Sutekh Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Bruker: Sutekh Deltagernivå: Pingle Utstyr: Nikon D500, diverse (hovedsakelig tele-) optikk Utfordring: Siden jeg nylig har supplert kameraparken med en D500 (a.k.a. "verdens dyreste telekonverter"), så kan jeg jo bruke augustfesten til å øve meg litt med fokussystemet. Så jeg kommer til å prøve å ta mest mulig bilder av motiver i bevegelse. 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. august 2017 Forfatter Del Skrevet 6. august 2017 (endret) Gravde frem den gamle 18-135 kitobjektivet til D80, som ikke kan sies å være det optimale objektivet til fugler akkurat. Fikk tatt dette mens jeg var en tur innom matfestivalen, men ser jeg burde satt maks lukkertid til enda kortere enn 1/500 sek. Alternativ - teknisk litt bedre, men ikke så interessant Det skal sies at D500 klarer å få overraskende mye ut av et objektiv som i beste fall kan kalles middelmådig. Endret 6. august 2017 av Sutekh Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Bra fanget, du kom høyt med det objektivet ja - god komposisjon. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Ja, de måkene fornekter seg ikke. De skiter sikkert ned både denne og andre lignende "helligdommer".... Matfestival trekker sikkert også til seg flere av disse "flygende".... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Selv middelmådige objektiver kan overraske Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. august 2017 Forfatter Del Skrevet 17. august 2017 8. August: Syklet forbi en byggeplass på vei til jobb. Jeg er ikke helt sikker på om jeg synes det er et bra bilde eller ikke, men det er allikevel noe med linjene og fargen til anleggsmaskin mot blå himmel som appellerte. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. august 2017 Forfatter Del Skrevet 17. august 2017 11. August: Den store jeger nedlegger sitt bytte. (Foreldrene mine sin beagle i sommerhuset i Danmark) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. august 2017 Forfatter Del Skrevet 17. august 2017 12. August: Kom over denne når jeg var ute på tur med ovenstående beagle. Jeg kjenner jeg begynner å bli utrolig fristet til å plukke opp en 70-300 til å ha som lettvekts telezoom når jeg er ute på tur hvor fotografering ikke er førstepri. Jeg savner å ha litt bedre rekkevidde og kvalitet enn det 18-135 gir meg. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. august 2017 Forfatter Del Skrevet 17. august 2017 15. August: Svømmetur. Dro rett fra Danmark til jobbtur i Kongsberg, og kom over en gedigen flokk med ender som hengte rundt nede ved utløpet fra kraftstasjonen. Ikke helt fornøyd med fokus, men jeg likte komposisjonen ellers. Alternativ: Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. august 2017 Forfatter Del Skrevet 17. august 2017 Selv middelmådige objektiver kan overraske Det er helt ålreit, men når jeg jobber med bildene i full størrelse så er det ikke i tvil om at det er konstruert i en era da 6-10 Mp var normen på DX. Men det jeg har merket meg mest den siste uken er hvor bortskjemt jeg har blitt av VR. Jeg må rett og slett være litt mer obs på auto-iso-innstillingene mine og huske å bruke kortere minste lukkertid enn jeg er vant til også når motivene står noenlunde stille. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Fin billedserie - jeg likte best gravemaskinen - fint fanget, det skjer liksom noe i det bildet. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Gravemaskiner er alltid fascinerende! Artig med beaglen som nedlegger sitt bytte. Kjenner til frustrasjonen ved forsøk på fuglefotografering med for snau optikk. Jeg likte nok spoilerbildet av ender best, synes det virket mer harmonisk, speilingen av anda ble litt forstyrret av steinen til venstre i det du valgte. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. august 2017 Del Skrevet 21. august 2017 (endret) VR har blitt viktig; det merker jeg selv også. En lettvekts-zoom (som 70-300mm) er utrolig nyttig. Hari kke Nikon kommet med en litt mer kompakt utgave nå? Andebildene ble bra; mye bedre enn det jeg pleier å få til. Endret 21. august 2017 av tomsi42 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. september 2017 Forfatter Del Skrevet 2. september 2017 Har blitt labert med bildetaging i det siste (vel, strengt tatt labert med gode motiver som passet til temaet). Men jeg rakk nå å knipse toget til Steinkjer på vei til jobb den 22. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. september 2017 Forfatter Del Skrevet 2. september 2017 Og til slutt, 31. August, en reddende engel på tur. Hvor er 200-500mm-eren når jeg trenger den? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. september 2017 Forfatter Del Skrevet 2. september 2017 Jeg likte nok spoilerbildet av ender best, synes det virket mer harmonisk, speilingen av anda ble litt forstyrret av steinen til venstre i det du valgte.Jeg valgte det første fordi det har mer bevegelse i seg. Jeg er enig i at det andre er nok teknisk bedre (fokus er blant annet ikke helt spot on på det første), men det er en følelse av bevegelse i det som mangler i det andre. Hari kke Nikon kommet med en litt mer kompakt utgave nå?Jepp. Den er ikke så mye mer kompakt enn den gamle, det er vel 50g eller så som skiller dem. Men den gamle er visst så som så på autofokus, så derfor jeg leker med tanken på å plukke opp den nye. Men den gamle kan fåes rimelig billig for tiden, og den optiske forskjellen er visst ikke så stor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå