DrDoogie Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Naa er det jo saann at CD-er "raatner" etter noen aar, og data gaar tapt. Jeg har lurt litt paa hva som kan gjoeres for aa unngaa dette, eventuellt om noen har erfaring med arkiveringsprogrammer som legger til paritetsbit, slik at man faar en RAID5 lignende loesning. Noen tips? Lenke til kommentar
shahin Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Jeg har også hørt dette, men skal det ikke holde 40-50 år? CDR fra min 1x brenner funker fortsatt like fint... Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Det jeg har sett på et par eldre CD-er er at malingen+aluminium på oversiden begynner å flasse av (har to bittesmå hull i en CD som gjør deler uleselige). Ellers kan de ta skade av sterkt lys (sol), vann, støt(mek) og alt det der. CD-er av høy kvalitet har jeg hatt i sikkert fem år uten at de krangler, da er de veldig lite brukt. CD-RAID hadde vært noe for backup, har dessverre ikke hørt om noe sånt. WinRAR kan legge til recovery-record, sånn at innholdet kan gjenopprettes ved mindre skader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå