Gå til innhold

Førerløse busser kan snart slippes ut i trafikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det ´slippes ut i trafikken´, betyr det den virkelige trafikken, med syklister, forgjengere, barnevogner, barn som plutselig løper ut i veien etter en ball eller en katt og sånn, eller den ideelle trafikken der ingen gjør noe som ikke følger strenge og logiske regler? Jeg bare lurer, siden det er mange artikler for tiden om at de beste systemene for autonome kjøretøyer sier at de foreløpig bare klarer å detektere syklister riktig i rundt en tredel av tilfellene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det ´slippes ut i trafikken´, betyr det den virkelige trafikken, med syklister, forgjengere, barnevogner, barn som plutselig løper ut i veien etter en ball eller en katt og sånn, eller den ideelle trafikken der ingen gjør noe som ikke følger strenge og logiske regler? Jeg bare lurer, siden det er mange artikler for tiden om at de beste systemene for autonome kjøretøyer sier at de foreløpig bare klarer å detektere syklister riktig i rundt en tredel av tilfellene...

 

Om du bare hadde lest artikkelen står det at det skal være "piloter" under testing.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det ´slippes ut i trafikken´, betyr det den virkelige trafikken, med syklister, forgjengere, barnevogner, barn som plutselig løper ut i veien etter en ball eller en katt og sånn, eller den ideelle trafikken der ingen gjør noe som ikke følger strenge og logiske regler? Jeg bare lurer, siden det er mange artikler for tiden om at de beste systemene for autonome kjøretøyer sier at de foreløpig bare klarer å detektere syklister riktig i rundt en tredel av tilfellene...

 

Et minimumm av kjøreopplering for sykkelister vil nok kunne vere en fordel.

Og bøter som om man kjørte uforsvarlig med bil, og har sertifisering for dette.

 

Drittsekker kan da ikke få mer rett ved å syykle...

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

sitat"hovedsakelig etter kjøring på gang- og sykkelveier."

Skal bussen kjøre på gang- og sykkelveger? Nå leser vi nettopp i en annen artikkel at selvkjørende kjøretøy har problemer med å se og forstå syklister. Da kan den vel ikke kjøre på gang og sykkelvegen?

Kan vere lurt, i en prøveperiode. På godt eigna område.

Ta til dømes hvor meget man må møke snøv for å kunne sykle. Ca 1 brøytebil pr sykkel, her kan det bli "dual dings"

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

sitat"hovedsakelig etter kjøring på gang- og sykkelveier."

Skal bussen kjøre på gang- og sykkelveger? Nå leser vi nettopp i en annen artikkel at selvkjørende kjøretøy har problemer med å se og forstå syklister. Da kan den vel ikke kjøre på gang og sykkelvegen?

Sånn som jeg forstår det er det den testingen som allerede er foretatt gjort på gang- og sykkelveg.

 

Det er elektriske, autonome busser, med seks sitteplasser og 12 plasser totalt. Bussene leveres dessuten med ramp for barnevogn og rullestol. EZ10 har en maksfart på 40 kilometer i timen, men vil i gjennomsnitt holde en fart på rundt 25 kilometer i timen.

Gjennomsnittsfart på nivå med bybanen i Bergen. Ikke verst Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

sitat"hovedsakelig etter kjøring på gang- og sykkelveier."

Skal bussen kjøre på gang- og sykkelveger? Nå leser vi nettopp i en annen artikkel at selvkjørende kjøretøy har problemer med å se og forstå syklister. Da kan den vel ikke kjøre på gang og sykkelvegen?

Sånn som jeg forstår det er det den testingen som allerede er foretatt gjort på gang- og sykkelveg.

 

Det er elektriske, autonome busser, med seks sitteplasser og 12 plasser totalt. Bussene leveres dessuten med ramp for barnevogn og rullestol. EZ10 har en maksfart på 40 kilometer i timen, men vil i gjennomsnitt holde en fart på rundt 25 kilometer i timen.

