Gå til innhold

Kan bompengesystemet være et personvern-spørsmål?

Anbefalte innlegg

Når vi snakker om overvåking, så er jo telefonen du har i lomma det mest brukte verktøyet til politiet i etterforskning. Spiller liten rolle om de vet hvor bilen din har vært når de til enhver tid vet hvor telefonen din er. Så lenge vi bærer med oss en mobiltelefon er personverns-spørsmålet irrelevant når det kommer til bompengestasjoner.

Igjen, det er fult mulig å skru på flymodus eller legge telefonen sin igjen gjemme om man ikke ønsker å bli sporet mens man reiser rundt i bil.

Du kan ikke deaktivere logging i bomstasjoner, du kan evt la være å kjøre bil, eller ta offentlig transport men det er ikke alle sitasjoner det lar seg gjøre. Avhenger av hva man skal.

Joda, jeg er enig i den.. men tror du mannen i gata bryr seg nok om personvern til å legge fra seg telefonen for å unngå overvåking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, jeg er enig i den.. men tror du mannen i gata bryr seg nok om personvern til å legge fra seg telefonen for å unngå overvåking?

Nei, dessverre så tror jeg ikke mannen i gate gjør det. At mannen i gata ikke gjør det fører til at vi litt etter litt godtar overvåking, før vi til slutt har kommet så langt at det ikke er noe vei tilbake.

Lenke til kommentar

Nei, dessverre så tror jeg ikke mannen i gate gjør det. At mannen i gata ikke gjør det fører til at vi litt etter litt godtar overvåking, før vi til slutt har kommet så langt at det ikke er noe vei tilbake.

Jeg tror dønn ærlig vi har kommet dit for lenge siden..

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener. Men dette (spesielt det med å stjele bil / ha på finlandshette) er ikke akkurat ting man kan gjøre til daglig for å unngå å bli koblet til forbrytelser som potensielt kan skje. Å komme med ny stjålet bil til jobben hver dag, vil etter hvert vekke oppsikt.

Hvorfor skal man skjule at man drar på jobben hver dag? Møter man opp på jobb så er man alikevel "fucked" hvis man ikke vil at noen skal vite hvor man er :p

Man kan også stjele skilter og sitte med et hodeplagg som gjør at man ikke synes når man kjører forbi bommen.

Lenke til kommentar

Har du ikke noe å skjule så er det ikke noe problem om de ser hvor du kjører?

Ta bank kortet ditt, de vet hvilen butikk du handler i. :)

Jeg skjønner meg virkelig ikke på folk som har denne mentaliteten. Synes du dermed det er greit om staten hadde overvåket deg når du gikk på do, i og med at du ikke gjør noe galt og dermed ikke har noe å skjule i følge din logikk? 

Lenke til kommentar

Når vi snakker om overvåking, så er jo telefonen du har i lomma det mest brukte verktøyet til politiet i etterforskning. Spiller liten rolle om de vet hvor bilen din har vært når de til enhver tid vet hvor telefonen din er. Så lenge vi bærer med oss en mobiltelefon er personverns-spørsmålet irrelevant når det kommer til bompengestasjoner.

Jo ... men nå kan du la mobiltelefonen ligge hvis du har tenkt deg en tur til bestemor på hamar hvis du tenker på sporing. Det er ikke like greit mht den hinderløypa av bomringer du må passere på veien dit. Du har egentlig ikke så mange valg enn å kjøre igjennom dem, hvis du da ikke tenker på ekstremt upraktiske alternativer, som å bruke hest eller ta store omveier. Og hvis du drar kollektiv-kortet så er ofte ikke kollektivtrafikk et alternativ utenfor utenfor oslo, da det er mange steder det toppen går 1 skolebuss pr dag. Selv i oslo er det steder det ikke er så greit å dra med kollektivt, og til og med der flytter det jo over til elektronisk sporing (videoovervåking, elektronisk betaling osv).

