Gå til innhold

Bruk av kjørelys og manglende baklys

Dubious

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foran ja, men ikke bak. Der går det på mange biler automatisk. BMW i3 er et eksempel. 

Nærlys: 

Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

Baklys:

Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys (unntatt ved bruk av lyshorn), nærlys, parkeringslys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

Lenke til kommentar

Politiet er klar over at DRL ikke alltid slår på baklys, og synes det er uheldig siden loven krever at det skal være lys både foran og bak på bilen (har jeg lest et sted).

Det er uansett ALLTID føreren som har ansvaret for at lysene fungerer, så uansett om det er AUTO eller ikke eller whatever, så er det ikke noen unnskyldning for at lyset ikke er på når man kjører inn i en tunnel.

Lenke til kommentar

Men kan du henvise til en lov?

Står forøvrig ingenting i artikkelen om at det er lov å kjøre uten baklys

Hva norske regler sier spiller vel ikke så stor rolle når et EU direktiv vi er pliktige til å følge sier noe annet. Om det er slik du fremstiller det bedriver jo nærmest samtlige bilprodusenter ulovlig salg av ikke godkjente biler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Baklys:

Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys (unntatt ved bruk av lyshorn), nærlys, parkeringslys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

Men slik er jo ikke nye biler "koplet".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere er det pga EØS-avtalen ikke påbudt med baklys i DAGSLYS. Etter mørkets frembrudd eller i tunneller o.l skal det benyttes NÆRLYS ikke kjørelys, og nærlys skal alltid kombineres med parklys, skiltlys og baklys.

• Liker 5
Lenke til kommentar

De gangene jeg kjører forbi biler i mørket/tunneler som ikke har baklys på så pleier jeg å sjekke opptaket på kameraet mitt for å finne skiltnummer, for så å sende de en sms og opplyse om det. Mange vet ikke at de kjører uten..

Lenke til kommentar

Lys reguleres vel i trafikkregelene §15 her. Så vidt jeg klarer å lese så står det ingenting om baklys. Derimot er det mange som burde lese pkt. 5.

§ 15.Bruk av lys
1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.
Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

Baklys:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

Lenke til kommentar

Lys reguleres vel i trafikkregelene §15 her. Så vidt jeg klarer å lese så står det ingenting om baklys. Derimot er det mange som burde lese pkt. 5.

§ 15.Bruk av lys
1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.
Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

Baklys:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

Men altså ikke når kjørelys(DRL) er på :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...