Gjennomsnittsfart på nivå med bybanen i Bergen. Ikke verst

1/2 time i kø, gir 12,5 km med transport. Om den unlates.

1/3 av kjøring er parkeringskjøring.

Å man må gå tilbake.

Pedalering, ratting med å uten servo, og gange er morsjon.

 

Tung operasjonsanalyse dette, og overlates..

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

sitat"hovedsakelig etter kjøring på gang- og sykkelveier."

Skal bussen kjøre på gang- og sykkelveger? Nå leser vi nettopp i en annen artikkel at selvkjørende kjøretøy har problemer med å se og forstå syklister. Da kan den vel ikke kjøre på gang og sykkelvegen?

 

De syklistene som skaper mest problemer, kjører aldri på gang eller sykkelvei. De har ikke tid til å måtte stoppe for fotgjengere og andre syklister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sitat"hovedsakelig etter kjøring på gang- og sykkelveier."

Skal bussen kjøre på gang- og sykkelveger? Nå leser vi nettopp i en annen artikkel at selvkjørende kjøretøy har problemer med å se og forstå syklister. Da kan den vel ikke kjøre på gang og sykkelvegen?

 

Det er vel ikke spesielt smart med kjøretøy på en gang og sykkelveg uansett hvor godt det ser og forstår syklister. Selv om det kun er i en testfase så virker en lov som tillater det helt ko-ko. De må jo kunne finne en bilvei som egner seg for testingen.

Lenke til kommentar

Informativ artikkel, det var det.

Men ærlig talt så skjønner jeg ikke helt vitsen med dette med selvkjørende busser.

Eller rettere sagt, jeg kan begrense applausen...

Buss og tog transport er en del av tjenestebransjen i samfunnet hvor nettopp menneskelig tilstedeværelse er ganske viktig.

Denne digitaliseringen av samfunnet vi er inni nå, var jo opprinnelig ment for at vi skulle frigjøre menneskelige ressurser, slik jeg har oppfattet det.

Det er helt topp med digitalisering i fabrikkproduksjon hvor roboter kan overta kjedelige, farlige, og monotone jobber, og dermed frigjøre menneskelige ressurser.

Men hva med min lokale jernbanestasjon som før var betjent med folk i luka, som solgte billetter og svarte på all verdens spørsmål fra de reisende?

Etterhvert fikk stasjonen billettautomat og folk kunne i tillegg kjøpe billett fra mobil og pc.

En skulle jo da tro at når folk ordnet billetter selv, så ville personen i billettluka få mer tid til å svare på spørsmål, og selge billetter til dem som av forskjellige grunner må ha personlig hjelp til å skaffe dette.

Men det som da skjedde er at jernbanestasjonen ikke hadde ressurser til å ha denne luken i veggen med dette mennesket.

Så nå er luka tatt vekk og min gamle litt surrete mor kan ikke lenger gå alene til jernbanestasjonen og kjøpe billett slik hun kunne før.

Da har ikke digitaliseringen frigjort ressurser, men heller sugd ressurser ut av samfunnet.

Slik også med bussen,

Mye kan skje ombord i en forstadsbuss som fører til at passasjerene trenger litt hjelp.

Sykdom, fulle folk må vises til rette, osv,...og mye annet kan jo medføre at det er behov for et menneske som kan ta ansvar om bord i bussen,

Mye uforutsett kan skje på utsiden av bussen også.

Men jeg er ikke så fanatisk imot teknologiske fremskritt innen tjenesteyting at jeg ikke innser at det var et fornuftig fremskritt å fjerne hun billettdama vi hadde på lokalbussen når jeg vokste opp.

Heisførere som lukket døra og trykket på etasjeknappen er det vel heller ingen som ser behov for nå lenger.

Men min mor savner altså billettdama på jernbanestasjonen

Og nå har også NAV begynt med denne digitaliseringen, så det er vel ikke helt på viddene å ha litt kritisk blikk på denne utviklingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye kan skje ombord i en forstadsbuss som fører til at passasjerene trenger litt hjelp.

