Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvilken PC burde jeg velge av disse?

Anbefalte innlegg

Jeg skal bestille stasjonær maskin i morgen, og sitter mellom disse to:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/a0f2b973-4e5b-4520-b0db-2bb1b546c9fc (bygd på egen hånd)

eller

https://www.multicom.no/multicom-jorah-i617k-gaming-pc/cat-p/c100583/p10636242 (bygd på forhånd)

Er det noen som har noen formening om hvilken som er best? Tenkte at den fra Multicom sikkert ville ha hatt garanti (i motsetning til ferdigbygd) og den har en farge jeg liker veldig godt. Lurer på om den fra Komplett kanskje er litt sterkere? Har også hørt at Multicom sine maskiner bråker noe fælt, men kan være det handlet om deres bærbare.

Budsjettet mitt er maks 8000 (+ frakt), og skal brukes til gaming. Jeg har allerede tastatur, skjerm, OS og datamus - så det trenger jeg ikke tenke på.

På forhånd, takk! :)

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8GB versjonene av de der leveres som regel nerfet med kun en minnebrikke, slik at bare en minnekanal er i bruk..

Ellers Tsukeo, Multicom har den tvilsomme "æren" av å være kanskje den dårligste butikken i landet på kundeservice. Og historiene om feil sammensatte ferdig bygde PC'er derfra er flerfoldige, sannsynligvis utført av folk på arbeidstrening fra NAV..

Om du skal handle fra Komplett kan det være en ide å kikke på deres "oppgraderings pakker" og ta utgangspunkt fra. Blir litt "kvantums rabatt", som denne hvor man får med SSD i pakken, og en del raskere CPU.

PgUps forslag ser ikke dumt ut, men det spørs hva det havner på om alt skal handles på en plass, eventuelt om det må stykkes opp over flere butikker..

Lenke til kommentar

Er det egentlig noen vesentlig forskjell på AMD og Intel når det kommer til performance? Mener jeg leste at Intel sine maskiner er mer framtidssikret fordi flere hovedkort støtter Intel enn AMD. Leste også at jeg burde gå for Intel med mindre jeg skal holde på med videoredigering.

Maskinen kommer hovedsaklig til å bli brukt til web- og GUI-utvikling samt spilling, så jeg vet ikke om jeg burde velge AMD eller Intel. :/

Lenke til kommentar

Er det egentlig noen vesentlig forskjell på AMD og Intel når det kommer til performance? Mener jeg leste at Intel sine maskiner er mer framtidssikret fordi flere hovedkort støtter Intel enn AMD. Leste også at jeg burde gå for Intel med mindre jeg skal holde på med videoredigering.

Maskinen kommer hovedsaklig til å bli brukt til web- og GUI-utvikling samt spilling, så jeg vet ikke om jeg burde velge AMD eller Intel. :/

Det første er heelt feil. Intel er notoriske i å bytte hovedkort og CPU sokler slik at du kun kan oppgradere en generasjon CPU, om i det hele tatt på samme HK. AMD har i denne omgang lovet støtte til AM4 sokkelen i 4 år fremover. Så oppgraderings muligheten er der i lang tid fremover. Og faktisk allerede med valgte CPU i PgUps bygg. Da den har 4 kjerner og 8 tråder, men man kan få kjøpt 8 kjerner og 16 tråders CPU til samme HK/Sokkel allerede i dag.

Når det gjelder spill ytelse så kan man om man spiller på en skjerm med 1920x1080 oppløsning, skrur av synkronisering mellom skjerm og skjermkort, kjøper en 7700K Intel CPU, overklokker den til ~4,8GHz, og kjøper et GTX1080Ti skjermkort.. Oppleve litt bedre gjennomsnittlig fps i de fleste spill enn om man i stedet kjøpte en R7 1700 og overklokket til ~3,9GHz..

I den prisklasse du har hintet mot er ikke dette aktuelt i det hele tatt. Til spill er CPU's oppgave å ikke være en flaskehals for skjermkortet. Jo svakere skjermkort, desto mindre sjanse for at det skjer.. Og jo høyere oppløsning på skjerm, desto mindre arbeid for CPU. Ettersom fps går ned. Om du vil spille i 1440p eller 4K, så hadde det nesten holdt med en i3/R3 CPU selv til et GTX1080Ti. Det finnes et par unntak selvfølgelig. Enkelte spill er veldig glad i en god CPU, men da har det ikke så mye med selve grafikken å gjøre..

