AnonymDiskusjon Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Jeg mistet jobben på grunn av nedbemanning. Enda en av de norske gamle firmaene som outsourcer arbeid og sparker sine arbeidere for og tjene mere penger. Alt de gjorde var vell dokumentert og innafor det som er av regler, så jeg får ikke tilbake den jobben. Men siden jeg bare er 24 så er jeg enda ung nok til og ta ferdig/få meg utdanning. Så jeg skal mest sannsynlig begynne på skole eller voksenopplæring om en stund. Men i mellomtiden så har jeg ikke funnet noen deltidsjobb og det er nok ikke mange som vil ansette noen for en kort periode. Så hva skal jeg gjøre hos nav ? Er det noe jeg burde gjøre før jeg drar dit og prater med dem ? Jeg kommer ikke til og takke ja til noen jobbtilbud jeg får fra nav før jeg får svar fra skole/voksenopplæring/lærlingsplass. Men dette forteller jeg ikke til nav selvfølgelig. ( Ja det er litt snylting, men nå har jeg jobbet 3 år på bensinstasjon, 1 år i butikk og 2 år i en bedrift, så da føler jeg at jeg har betalt de skattepengene slik at jeg kan gå på nav de få månedene det kommer til og vare før jeg går inn i skole/voksenopplæring/lærlingplass) Men jeg vil være forberedt. Hva skal jeg gjøre, skal jeg ha med noen dokumenter, skal jeg registrere meg noen plass ? Har lyst at det skal gå lettest mulig og minst mulig frem og tilbake med div dokumenter,registreringer osv. Jeg kan utrolig lite om dette så hvis du har lyst til og forklare prosessen så hadde det vært flott. jeg har ikke engang snakket med nav på telefonen, var for første gang på nettsiden der i dag. Tusen takk for svar ! Anonymous poster hash: 9ac97...46b 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 (endret) Få en time hos dem først, så vil du få komme på ett møte med en ansatt som vil svare deg på alt du spør om her. Forøvrig er du vel pliktig til å takke ja om dem finner jobb til deg. Hvis ikke tar dem fra deg støtten du får. Så kan være lurt å være åpen om dine tanker om studier da jeg tror det kan være en fordel for deg. Endret 2. august 2017 av Complexity Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 (endret) Hvis du ikke krysser av for at du er villig til å ta jobb "hvor som helst i landet" i søknaden, så får du ikke noen arbeidsledighetstrygd. Jeg vet ikke mulighetene, men et tips fra meg er å undersøke mulighetene for omskolering med støtte fra nav. Endret 2. august 2017 av mobile999 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. august 2017 Forfatter Del Skrevet 2. august 2017 Hvis du ikke krysser av for at du er villig til å ta jobb "hvor som helst i landet" i søknaden, så får du ikke noen arbeidsledighetstrygd. Jeg vet ikke mulighetene, men et tips fra meg er å undersøke mulighetene for omskolering med støtte fra nav. Hva mener du med dette ? Jeg kan som sagt ingen ting når det kommer til Nav. Det jeg har hørt fra er at du kan si nei til 3-4 jobber før du får redusert antall kroner du får utbetalt. Jeg trur ikke du blir fratatt alt av penger om du sier nei et par ganger, man kan ikke forvente at alle skal kunne jobbe med alt. Om jeg for eks faktisk søkte etter jobb og fikk tilbud om og jobbe på skole eller sfo så hadde det vært helt uaktuelt for meg..øl Skal ringe og be om et møte så får vi se hvordan det går. Anonymous poster hash: 9ac97...46b Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Les mer her: http://www.dinside.no/okonomi/arbeidsledig-da-ma-du-krysse-ja-her/60989744 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Hva mener du med dette ? Jeg kan som sagt ingen ting når det kommer til Nav. Det jeg har hørt fra er at du kan si nei til 3-4 jobber før du får redusert antall kroner du får utbetalt. Jeg trur ikke du blir fratatt alt av penger om du sier nei et par ganger, man kan ikke forvente at alle skal kunne jobbe med alt. Om jeg for eks faktisk søkte etter jobb og fikk tilbud om og jobbe på skole eller sfo så hadde det vært helt uaktuelt for meg..