Gå til innhold

Bitcoin splittet i to

Anbefalte innlegg

Noe jeg aldri forsto med bitcoin, hvorfor gikk di på børsen ?

Var ikke poenget at det skulle være en stabil token enhet istedefor

penger styrt av staten ? man mister jo all stabilitet når man

skal være avhengig av sleipe \ teite aksje spekulanter.

Bitcoin er ikke på noen bestemt børs og er ikke knyttet til noen stat, men eksisterer globalt og desentralisert stort sett overalt på kloden.

Liker ikke navnet ditt men du svarte høffligere så spør deg :)

hva mener di da når di skriver 

"Verdien på bitcoin Cash er i skrivende stund på 407 dollar og stigende."

Blir ikke verdien av 1 bitcoin satt av børsen\spekulanter da? hvis ikke, av hva ?

Hadde jo helt klart tatt selvskapet av børsen om jeg var bitcoin admin men siden

di ikke gjør dette føler jeg jeg missforstår noe grunnleggende ?

Det er da fritt valg å være et børs selvskap eller ikke ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ikke verdien av 1 bitcoin satt av børsen\spekulanter da? hvis ikke, av hva ?

Hadde jo helt klart tatt selvskapet av børsen om jeg var bitcoin admin men siden

1. Bitcoin er ikkje eit selskap.

2. Framlegget ditt er like dumt som å "ta norske kroner av børsen". Faktisk dummare, for norske kroner er under statleg kontroll. Bitcoin er berre regulert av matematikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Roger Ver er ein kjeltring. Han har site i fengsel og er ettersøkt i USA.

Du må mene hva du vil om Roger Ver, men å dra fram fengselsoppholdet er lavmål - utrolig billig triks som du bruker fordi du er uenig med han. Han solgte det vi på norsk kaller "kinaputter" og ble dømt for å selge "eksplosiver". Typisk USA - bare du uttaler deg litt kritisk så kommer de. Det fins mange gode mennesker som puttes i buret i "statene". Så nylig dokumentaren om Aaron Swartz feks. Du kunne sikkert fort ha vært innom fengselet selv, hadde du tilfeldigvis vært amerikaner. De hater jo Bitcoin-"dealere" og det vil neppe avta. Endret av atlemag
Lenke til kommentar

Du må mene hva du vil om Roger Ver, men å dra fram fengselsoppholdet er lavmål - utrolig billig triks som du bruker fordi du er uenig med han. Han solgte det vi på norsk kaller "kinaputter" og ble dømt for å selge "eksplosiver". Typisk USA - bare du uttaler deg litt kritisk så kommer de.

Kinaputtar er lovlege i USA. Dei han selde hadde ulovleg mykje sprengstoff i seg. Dei var farlege, og han visste det. Han ga f. fordi han kunne tene pengar på det. Kvifor orsakar du den mannen? Han har òg selt falskt Cisco-utstyr.

Det forresten veldig stor skilnad på mellom framstillinga til Roger Ver av denne saka og det offisielle referatet frå retten. Det seier litt om karaktertypen. Du kan lese sjølv: https://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/5j6wly/proof_of_roger_ver_being_malicious_attacking/dbdxhe7/

Det fins mange gode mennesker som puttes i buret i "statene". Så nylig dokumentaren om Aaron Swartz feks. Du kunne sikkert fort ha vært innom fengselet selv, hadde du tilfeldigvis vært amerikaner. De hater jo Bitcoin-"dealere" og det vil neppe avta.

Den saka hadde ingenting å gjere med bitcoin. Nei, eg held meg på rett side av lova. Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Det er jo hele kjernen av problemet! Praktisk talt alle ressurser som fins har blandet seg inn i Bitcoin-skaleringen. Det er sykt mange folk skal jeg si deg.

Det er ikke noe som heter Bitcoin Company som bestemmer dette, slik du later til å tro. Det er MANGE som har noe å si, også brukere. Du har Bitcoin Core team, Bitcoin Unlimited, Bitcoin Classic, Bitcoin X og nå BitcoinABC.. OSV. Alle disse dev-gruppene prøver å bli enig. Sammen med miners, som også har _mye_ de skulle sagt og ellers hele miljøet forøvrig med investors og whales med innflytelse. DERFOR tar det tid å bli enige om hvilken endring som var den BESTE løsningen for å løse skaleringsproblemet. Når man trodde alle var enige, kom det en liten gjeng som ønsket å forke likevel. Kanskje er det en bra ting, kan vi si "may the best bitcoin win"

Ja, jeg er klar over dette. Men det har ingenting å si for brukerne at det jobbes for å finne en løsning når de aldri klarer å få ut fingern. Brukerne er bare interessert i en kryptovaluta som er enkel, rask og billig i bruk. Brukerne har ikke uendelig med tålmodighet, og når Bitcoin bruker år og dager på å få ut fingeren risikerer man at de går til altcoins i stedet. 

