Gå til innhold

Bruk av kjørelys og manglende baklys


Dubious

Anbefalte innlegg

 

 

Lys reguleres vel i trafikkregelene §15 her. Så vidt jeg klarer å lese så står det ingenting om baklys. Derimot er det mange som burde lese pkt. 5.

§ 15.Bruk av lys
1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.
Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

 

Baklys:

Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys (unntatt ved bruk av lyshorn), nærlys, parkeringslys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

 

Men altså ikke når kjørelys(DRL) er på :)

 

De faller nok under nærlys eller markeringslys, det er bare ikke ført inn i loven og en kan dermed ikke straffes for det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Vegvesenets nettside: Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevet at baklysene er tent. Fører av bilen må sørge for at riktig lys er aktivisert i forhold til lysforholdene. Ved kjøring inn i f.eks. tunell skal baklys være tent.

 

Men på mange nye biler er det en sensor, ikke en knapp som styrer baklysene.

 

 

Som nevnt tidligere er det pga EØS-avtalen ikke påbudt med baklys i DAGSLYS. Etter mørkets frembrudd eller i tunneller o.l skal det benyttes NÆRLYS ikke kjørelys, og nærlys skal alltid kombineres med parklys, skiltlys og baklys.

 

Hæ? Kjørelys er jo nærlys... Og nærlys og parklys er ofte to forskjellige ting som ikke kan kombineres.

 

Man har fire forskjellige typer lys på en bil: parklys, nærlys, fjernlys og tåkelys. På de aller fleste biler er dette lys som ikke kan kombineres, unntatt tåkelys som kan kombineres med nærlys eller parklys, helst parklys.

 

Edit: men på nyere biler, spesielt elbiler har man jo DRL lys.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hæ? Kjørelys er jo nærlys... Og nærlys og parklys er ofte to forskjellige ting som ikke kan kombineres.

Parklysene er alltid på så lenge det er lys i lyktene. På noen biler er DRL og parklys kombinert, men med forskjellig lysstyrke ved forskjellig modus. 

Lenke til kommentar

Ok, men kjørelys kan være:

 

Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevet at baklysene er tent. Fører av bilen må sørge for at riktig lys er aktivisert i forhold til lysforholdene. Ved kjøring inn i f.eks. tunell skal baklys være tent.

 

Jeg regner med at de aller fleste tenker nærlys når de hører ordet kjørelys.

Lenke til kommentar

Noen som har lest denne saken? https://www.bt.no/bil/Stadig-flere-kjoper-dashbordkamera--mot-politiets-vilje-10007b.html

 

Stadig flere kjøper dashbordkamera – mot politiets vilje

 

– Det er politiet som skal overvåke trafikken – ikke den enkelte fører, sier UP-sjefen, som får støtte av Datatilsynet.

 

I noen land, slik som Østerrike, er dash cams ulovlig å ha i bilen. Håper ikke Norge følger etter.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Ok, men kjørelys kan være:

 

Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevet at baklysene er tent. Fører av bilen må sørge for at riktig lys er aktivisert i forhold til lysforholdene. Ved kjøring inn i f.eks. tunell skal baklys være tent.

 

Jeg regner med at de aller fleste tenker nærlys når de hører ordet kjørelys.

NEI det er det som er hele poenget her jo!

 

Når nærlys benyttes som kjørelys skal parklys, baklys og skiltlys også være tent, men når det benyttes kjørelys som kun er kjørelys (dette KAN være samme lamper som også benyttes som parklys, men da med redusert effekt) bortfaller kravet til parklys, baklys og skiltlys.

Lenke til kommentar

Men hvilke biler har muligheten for at sjåføren kontrollerer baklys og skiltlys? Min bil har ikke noen kontrollenhet for disse lysene, de slår seg automatisk på så fort jeg vrir om på tenningen, enten om jeg har parklys, nærlys, fjernlys eller tåkelys på (fjernlys funker ikke med tåkelys på min bil). Så når jeg kjører med nærlys, så er baklysene og skiltlysene tent, mens på andre biler så kan dette være av (uten at sjåføren har kontroll på dette).

