Gå til innhold

Elektriker

Patrik95

Anbefalte innlegg

Jeg har gått grunnkurs elektrofag (VG1) for mange år siden, men valgte å gå en annen vei enn elektriker, noe jeg egentlig angrer på i dag. Nå har jeg brukt opp ungdomsretten min på skole, så jeg får altså ikke mer videregående opplæring. 

Men jeg hørte fra en kamerat tidligere at hvis man har grunnkurs elektro VG1, så kan man gå ut i en bedrift i lære i 3.5 år, for så å ta fagbrev. Er det noen som vet om dette stemmer?

Tidligere har jeg hørt at man kan gå som praksiskandidat hos en bedrift i 5 år før fagbrev, men visste ikke at dette kunne kortes ned til 3.5 år?

Er det noen som vet noe om denne ordningen og kan dele litt informasjon? Er det bare å ta kontakt med en elektrobedrift? Må jeg ta noen elektrofag eksamener før jeg kan ta fagbrev?

Og hvordan blir lønnen om jeg går som lærekandidat i 3.5 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan ta læretid uten å gå videregående mener jeg, går vel under en type voksenopplæring. men da er det læretid på 4 år. og man får full lønn mener jeg også

kjenner flere som har gjort slikt, bare da må det legges til at de hadde et fagbrev fra før av, som godt mulig var grunnen til full lønn.

men 4 år uten skole mener jeg fult mulig ja

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si, for det første har du tatt grunnkurs i en annen reform. Disse fagene må godkjennes, så reduseres timene du skal gå i lære. Så må du ta noen eksamener, tror dette er felles eksamener mens du er lærling. Ift lønn kan du sjekke LOK avtalen, den går mange under. 

Ta kontakt med opplæringskontor og sjekk mulighetene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...