Lenke til kommentar

Bitcoin er større i marknadsverdi enn alle altcoin til saman, so dei må ha gjort noko rett.

Markedsandelen har gått ned fra 90% til 45% på noen måneder. Bør ikke det få noen varsellamper til å lyse?

Nei, kvifor det? Ei stund etter at gullprisen steig til himmels, kom sylv brått som eit lyn etter. Spekulantane tenkjer at gull har vorte for dyrt, men kanskje dei kan tene litt på sylv. Det er heilt naturleg. Tesla har gått til himmels på børsen. Beste aksjetipset no er andre lovande elbilprodusentar og integrerte energiselskap.

Bitcoin har opplevd tilsvarende bobler tidligere uten at altcoins har vært i nærheten av å nærme seg samme markedsandel. Det er først i år at Bitcoins markedsandel virkelig har Ville det samme skjedd om Bitcoins transaksjoner var raske og billige, slik de var tidligere? Jeg tviler sterkt. 

bitcoin-market-share-below-40-percent.pn

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Fra et brukerperspektiv fremstår det som fullstendig amatørmessig at Bitcoin ikke har satt alle ressurser inn på å løse dette problemet når man har vært klar over det flere år i forveien.

Dei har jo løyst problemet for lenge sidan, det er berre sta bitcoin-gravarar som ikkje vil vere med på løysinga, fordi ho ikkje medfører høgare inntekter for dei.

Det har du sikkert rett i, men brukerne bryr seg ikke om hvem som er skyld i problemene. Det eneste brukerne ser er en krytovaluta som ikke fungerer slik den bør fungere. Det er kanskje noe galt med modellen når et lite knippe stabeister klarer å stikke kjepper i hjulene for utviklingen? Andre kryptovalutaer later ikke til å ha det samme problemet. Kanskje andre modeller går på bekostning av sikkerhet og stabilitet - ikke vet jeg. 

Lenke til kommentar

Du må mene hva du vil om Roger Ver, men å dra fram fengselsoppholdet er lavmål - utrolig billig triks som du bruker fordi du er uenig med han. Han solgte det vi på norsk kaller "kinaputter" og ble dømt for å selge "eksplosiver". 

Jeg synes heller ikke det var et spesielt godt argument. Men nå var det kanskje ikke et argument fra min side i første omgang (at Roger Ver eller andre er tilhengere av BCH).

Lenke til kommentar

Bitcoin er større i marknadsverdi enn alle altcoin til saman, so dei må ha gjort noko rett.

Markedsandelen har gått ned fra 90% til 45% på noen måneder. Bør ikke det få noen varsellamper til å lyse?

Nei, kvifor det? Ei stund etter at gullprisen steig til himmels, kom sylv brått som eit lyn etter. Spekulantane tenkjer at gull har vorte for dyrt, men kanskje dei kan tene litt på sylv. Det er heilt naturleg. Tesla har gått til himmels på børsen. Beste aksjetipset no er andre lovande elbilprodusentar og integrerte energiselskap.
Bitcoin har opplevd tilsvarende bobler tidligere uten at altcoins har vært i nærheten av å nærme seg samme markedsandel. Det er først i år at Bitcoins markedsandel virkelig har Ville det samme skjedd om Bitcoins transaksjoner var raske og billige, slik de var tidligere? Jeg tviler sterkt. 

bitcoin-market-share-below-40-percent.pn

Og dette brukar du ICO-bobla til Ethereum for å demonstere? Anten er du idiot, eller du tek meg for å vere ein. Du veit (eller eg vonar du veit) veldig godt at det ikkje har nokon samanheng med transaksjonsfart eller -pris.

No har bitcoin-gravarane klart å hindre betringar i transaksjonskapasiteten til Bitcoin i eit år, men no i august vert endeleg segwit aktivert. Vidare forbetringar er òg på trappene, både med eit nytt betalingslag (som bcash ikkje har) og vidare forbetringar i oppgjerslaget med samanslåtte signaturar osb. Det skjer mykje god utvikling om dagen.

Ethereum har forresten krasja grundig etter at den grafen der vart produsert.

Lenke til kommentar

Anten er du idiot, eller du tek meg for å vere ein. 

Det er ingen vits å diskutere hvis man skal ta den tonen der. 

Er det trygt å handle Bitcoin nå, eller bør man vente til Segwit er aktivert?

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Fra et brukerperspektiv fremstår det som fullstendig amatørmessig at Bitcoin ikke har satt alle ressurser inn på å løse dette problemet når man har vært klar over det flere år i forveien.