 

Parklys bruker jeg bare når jeg står stille langs veien eller kjører i kombinasjon med tåkelys. Da har jeg fortsatt baklys og skiltlys.

Lenke til kommentar

Hovedlysene var koblet som automatisk (dvs alltid på) kjørelys for noen år siden. Nyere biler har som regel spesielle kjørelys som kun lyser foran. Noen har da automatikk (fotocelle) på hovedlysene.

Noe av problemet er da at det er så mange forskjellige systemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er veldig mye forskjellige systemer ute og går, og er nok derfor det blir mye kluss også. I tillegg til uvitenhet fra sjåfører, pluss det å ikke være oppmerksom nok til å se om lysene dine er på eller av.

 

På min bil så har jeg bare parklys foran og ingen lys bak på dagtid. Så flikker jeg rundt på spaken og får nærlys + lys bak, så jeg må manuelt skru om når det blir mørkt/kommer inn i tunnel. Mens da nyere biler som bl.a Tesla gjør dette automatisk ved sensorer, men man har vel en mulighet for å skru av dette. Noe sikkert sjåføren i den videoen jeg postet tidligere hadde gjort, og kjørte i full mørke uten ett eneste lys.

 

Det er i hvert fall helt tydelig at regelverket her i Norge trenger en oppdatering for å tilpasse seg nyere biler, men også at sjåfører av nyere biler forstår hvor farlig det kan være. Man blir rett og slett litt usynlig i trafikken selv om man kjører en fem meter lang bil på 2,5 tonn.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Men hvilke biler har muligheten for at sjåføren kontrollerer baklys og skiltlys? Min bil har ikke noen kontrollenhet for disse lysene, de slår seg automatisk på så fort jeg vrir om på tenningen, enten om jeg har parklys, nærlys, fjernlys eller tåkelys på (fjernlys funker ikke med tåkelys på min bil). Så når jeg kjører med nærlys, så er baklysene og skiltlysene tent, mens på andre biler så kan dette være av (uten at sjåføren har kontroll på dette).

 

Parklys bruker jeg bare når jeg står stille langs veien eller kjører i kombinasjon med tåkelys. Da har jeg fortsatt baklys og skiltlys.

Hvilken bil har du?

Lenke til kommentar

På min bil så har jeg bare parklys foran og ingen lys bak på dagtid. Så flikker jeg rundt på spaken og får nærlys + lys bak, så jeg må manuelt skru om når det blir mørkt/kommer inn i tunnel.

Sånn var den gamle Fiestaen hos oss òg. Trur det var ei gåen sikring eller noe slikt som hadde skylda. Det normale (forskriftsmessige) på bilar frå før 2011 er vel at nærlys skal gå på automatisk saman med tenninga når bryteren står på 0.

Lenke til kommentar

Lurer på egentlig grunnen til at eu har innført dette? 

Er det for å spare straum? Spare lyspærer? 

 

Ein påkjøyrsel bakfra så er vel vinninga gått opp i spinninga for mange år framover. 

CO2. Hvis 10 millioner biler bruker 10W mindre hver (enda mindre med LED) så blir det mindre utslipp.

Lenke til kommentar

 

Lurer på egentlig grunnen til at eu har innført dette? 

Er det for å spare straum? Spare lyspærer? 

 

Ein påkjøyrsel bakfra så er vel vinninga gått opp i spinninga for mange år framover. 

CO2. Hvis 10 millioner biler bruker 10W mindre hver (enda mindre med LED) så blir det mindre utslipp.

 

 

En dråpe i havet som går på sikkerheten løs

Lenke til kommentar

 

De fleste videoer med biler som kræsjer på Youtube kunne vært unngått om bilene hadde kjørt med lys på

La oss heller si at mindre enn 1 promille av bilulykkene på Youtube er forårsaket av manglende lys!

 

Vil heller si at det er 90%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...