Gå til innhold

Lese til exfac nå?

Anbefalte innlegg

Har kommet inn på UiO men står på ventelisteplass hhv. nr. 23 og 56 på Samordna. Tror sjansen er liten for å komme inn på venteliste.

Jeg liker å ligge litt i forkant og tenkte jeg skulle lese litt før studiestart. Derfor lurer jeg på: Bør jeg begynne å lese nå/kjøpe bøkene eller bør jeg vente til jeg vet noe mer ang. ventelistene?

Jeg er litt "redd" for exfac (exphil har jeg tatt allerede); noen tips til hvordan jeg skal bestå? :) I exphil finnes det repetisjonshefter som er gode. Finnes det noe sånt for exfac også? 

Trenger jeg exfacbøkene i det hele tatt? (Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har tatt et år med jus, åpnet omtrent ikke bøkene i det hele tatt og fikk en grei karakter fordi jeg besvarte oppgaver)

Tusen takk på forhånd! :)   

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom du inn på høst eller våropptaket? :)

På jusen tenker du på? Jeg tok 1. avd. som privatist, og kommer ikke inn på jusen videre dessverre :) Tok Privatrett 1 på våren og 2 på høsten igjen :) Jeg kom inn på spesialpedagogikk nå på høsten :) 

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar

Hei! Ts her :) Finner ikke ut av dette med exfac på studieprogrammet jeg er tatt opp på. Problemet er at jeg finner én sensorveiledning på exfacen jeg skal ta, men ikke selve oppgaven knyttet til den. Vet altså ikke hvilke oppgaver sensorveiledningen svarer på. 

Sensorveiledningen er heller ikke spesielt "opplysende" og det står bare "se boken og forfatteren xxx på pensumlisten". Det er to bøker med samme forfatter, og sensorveiledningen blir veldig misvisende når jeg ikke skjønner hvilken bok jeg skal lese... vurderer å ta juridisk exfac dersom det blir ledig som enkeltemne... Juridisk exfac har gode sensorveiledninger, og gjør at jeg kan forberede meg litt før studiestart fordi de er mer oversiktlige og viser hvilke pensumbøker som er brukt til de enkelte spørsmålene til den enkelte eksamenen... Exfacen jeg skal ta i mitt stuideprogram gir etter min mening ikke pekepinn på noe som helst og virker helt "himmelfallende"... uff ikke lett dette!

Bør jeg vente til studiestart og høre hva som skjer og hva man skal igjennom? Noen råd? :) Å ta juridisk exfac forutsetter at emnet blir ledig selvfølgelig. 

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar

Nei, denne :)

http://www.uio.no/studier/emner/uv/iped/UVEXFAC10/h16/sensorveiledning.html

"Fra pensum gir boka av Thuen informasjon om historisk utvikling av barndom og oppvekst og om skolegang i Norge". 

På pensumlisten står Thuen oppført to steder: 

http://www.uio.no/studier/emner/uv/iped/UVEXFAC10/h17/pensumliste/index.html 

Det gjør det vanskelig å vite hvilket pensum av Thuen jeg skal lese... Haha uff. Det er ikke det at jeg tror jeg skal "lese minst mulig", men må vite hvilket pensum av Thuen jeg skal lese... Sensorveiledningen er veldig rotete :/ 

Edit: Tror det er "Thuen, H. Barndommens institusjonalisering – i lange linjer".  Men hele sensorveiledningen får det hele til å virke som en gjettekonkurranse og er veldig lite konkret. Er egentlig det jeg skulle frem til :) 

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar

Jeg linket til tidligere års oppgaver..

Du frå fritak for juridisk ex. fac hvis du fullfører denne:

1. Studenter som på forhånd har bestått ex.phil. på minst 10 studiepoeng får godskrevet dette i masterstudiet.
  2. Studenter som på forhånd har bestått ex.fac. på minst 10 studiepoeng får godskrevet dette i masterstudiet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...