a|ien Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Hei. Driver å leker litt med bil stereoen i en russebil for noen veninner. De har en kondensator og jeg vet i hovedsak hvordan jeg skal koble den til. Men problemet er Førstegangs lading: hvordan gjør jeg dette? har lest på noen amerikanske sider at du må bruke en motstand (resistor) mellom batteriet og kondensatoren til den oppnår en spenning på 12V... stemmer dette? hvor får jeg tak i en slik? Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 drit i motstanden da.. men du kan sikkert få låne ein motstand på ei lokal elektro linje. Men, skal ikkje ver 100% nødvendi, men anbefalt. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Hehe.. Dersom du kobler på en kondis uten motstand, vil den tømme batteriet for spenning med en gang. Du må bruke en motstand slik at den lades jevnt. Lenke til kommentar
PaulMV Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Kvifor bruke resistor?? Da får jo ikkje kondensatoren levert effekt fort nokk til forsterkeren når den trenger det. "Førstegangs lading" Du hadde vell ikkje tenkt å kople til ein motstand kvar gang du starter bilen, vell? Det er mulig nokon anbefaler ein liten motstand, men ein kompis av meg bruker sin uten noko problem uten motstand. Lenke til kommentar
a|ien Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 "Førstegangs lading" Du hadde vell ikkje tenkt å kople til ein motstand kvar gang du starter bilen, vell? "førstegangs lading" - ideen er da første gang du tar den i bruk.... etter dette er den jo koblet til batteriet hele veien, den koblingen brytes jo ikke når tenningen er av Resistoren brukes jo bare til spenning på 12V er oppnådd, så kobler du den direkte til batteriet med sikring i mellom. Spørsmålet er hvor får jeg tak i en Motstand som jeg kan bruke ??? Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 på ei elektro linje nær deg har dei sikkert det. Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 skjønner ikke hvorfor du skal stresse med det? Jeg har en 1 farad kondensator fra Stinger, når man kobler den til kommer det riktignok en gnist, så er den ladet på ett blunk og man merker ingen forskjell på batteriet. Hvorfor skulle det være nødvendig med en motstand? en kondensator tåler belastningen, det samme gjør batteriet. Lenke til kommentar
a|ien Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 faktum er at batteriet kan gå flatt.. eller du kan faktisk ødelegge kondensatoren! men jeg har nå funnet ut at en 12V lyspære gjør samme nytten... så da prøver jeg det. Lenke til kommentar
borabora Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Aldri brukt motstand og der jeg har kjøpt de har aldri brukt det når de koblet den for meg. Så behøver ikke det. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 snakket med læreren min på elektro i dag, han trudde ikkje det skulle vær nødvendig å styre på med motstand. Isofall, viss du er såpass påståeleg, så bruk en effektmotstand. Lenke til kommentar
a|ien Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 jeje.. takk for alle inspill til denne diskusjonen. håper nå d går bra når jeg tar fatt på stereo arbeidet igjen Lenke til kommentar
j_kalland Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 motstand trenger du ikke bruke, bruk en lyspære og hold den på til den slutter å lyse, da er den ferdig oppladet! Lenke til kommentar
lykkeliten Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 faktum er at batteriet kan gå flatt.. eller du kan faktisk ødelegge kondensatoren! Dette er reinspikka tøv. Er det fare for at batteriet går tomt har du enten ett ubrukelig batteri ellen en kondensator som er uegnet til bilbruk. Lenke til kommentar
j_kalland Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 faktum er at batteriet kan gå flatt.. eller du kan faktisk ødelegge kondensatoren! Dette er reinspikka tøv. Er det fare for at batteriet går tomt har du enten ett ubrukelig batteri ellen en kondensator som er uegnet til bilbruk. enig... batteriet skal ikke bli ødelagt av det, eller bli tomt for strøm, selv ladet jeg den ikke helt skikkelig og den fungerer helt fint, vet om folk som ikke ladet i det hele tatt så den skal fungere uten også... Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Motstanden er ikke bare for å unngå å tømme batteriet. Også for at ikke sikkringer o.l. skal ryke. Tanken på at strømmen et ganske så stort når Kondensatoren er helt tom og sulten på strøm. Men når vi først er inne på dette, Har en kamerat av med der kondensatoren tapper bilen. 2 døgn og bilen starter ikke. Noen som har hatt erfaringer med slikt ?? Off topic - I'm back! Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Hei. Driver å leker litt med bil stereoen i en russebil for noen veninner. De har en kondensator og jeg vet i hovedsak hvordan jeg skal koble den til. Men problemet er Førstegangs lading: hvordan gjør jeg dette? har lest på noen amerikanske sider at du må bruke en motstand (resistor) mellom batteriet og kondensatoren til den oppnår en spenning på 12V... stemmer dette? hvor får jeg tak i en slik? Skal du koble inn en kondensator for første gang bør du absolutt lade den opp før tilkobling. Dette for å spare både kondensator og batteri for evt skader. For batteriet blir det nesten som å bli kortsluttet, ikke særlig sunt. Kondensatoren tar også skade av det. Bruk motstand ved tilkobling/oppladning. Hvorfor ikke?? da er du trygg Ellers er det bare å koble + på + og - på - så nærme forsterkeren som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå