Gå til innhold

Når piggdekk skiftes til sommerdekk øker sjansen for ulykker – for alle bilister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har man da skjønt lenge etter å ha kjørt bil noen år, bare se på hvor glatt det blir i lyskryss når "alle" bruker piggfrie dekk, det blir glattere selv med piggdekk, så dette er jo ingen stor sak, eller kanskje saken var den at de har funnet en løsning på det utenom å forby piggfrie dekk.

Morsomt at de har bolta på det som ser ut som en V12 motor bakpå for å drive maskineriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

" og så vidt jeg vet har Gardermoen en liknende maskin selv".

 

Har de prøvd å leie maskinen fra Gardermoen istedenfor fra Sveits? Må vel kunne spare noen kroner på transport, med mindre den på Gardermoen mangler skilter for lovlig kjøring på veier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmålet man må stille er hvor mange som dør og blir hardt skadet i kollisjoner som følge av dekkskifte kontra hvor mange som dør og får nedsatt livskvalitet pga. svevestøv.

 

Svevestøv HAR de løsningen på i Oslo, de vil bare ikke bruke den! Det er bedre med miljøfesttaler fra MDG.

Lenke til kommentar

Spørsmålet man må stille er hvor mange som dør og blir hardt skadet i kollisjoner som følge av dekkskifte kontra hvor mange som dør og får nedsatt livskvalitet pga. svevestøv.

 

Det er nok flere som dør av svestøv, men er det flere som dør av den ekstra svevestøven piggdekk forårsaker?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje man nå skal premiere piggdekkbrukerne i stedet for å avgiftsbelegge dem med piggdekkavgift.

Alle kjøretøy uavhengig av drivstoff; el, diesel eller bensin, er avhengig av god friksjon.

 

 

Enig. Kan heller forby vedfyring og vaske veiene hyppigere. 

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare spylebiler de har i Sveits, de har også råd til å ha et stort antall kostebiler kjørende rundt i gatene til enhver tid, i byene der nede.

Når det gjelder piggdekk så mangler det ikke på propagandaplakater som oppfordrer til piggfrie dekk, i lokalene til Statens vegvesen (også på steder med betydelig større vinterutfordringer enn Oslo), men ser man etter utenfor, på rekken av de gule bilene fra samme etat, så ser man at alle er forsynt med piggdekk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Under hva slags forhold er disse tallene fra? Friksjonskoeffisient på 0,4 er oppsiktsvekkende lavt på bar asfalt. Kan aldri huske å ha opplevd noe slikt, om det ikke ligger olje på veien eller noe.

 

AtW

Kjører du rundt med friksjonstester på bilen?

 

 

Det gjør jeg, den kalles "brems"

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Og med flere og flere el-biler med en million nM dreimoment vil flere av disse også ha piggdekk for å ha grep på veien i det hele tatt ved akselerasjon.

Det er mye mindre piggdekkandel blant elbiler enn blant eksosbiler så der bommer du nok.

 

Kilde?

 

Jeg legger ihvertfall personlig merke til en høyere andel piggdekk på elbiler enn de med diesel/bensin, og når de fossile bilene byttes ut med elbiler vil vel totalen med pigg også øke...?

Lenke til kommentar

 

 

Og med flere og flere el-biler med en million nM dreimoment vil flere av disse også ha piggdekk for å ha grep på veien i det hele tatt ved akselerasjon.

Det er mye mindre piggdekkandel blant elbiler enn blant eksosbiler så der bommer du nok.

 

Kilde?

 

Jeg legger ihvertfall personlig merke til en høyere andel piggdekk på elbiler enn de med diesel/bensin, og når de fossile bilene byttes ut med elbiler vil vel totalen med pigg også øke...?

 

Her f.eks. http://elbil.no/9-av-10-elbilister-styrer-unna-piggdekk/

Lenke til kommentar

At det er høyere andel piggfritt på elbil er vel ganske naturlig?

De fleste med elbil er vel i tettbygde strøk/byer. Der er det mindre behov for piggdekk på bare veier hele året, enn på bygda der du kan ha vindpolerte isveier.

 

(ingen statistikk ligger til grunne her, bare mitt eget hode)

Lenke til kommentar

 

 

Under hva slags forhold er disse tallene fra? Friksjonskoeffisient på 0,4 er oppsiktsvekkende lavt på bar asfalt. Kan aldri huske å ha opplevd noe slikt, om det ikke ligger olje på veien eller noe.

 

AtW

Kjører du rundt med friksjonstester på bilen?

 

 

Det gjør jeg, den kalles "brems"

 

AtW

 

 

Og ut fra denne får du et friksjonstall presentert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Under hva slags forhold er disse tallene fra? Friksjonskoeffisient på 0,4 er oppsiktsvekkende lavt på bar asfalt. Kan aldri huske å ha opplevd noe slikt, om det ikke ligger olje på veien eller noe.

 

AtW

Kjører du rundt med friksjonstester på bilen?

Det gjør jeg, den kalles "brems"

 

AtW

Og ut fra denne får du et friksjonstall presentert?

Ja. Det får jeg. (riktignok med en liten simpel omregning fra bremselengde). AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...