Dei har jo løyst problemet for lenge sidan, det er berre sta bitcoin-gravarar som ikkje vil vere med på løysinga, fordi ho ikkje medfører høgare inntekter for dei.

Det har du sikkert rett i, men brukerne bryr seg ikke om hvem som er skyld i problemene. Det eneste brukerne ser er en krytovaluta som ikke fungerer slik den bør fungere. Det er kanskje noe galt med modellen når et lite knippe stabeister klarer å stikke kjepper i hjulene for utviklingen?
Andre har satsa på ein sentralstyrt modell, med noko tilsvarande ein sentralbank som kan endre kva dei måtte ynskje "i fart". Døme er Ethreum og Dash. Dei slepp problemet med stabeisar, men ulempen er at slike ikkje eingar seg til å ha pengar ståande i over lengre tid. Du veit aldri kva som kan skje med pengane dine. Bitcoin er sikkert på den måten. Bitcoin har harde konsensus-reglar som ikkje kan endrast utan at det vert ein altcoin av det, og sjølv tillegg til reglane treng eit klårt fleirtal.

Andre kryptovalutaer later ikke til å ha det samme problemet. Kanskje andre modeller går på bekostning av sikkerhet og stabilitet - ikke vet jeg. 

Alle kryptovalutaar har problemet med kapasitet, eller verre (sjå til dømes Ethereum i det siste) og Bitcoin er dei einaste som er i nærleiken av ei løysing.

Modellen som Bcash satsar på, med få nodar, gigantiske blokker og lette lommebøker, kan ikkje skalere. For forklaring kan du til dømes lese dette: https://www.coindesk.com/spv-support-billion-bitcoin-users-sizing-scaling-claim/

Medan somme har brukt alle kreftene sine til å fortelle verda at bitcoin er daudt og hype allslags svindelmyntar, har bitcoin-kursen mangedobla seg. Det tyder vel på at brukarane opplever problemet som mykje mindre enn det enkelte vil ha det til å vere?

Lenke til kommentar

Anten er du idiot, eller du tek meg for å vere ein. 

Det er ingen vits å diskutere hvis man skal ta den tonen der.
Det er ein måte å seie akkurat det same på, ja. Trolle kan du gjere andre stader.

Er det trygt å handle Bitcoin nå, eller bør man vente til Segwit er aktivert?

Sjølvsagt er det trygt å handle bitcoin no.
Lenke til kommentar

Andre har satsa på ein sentralstyrt modell, med noko tilsvarande ein sentralbank som kan endre kva dei måtte ynskje "i fart". Døme er Ethreum og Dash. Dei slepp problemet med stabeisar, men ulempen er at slike ikkje eingar seg til å ha pengar ståande i over lengre tid. Du veit aldri kva som kan skje med pengane dine. Bitcoin er sikkert på den måten. Bitcoin har harde konsensus-reglar som ikkje kan endrast utan at det vert ein altcoin av det, og sjølv tillegg til reglane treng eit klårt fleirtal.

Ja, jeg ser fordelene med det. Kanskje Bitcoin kan fungere som en store of value, og så kan man bruke Dash til hverdagslige betalinger?

Takk for link til Coindesk-artikkel. Jeg skal lese den. 

Lenke til kommentar

Medan somme har brukt alle kreftene sine til å fortelle verda at bitcoin er daudt og hype allslags svindelmyntar, har bitcoin-kursen mangedobla seg. Det tyder vel på at brukarane opplever problemet som mykje mindre enn det enkelte vil ha det til å vere?

Mange nye har strømmet til Bitcoin, men mange tidligere Bitcoin-entusiaster har samtidig begynt å diversifisere i Dash, Litecoin, Monero, Zcash og andre valutaer du kanskje vil kalle svindelmynter. De gjør dette fordi de ikke lenger er sikre på at Bitcoin vil være kongen på haugen. 

Har du tro på NEO da? Slike ting er vel ikke i direkte konkurranse med Bitcoin, da det ikke er ment å være en valuta. 

Dei han selde hadde ulovleg mykje sprengstoff i seg. Dei var farlege, og han visste det. Han ga f. fordi han kunne tene pengar på det. Kvifor orsakar du den mannen? 

Sprengstoff er ikke farlig, der er uansvarlig bruk av det som er farlig. Det gjelder pistoler også. Fra et minarkistisk perspektiv er det ikke riktig å forby noe av dette. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

1. Bitcoin er ikkje eit selskap.

2. Framlegget ditt er like dumt som å "ta norske kroner av børsen". Faktisk dummare, for norske kroner er under statleg kontroll. Bitcoin er berre regulert av matematikk.

Som andre nevner,, det er noe med tonen din du har å jobbe med..

Så det er ingen som administrer bitcoins og har putta di på børsen, ok.

