Gå til innhold

Typisk "nye Norge"

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/her-gar-baten-til-tom-inge-ned---folk-kjorte-rundt-for-a-slippe-a-hjelpe-til/68555534

En fyr hvis båt sank ute på en fjord. Folk kjørte rundt båten for å slippe å hjelpe.

- Jeg og faren min ble litt ergerlige. Folk kjørte rundt for å slippe å hjelpe til.

Heldigvis var det også noen som hjalp. Ikke alle er del av det nye Norge hvor egoismen råder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heldigvis var det også noen som hjalp. Ikke alle er del av det nye Norge hvor egoismen råder.

Det var flere som hjalp ja. Hvorfor "råder" egoismen da?

Og hva er "nye norge". Hva er "Gamle norge"? Når kom skiftet. Gjelder det de født etter år XXXX, eller gjelder det absolutt alle men at det ikke skjedde før plutselig i år XXXX? Hva er det som er forskjellig nå, spesifikt?

Og en liten ting, tror du at det kanskje var slik før også, bare at sosiale medier gjør at du hører om alt som skjer? Alt det triste og kjipe som skjer i verdenen nå har skjedd tidligere også, men da fikk man bare ikke høre om det. Ting var faktisk verre før.

Lenke til kommentar

Globalisering og fremmedkulturell innvandring som eroderer den norske folkesjela og følelsen av trygghet. Vi har sett det i andre land også. Personlig ansvar og ansvar for andres ve og vel forsvinner. Psykologisk blir man redd for å involvere seg og jo fler mennesker som er til stede jo mindre sansynelig er det at noen hjelper til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var flere som hjalp ja. Hvorfor "råder" egoismen da?

Og hva er "nye norge". Hva er "Gamle norge"? Når kom skiftet. Gjelder det de født etter år XXXX, eller gjelder det absolutt alle men at det ikke skjedde før plutselig i år XXXX? Hva er det som er forskjellig nå, spesifikt?

Og en liten ting, tror du at det kanskje var slik før også, bare at sosiale medier gjør at du hører om alt som skjer? Alt det triste og kjipe som skjer i verdenen nå har skjedd tidligere også, men da fikk man bare ikke høre om det. Ting var faktisk verre før.

Det har ikke noe å si når man er født. Alle har endret seg med tiden og "trenden".

Nye Norge er et land der vi forfølger Romafolket, hvor vi plager tiggere og uteliggere og installerer skarpe gjenstander på benker i parker slik at folk ikke kan legge seg ned på disse. Norge har blitt et land hvor folk og liv er uviktig, hvor det eneste som teller er penger.

Norge har mistet sin identitet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er nå bare i midten av 30-årene men kan faktisk huske når det var utenkelig og assosiert med skam og nærmest kriminelt ikke å hjelpe hverandre i dette landet i tilfelle ulykker.

Stemmer. Det er slik jeg også husker Norge. Men idag er det bare "jeg, meg og penger" som teller.

Heldigvis er det noen folk som ikke har blitt ødelagt av denne tidsalderen, men disse er sjeldne unntak.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det har ikke noe å si når man er født. Alle har endret seg med tiden og "trenden".

Nye Norge er et land der vi forfølger Romafolket, hvor vi plager tiggere og uteliggere og installerer skarpe gjenstander på benker i parker slik at folk ikke kan legge seg ned på disse. Norge har blitt et land hvor folk og liv er uviktig, hvor det eneste som teller er penger.

Norge har mistet sin identitet.

Tullprat. Har det skjedd noen endringer, med flere folk og tiggere i de store byene? Ja. Men hvordan er det ulikt alle andre europeiske hovedstader? Har ALLE land mistet sin "identitet"? 

Har du noenting overhodet som peker på at ting har endret seg i folks prioriteringer? 

Og hva var den norske identiteten før da? Fulle og rasistiske sjømenn? Homofobiske bønder? 

Jeg er nå bare i midten av 30-årene men kan faktisk huske når det var utenkelig og assosiert med skam og nærmest kriminelt ikke å hjelpe hverandre i dette landet i tilfelle ulykker.

Stemmer. Det er slik jeg også husker Norge. Men idag er det bare "jeg, meg og penger" som teller.

Heldigvis er det noen folk som ikke har blitt ødelagt av denne tidsalderen, men disse er sjeldne unntak.

Det er da ingenting som er forandret. Folk hjelper hverandre like mye som før. Finnes det et fenomen som heter "bystander effect", der mange kan hjelpe men ingen tar første steget? Ja, men det fantes før også. Ingenting forandret der.

Kanskje dere føler pengepresset (lest for mye på VG/DB kanskje), men de fleste jeg prater med tenker at penger er ikke alt. Mulig dere omgås med feil folk.

Jeg tror dere to har hengt for mye på internett, lest for mange sensasjonaliserte avisartikler, hørt på for mange ekstreme ytringer (som før bare kom ut i privaten, men fortsatt var der). Lett å få feil inntrykk av ting da.

