Markedsfundamentalisten Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Egoisme er bra. Ved å hjelpe seg selv, hjelper man også andre F.eks. jo mer penger man tjener, jo mer hjelper man andre. Jeg forstår det som at du refererer til skattepenger og refordeling Da forstår du det feil. En som tjener 1 mill, hjelper andre dobbelt så mye som en som tjener 500k. Sånn grovt sett Det har ingenting med skatt å gjøre. Selv om det hadde vært 0 skatt, ville fortsatt en med dobbelt så høy inntekt hjulpet andre dobbelt så mye. Man får ikke penger uten å hjelpe andre (et par unntak: gambling og arv). Jaha? Jeg forstår ikke helt den logikken. Mener du virkelig at nytteverdien av noens arbeid kan måles i penger? Jeg mener det IKKE er tilfellet. F.eks de som tjener best i England de jobber med å stjele verdien av andres produksjon verden rundt. Mens f.eks en bonde tjener svært dårlig. Jeg vil anta det ikke er så veldig annerledes i Norge. Jeg mener at størrelse på lønn definitivt ikke er korrelert med nytten av folks arbeid. Ergo, jeg mener du tar feil hvis du antyder at folk som tjener mer penger enn andre "hjelper" andre mer. Det var derfor jeg spurte om skatt, siden jeg antok at du mente at de bidro mer med skatt og dermed "hjelper" andre mer gjennom sin skatt. Selvsagt. Jo mer noen er villige til å betale for noe, jo mer hjelp er det i det. Hvorfor ville noen kapitalist betale 1 mill i året dersom de ikke mente at han produserte dobbelt så mye som en som tjener 500k? Slik er det i et rent liberalistisk system, men vi har dessverre ikke ren liberalisme idag. Derfor er det enkelte, f.eks. bønder, byråkrater og politikere, som har høyere lønn enn verdiene de skaper. Det var vel politikere du tenkte på som stjeler verdien av andres produksjon verden rundt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå