette sees i form av sprekker, utglidinger, forsenkiner ol.

 

Når det gjelder slitasje på overflaten, selve asfalten så skyldes dette så og si utelukkende piggdekk. Tidligere rapporter jeg har funnet sier ca 100 ganger mer svevestøv fra piggdekke enn fra piggfrie. Finner ikke denne igjen nå, men det er mange kilder som sier en bil med piggdekk sliter rundt 10 gram asfalt pr km. Det vil si 250 kg asfalt pr sett piggdekk dersom disse varer 25 000 km.

 

 

Tusen takk, har påpekt dette ganske mange ganger selv. Folk misforstår stadig dette med slitasje, det er flere lag i veien som kan slites.

 

AtW

Lenke til kommentar

Under hva slags forhold er disse tallene fra? Friksjonskoeffisient på 0,4 er oppsiktsvekkende lavt på bar asfalt. Kan aldri huske å ha opplevd noe slikt, om det ikke ligger olje på veien eller noe.

 

AtW

 

Det måles under påføring av vann. Så det er ekstremkombinasjonen våt og glatt asfalt som gir så lav friksjon for den enkelte bilist. For uinnvidde, ved en friksjonskoeffesient på 1,0 står man bom fast nesten uansett kraft i lengderetning og ved 0 er det som å stå på klinkekuler eller en skøytebane.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Under hva slags forhold er disse tallene fra? Friksjonskoeffisient på 0,4 er oppsiktsvekkende lavt på bar asfalt. Kan aldri huske å ha opplevd noe slikt, om det ikke ligger olje på veien eller noe.

 

AtW

Kjører du rundt med friksjonstester på bilen?

Det gjør jeg, den kalles "brems"

 

AtW

Og ut fra denne får du et friksjonstall presentert?

Ja. Det får jeg. (riktignok med en liten simpel omregning fra bremselengde). AtW

 

 

Så du driver jevnelig å bråbremser, og regner ut friksjonskoefisienten på veien? Hvor mange dekk bruker du i året med denne praksisen? Og hvor mange andre biler får du krasjende inn i ræva på bilen?

 

 

Ja, relativt ofte. Selvfølgelig ikke med biler bak meg. Det sliter ikke så mye som man skulle tro å bremse hardt innimellom, og det er god trening.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...