Jeg vet ikke hvor dere bor, men jeg har bodd både landlig og i storby, både i nord og sør og ting er ikke blitt noe verre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor dere bor, men jeg har bodd både landlig og i storby, både i nord og sør og ting er ikke blitt noe verre.

Da vet jeg ikke hvor du har vært de siste 20 årene når Norge har gått fra å være en fredsnasjon til en av verdens verste krigsnasjoner. Før var det snakk om fornuft og moderasjon, fornuften har blitt erstattet med polarisering og moderasjonen har blitt til vulgært konsumsamfunn.

Selv jeg kan se og huske forskjellene, og jeg er fortsatt ganske ung. Norge var et samaritansamfunn, idag er Norge er masseødeleggelsessamfunn.

Dialog var viktig, idag er vi et stabukkland fullt av stabukker. Vår egen kultur og måte å gjøre ting på var viktig og noe vi var stolte av, selv om det tidvis var en merkelig måte. Idag har vi forkastet vår kultur og er stolte over dette.

Å ta hensyn til andre og ha et visst samhold var viktig, idag er dette ikke viktig. Det er viktigere å late som man har venner og sende bilder av seg selv til andre, samholdet eksisterer ikke lenger. En stor kløft skiller folk. Visst har teknologien skyld for at folk går rundt som døde zombier, men det betyr ikke at ting kunne ha vært annerledes, særskilt hvis vi hadde forhold oss litt moderat til teknologiske endringer heller enn å dyrke disse som smålige personer uten egen identitet.

Visst har Norge endret seg, og visst er det på en svært negativ måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vedder en tusenlapp på at det inntrykket du har av Norge nå, og at alt var bedre før, har noen hatt før deg på gang og på gang og på gang. Hvis alt var bedre før, og så bedre før der igjen, når var det egentlig best? Har Norge hatt en "gyllen" periode?

Jeg tror du tolker samfunnet og bare ser det negative. Om du hadde hatt et annet verdenssyn så hadde du nok sett at ting ikke er verre.

"Å ta hensyn til andre og ha et visst samhold var viktig, idag er dette ikke viktig. Det er viktigere å late som man har venner og sende bilder av seg selv til andre, samholdet eksisterer ikke lenger."

Det er dine ord, og din påstand. Betyr ikke at det stemmer.  

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å synse om hvordan folk tolker og ser samfunnet og å påstå at Zeebra ikke har riktig verdenssyn er ganske far fetched argumenter for at ting ikke har blitt verre.

Din oppfatning av det norske samfunnet er iallfall totalt stikk motsatt av min. Jeg må si meg enig med Zeebra her. Tidene forandrer seg. Dessverre ikke til det bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å synse om hvordan folk tolker og ser samfunnet og å påstå at Zeebra ikke har riktig verdenssyn er ganske far fetched argumenter for at ting ikke har blitt verre.

Din oppfatning av det norske samfunnet er iallfall totalt stikk motsatt av min. Jeg må si meg enig med Zeebra her. Tidene forandrer seg. Dessverre ikke til det bedre.

Å komme med tomme påstander er ganske far fetched på at ting har blitt verre. Foruten om ubrukelige anektoder så er det absolutt ingenting som tyder på at ting er verre nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok lengre siden enn alderen din tilsier. Vår økende egoisme har nok mye mer å gjøre med at vi har blitt ekstremt rike og forventer mye mer i alle sammenhenger enn vi gjorde for noen år siden.

Lenke til kommentar

Jeg vedder en tusenlapp på at det inntrykket du har av Norge nå, og at alt var bedre før, har noen hatt før deg på gang og på gang og på gang. Hvis alt var bedre før, og så bedre før der igjen, når var det egentlig best? Har Norge hatt en "gyllen" periode?

Det spørs hva man legger vekt på. Vi har endret oss og de ulike tidene har hatt ulike styrker og svakheter. 

I de siste 20 årene har vi vært ekstremt rike og hatt mer matrielle goder enn noen gang samtidig som feks kriminaliteten har sunket. I den samme perioden har man kanskje blitt mer ego og mer opptatt av å klage på alt.

Lenke til kommentar

Utlendinger er i hvert fall ikke årsaken til at folk her viket unna, for de kan så vidt jeg vet ikke fordra båtlivet. Er ikke noe rasisme fra min side her, men jeg kjenner ikke en eneste utlending som eie båt eller ønsker seg en båt. Det er rett og slett ikke i kulturen dems. (Nå tenker jeg på da ikke-vestlige).

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utlendinger er i hvert fall ikke årsaken til at folk her viket unna, for de kan så vidt jeg vet ikke fordra båtlivet. Er ikke noe rasisme fra min side her, men jeg kjenner ikke en eneste utlending som eie båt eller ønsker seg en båt. Det er rett og slett ikke i kulturen dems. (Nå tenker jeg på da ikke-vestlige).

Selv om du ikke ser utlendinger på båter rundt omkring betyr det ikke at folk ikke sakte men sikkert mister følesen av tilihørighet og samhold rundt omkring i landet da de ser færre "av sine egne".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...