Lenke til kommentar

Byttet ut hovedkortet med det i oppgraderingspakken og la til et nettverkskort (usikker på om jeg har tilgang til noe kablet nett hvor jeg bor) og den ble betydlig billigere.

Er det noe annet jeg kanskje kunne gjort nå for å få mest bang for the buck?
https://www.komplett.no/wishlist/shared/5919dc7c-a1ab-4c52-8695-da63a9fe722a

1080p holder i massevis for meg, er heller ikke så veldig interessert i å kjøre alt på Ultimate/Divine/whatever, men vil kunne kjøre nyere spill i 60fps+ og det er nok for meg. :)

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar

Akkurat nå får du mer for pengene med AMD.

Lenke til kommentar

Byttet ut hovedkortet med det i oppgraderingspakken og la til et nettverkskort (usikker på om jeg har tilgang til noe kablet nett hvor jeg bor) og den ble betydlig billigere.

Er det noe annet jeg kanskje kunne gjort nå for å få mest bang for the buck?

https://www.komplett.no/wishlist/shared/5919dc7c-a1ab-4c52-8695-da63a9fe722a

1080p holder i massevis for meg, er heller ikke så veldig interessert i å kjøre alt på Ultimate/Divine/whatever, men vil kunne kjøre nyere spill i 60fps+ og det er nok for meg. :)

Jeg ville jo lagt til en SSD til OS og programmer. Ellers kommer det litt an på om du har skjerm allerede? Om ikke ville jeg gått for Freesync skjerm og AMD skjermkort. Mye bedre enn Nvidia uten G-Sync skjerm..

Lenke til kommentar

Flott, om du ikke allerede har en skjerm, ville jeg som sagt gått for Freesync/AMD. Ta en titt i FAQ i signaturen min om du vil vite mer om Freesync/G-Sync etc..

Jeg ville faktisk heller valgt et RX560 skjermkort med en Freesync skjerm enn et GTX1050Ti med vanlig skjerm. Selv om 1050Ti er ganske mye raskere enn RX560, så vil nok RX560 med Freesync gi en mer behagelig spillopplevelse..

750Kr til spart. ;)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Du delte handlelisten din igjen, så jeg kan ikke se hvilken skjerm det er, men for en hundrings skal det jo godt gjøres å være bomkjøp. :p

Uansett er det dessverre slik at man velger Freesync eller G-Sync når man velger skjermkort, eller omvendt. De passer ikke om hverandre. Så med Nvidia skjermkort, er det G-Sync som gjelder. Og de er mye dyrere enn Freesync skjermene. Man får Freesync skjermer som går til 75Hz for ~1500Kr til vanlig og ~1000 lapp på tilbud. Ingen G-Sync skjermer har maks Hz under 144Hz, og koster derfor mye mer. En 24" 144Hz er den billigste man får til 3690Kr, og jeg har sett den på tilbud kun en gang, da til 3290.. Samme skjerm med Freesync koster forøvrig 2490.. til vanlig..

Handlelisten din ser ellers ut til å være grei nok. Jeg ville kanskje gått for et USB nettverkskort, slik at ikke nettverkskortet du valgte får stjele PCIe baner og hindre luftstrømningen i kabinettet. Med valgte skjermkort trenger du ikke PCIe banene som nettverkskortet stjeler. Men om du oppgraderer skjermkortet om 2-3 år kan det tenkes at det kan ha påvirkning på ytelsen..

Jeg ville selvfølgelig også valgt PgUps CPU forslag, kanskje med et B320 HK som tillater overklokking av CPU. R5 1400 er allerede en bedre CPU enn du har valgt.. På alle områder. Overklokket, får du enda mer enn det igjen for pengene..

Et RX570 eller 580 vil også være en god del raskere enn GTX1050Ti, og du vil være klar for fremtidig Freesync goodness..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...