Greit at det bomfrie 80 tallet med telefonkiosker og cash only er forbi, men virker jo som man legger opp til å overvåke og spore mest mulig, sverige skal bli det første kontantfrie samfunnet innen 2030 sier de og. Da må man spørre seg hvorfor, hva er alt dette her godt for. "Ja men det er effektivt..." Ja, men det var jo effektivt sånn vi hadde det, hvis man skal spare på alt mulig rart så er det mye annet rart man kan spare inn på enn folks rett til privatliv. At vi i 2017 skulle høre at vi ikke lenger har råd til privatliv, da lurer jeg på hva slags folk man har stemt inn som har gjort norge så økonomisk svakt.

Endret av marius77
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du ikke noe å skjule så er det ikke noe problem om de ser hvor du kjører?

Ta bank kortet ditt, de vet hvilen butikk du handler i. :)

Jeg skjønner meg virkelig ikke på folk som har denne mentaliteten. Synes du dermed det er greit om staten hadde overvåket deg når du gikk på do, i og med at du ikke gjør noe galt og dermed ikke har noe å skjule i følge din logikk? 

I bibelen står det om en antikrist i fremtiden som skal få så mye makt verden over at han kan tvinge folk til å ta et merke for å kjøpe og selge, det er jo lett å spørre seg hvorfor noen vil ta et merke som sender de til helvete, men når man leser tråder som dette her, så begynner man jo å se hvorfor antikrist i stor grad vil ha suksess mht planene sine.

Og til info: Kristne trenger ikke være redd for dette her for vi har alt valgt side.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Problemet med overvåkning og datalagring er ikke bare de som per nå har tilgang, eller er ment å ha tilgang til data.

I løpet av det siste året så har vi sett enorme datalekkasjer både i Norge og i Sverige. Og store datainnbrudd verden rundt, som en følge både av amerikansk etterretnings ansvarsløse utnyttelse av sikkerhetshull, og alles flittige bruk av billig amerikansk programvare, istedenfor å betale for spesialutviklede verktøy som prioriterer sikkerhet.

Så lenge kontinuerlig innsparing er på agendaen i det offentlige, og så lenge de jakter de private aktørene som sier at de kan levere det billigste produktet, så er det ingen grunn til å stole på at data som samles inn i offentlig regi er sikrede data.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Problemet med overvåkning og datalagring er ikke bare de som per nå har tilgang, eller er ment å ha tilgang til data.

I løpet av det siste året så har vi sett enorme datalekkasjer både i Norge og i Sverige. Og store datainnbrudd verden rundt, som en følge både av amerikansk etterretnings ansvarsløse utnyttelse av sikkerhetshull, og alles flittige bruk av billig amerikansk programvare, istedenfor å betale for spesialutviklede verktøy som prioriterer sikkerhet.

Så lenge kontinuerlig innsparing er på agendaen i det offentlige, og så lenge de jakter de private aktørene som sier at de kan levere det billigste produktet, så er det ingen grunn til å stole på at data som samles inn i offentlig regi er sikrede data.

Var vel canada hvor hackere brøyt seg inn i våpenregisteret til politiet og la ut lister over private våpeneiere, hvis noe sånt lekker ut så er det en gullgruve for innbruddstyver, for ikke å snakke om at potensielle fiendlige stater har full oversikt over alle i landet som er bevæpnet om det skulle komme til en invasjon. Under 2 verdenskrig var store deler av forsvaret av landet sportsskyttere og jegere, og det fortsatte etter okkupasjonen med milorg. Dette her er et like relevant aspekt mht forsvar av et land den dag i dag, men illustrerer godt hvordan datalagring og overvåking rett og slett kan være farlig.

Etter det pluss at det kom fram hvor mye dette våpenregisteret kostet canadiaerne, så avskaffet canadierne ivertfall våpenregisteret for jaktvåpen, for det hadde ingen prevantiv effekt. Det er bare noen få millitærklassifiserte automat-rifler og pistoler/revolvere som fortsatt er registrert i canada, men de fleste riflene er registreringsfrie, inkludert endel automater som mini 14 (som jeg har eid selv). Ergo tviler jeg på om det er så kostnadsbesparende med all overvåkingen som de skal ha det til.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...