Da kan altså børsen  opprette egne ,, seksjoner\whatever for nye valutta og lignende selv,

som folk kan spekulere i (?) . ok.  Likevel, hvorfor er det så dumt å ta bitcoins av børsen da hvis

det hadde stabilisert ? bortsett fra at wall street rotter\staten etc aldri vil gå med på det (frivillig).

i matte timen jeg gikk i var 1+1=2 , uten inflasjon fra spekulanter..

prøv, ennå en gang, å vær litt mer informativ enn frekk ?

Lenke til kommentar

Mange nye har strømmet til Bitcoin, men mange tidligere Bitcoin-entusiaster har samtidig begynt å diversifisere i Dash, Litecoin, Monero, Zcash og andre valutaer du kanskje vil kalle svindelmynter. De gjør dette fordi de ikke lenger er sikre på at Bitcoin vil være kongen på haugen.
LOL! Nei, det er berre nokre få som gjer dette. Det gjer dei, og det snakkar dei høgt om, fordi dei veit at verda er full av godtruande fjols som vil fylgje etter dei slik at kursen på den neste valutaen stig. Då kan dei selje. Marknadsmanipulasjon kallast det. Dersom desse kryptovaluttaane hadde vore regulert som vanlege finansielle instrument, hadde praksisen vore ulovleg.

Har du tro på NEO da? Slike ting er vel ikke i direkte konkurranse med Bitcoin, da det ikke er ment å være en valuta.

Nei, det er vel heller ein kinesisk konkurrent til Ethereum. Ingen av dei er reelle konkurrentar til bitcoin. Dei har andre eigenskapar, og det er tvilsamt om dei kjem til å fungere. Når folk snakkar om alt det fine dei kan gjere med smarte kontrakter i NEO og Ethereum, spør eg gjerne "kva er di favoritt-kontrakt". Som regel får eg ikkje svar i det heile.

Dei han selde hadde ulovleg mykje sprengstoff i seg. Dei var farlege, og han visste det. Han ga f. fordi han kunne tene pengar på det. Kvifor orsakar du den mannen? 

Sprengstoff er ikke farlig, der er uansvarlig bruk av det som er farlig. Det gjelder pistoler også. Fra et minarkistisk perspektiv er det ikke riktig å forby noe av dette. 

Når du sel sprengsoff som leikety til folk som ikkje veit korleis ein skal bruke det på ein sikker måte, og i dette tilfellet ungar, er det stor fare for at det går gale. Det same med pistolar. Det er sikkert lov i Somalia, men ikkje i USA. Han kan påkalle seg so mange ideologiske motiv han berre orkar, men eg kan ikkje tenkje meg at Roger Ver har hatt nokon andre motiv enn å tene pengar. Anarkist er han ikkje.
Lenke til kommentar

Som andre nevner,, det er noe med tonen din du har å jobbe med..

Så det er ingen som administrer bitcoins og har putta di på børsen, ok.

Da kan altså børsen  opprette egne ,, seksjoner\whatever for nye valutta og lignende selv, som folk kan spekulere i (?) . ok.  Likevel, hvorfor er det så dumt å ta bitcoins av børsen da hvis det hadde stabilisert ? bortsett fra at wall street rotter\staten etc aldri vil gå med på det (frivillig). i matte timen jeg gikk i var 1+1=2 , uten inflasjon fra spekulanter.. prøv, ennå en gang, å vær litt mer informativ enn frekk ?

For det første er det ingen som kan "ta bitcoin av børsen". For det andre kjem ikkje det til å gjere noko som helst for å stabilisere kursen. Tvert imot. Norske kroner, Euro og dollar vert handla mange fleire stader enn Bitcoin.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom desse kryptovaluttaane hadde vore regulert som vanlege finansielle instrument, hadde praksisen vore ulovleg.

Nå sier jeg ikke at du er en av disse, men folk som mener at andre kryptovalutaer enn Bitcoin bør være ulovlige er en del av det samme problemet som Bitcoin ble opprettet for å løse. 

Hva tror du om BTC-kursen fremover? Vil den gå opp i forbindelse med Segwit activation, eller har bear market startet?

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når folk snakkar om alt det fine dei kan gjere med smarte kontrakter i NEO og Ethereum, spør eg gjerne "kva er di favoritt-kontrakt". Som regel får eg ikkje svar i det heile.

Ja, ingen tvil om at det er en boble. Ikke dermed sagt at det ikke kan bli en suksess en gang i fremtiden, men i dag er det bare spekulasjon. 

Når du sel sprengsoff som leikety til folk som ikkje veit korleis ein skal bruke det på ein sikker måte, og i dette tilfellet ungar, er det stor fare for at det går gale. Det same med pistolar. 

Ja, hvis han med viten solgte det til unger så er det ikke greit. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...