Sykdom, fulle folk må vises til rette, osv,...og mye annet kan jo medføre at det er behov for et menneske som kan ta ansvar om bord i bussen,

Mye uforutsett kan skje på utsiden av bussen også.

 

Ting kan skje i heisen på hotellet, eller kjøpesenteret, eller i boligblokka også. Så burde vi gjeninnføre heisføreren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det ´slippes ut i trafikken´, betyr det den virkelige trafikken, med syklister, forgjengere, barnevogner, barn som plutselig løper ut i veien etter en ball eller en katt og sånn, eller den ideelle trafikken der ingen gjør noe som ikke følger strenge og logiske regler? Jeg bare lurer, siden det er mange artikler for tiden om at de beste systemene for autonome kjøretøyer sier at de foreløpig bare klarer å detektere syklister riktig i rundt en tredel av tilfellene...

 

Med andre ord:

 

På forhånd må alt det praktiske være på plass, som at eventuelle hindringer i traseen må ryddes, stoppesteder må være avklart, midlertidig skiltplan må utarbeides og fysisk utplassering av skilt og trafikklys må være gjennomført.

 

De må lage gatene på nytt med bussene som bruker, gjøre det umulig for gående å krysse, fjerne evt sykling på veien (som tar 1\3 av veien)(om de har faenskapen der de tester den), evt lage overganger for gående, gjøre forbikjøring forbudt, ta vekk hekkene til folk som har de for nært gaten, spesielt for folk som har enebolig i de 3 nermeste gatene der bussen skal kjøre.

 

osv.. osv osv..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Soon

 

Enig...

 

Tipper dette er noe som reelt sett ikke vil være aktuelt før om minst 10 år. Altså, at det er minst 10 år før vi har fungerende og utbredte løsninger for selvkjørende kollektivtransport som beveger seg på ordinært veinett uten menneskelig assistanse. Det skjer ikke i morgen.

Lenke til kommentar

 

sitat"hovedsakelig etter kjøring på gang- og sykkelveier."

Skal bussen kjøre på gang- og sykkelveger? Nå leser vi nettopp i en annen artikkel at selvkjørende kjøretøy har problemer med å se og forstå syklister. Da kan den vel ikke kjøre på gang og sykkelvegen?

Sånn som jeg forstår det er det den testingen som allerede er foretatt gjort på gang- og sykkelveg.

 

Det er elektriske, autonome busser, med seks sitteplasser og 12 plasser totalt. Bussene leveres dessuten med ramp for barnevogn og rullestol. EZ10 har en maksfart på 40 kilometer i timen, men vil i gjennomsnitt holde en fart på rundt 25 kilometer i timen.

Gjennomsnittsfart på nivå med bybanen i Bergen. Ikke verst

Gjennonsnittsfart som toget fra søndre vestfold til oslo s faktisk..

Lenke til kommentar

If we think that terrorist attacks using vehicles with human drivers are horrendous and becoming more frequent and effective, where will we be when DRIVERLESS VEHICLES, either with or without explosives, become widely available?

 

What I have in mind is domestic terrorism in which these driverless weapons platforms (cars or trucks) loaded with explosives can be targeted to and detonated at any place in any city or town in America or elsewhere. They can be sent to any location to which you might drive your car. They can target buildings, highways, bridges, railways, residences, crowds, malls, stores, tunnels, gas stations and whatever.

 

You will merely have to type into the GPS computer of the vehicle the coordinates or address of your target and hit "Go".

 

I think we are foolish to allow car manufacturers to develop them and market them. Terrorists are salivating at the potential.

 

I have not seen or heard of this threat mentioned anywhere in tv, print or any news.

 

Maybe I'm becoming paranoid. I had the same thought when drones became widely available, but that threat hasn't seemed to materialize, as of yet anyway.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...