øl Skal ringe og be om et møte så får vi se hvordan det går. 1) Det går visst fram av artikkelen i forrige innlegg. 2) Du mister arbeidledighetstrygden dersom du sier nei til det første jobbtilbudet. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Er du på dagpenger? Ikke alle som vet at de kan søke på det når de mister jobben Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Jeg trur ikke du blir fratatt alt av penger om du sier nei et par ganger, man kan ikke forvente at alle skal kunne jobbe med alt. Om jeg for eks faktisk søkte etter jobb og fikk tilbud om og jobbe på skole eller sfo så hadde det vært helt uaktuelt for meg..øl Skal ringe og be om et møte så får vi se hvordan det går. Anonymous poster hash: 9ac97...46b Der er jo bare å lese på https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/når-kan-du-miste-retten-til-dagpenger--441019 "Miste dagpengene for en periode Du mister dagpengene i 12 uker hvis du uten rimelig grunn unnlater å søke eller ta imot tilbud om arbeid hvor som helst i landet nekter å delta i, eller slutter i et arbeidsrettet tiltak sier opp eller på andre måter slutter i arbeidet ditt blir avskjediget eller sagt opp på grunn av forhold som du selv er skyld i Vurderingen av hva som anses som «rimelig grunn», er i praksis streng. Du mister dagpengene i 4 uker hvis du uten rimelig grunn ikke møter hos NAV etter å ha fått innkalling. Hvis du ikke kan møte på grunn av sykdom må du ha legeattest." Altså, sier du nei til jobb på f.eks skole eller sfo om du blir tilbudt så er du uten penger i 12 uker. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 "Jeg kommer ikke til og takke ja til noen jobbtilbud jeg får fra nav før jeg får svar fra skole/voksenopplæring/lærlingsplass. Men dette forteller jeg ikke til nav selvfølgelig. ( Ja det er litt snylting, men nå har jeg jobbet 3 år på bensinstasjon, 1 år i butikk og 2 år i en bedrift, så da føler jeg at jeg har betalt de skattepengene slik at jeg kan gå på nav de få månedene det kommer til og vare før jeg går inn i skole/voksenopplæring/lærlingplass)" Ting pleier å ta tid hos NAV, så søk om dagpenger og vent på svar fra skole i mellomtiden. Jeg regner med at du får svar på skole nå i høst? Og ikke gjør det til en vane å lyve til NAV, de har muligheter til å finne ut det meste. Men du trenger naturligvis ikke opplyse om annet enn det de spør om. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Ikke forvent at NAV hjelper! Det er bare en formalitet! 2 Lenke til kommentar
Aleksander6561 Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Hei! Synd å høre at du har mistet jobben! Men vit at det ordner seg. Tre tips. 1) Følg dem opp tett, hold frister og ikke kødd, de er nådesløse 2) Få ting som er sakt på telefon, dokumentert. "Kan du sende meg en kjapp mail å bekrefte at ... som vi snakket om nå?" 3) Dersom du føler deg urettferdig behandlet, og trenger å klage formelt til noen utenfor NAV; klag til sivilombudsmannen. Det kan også ha effect på NAV og si at "om jeg ikke for svar på ditt og datt innen da (fordi de har gått over fristen) klager jeg til sivilombudsmannen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Du registrerer deg som arbeidsledig hos NAV, elektonisk prosess på nav.no: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/registrer-deg-på-nav.no Deretter søker du om dagpenger, også dette elektronisk på nav.no: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Dagpenger 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 1) Det går visst fram av artikkelen i forrige innlegg. 2) Du mister arbeidledighetstrygden dersom du sier nei til det første jobbtilbudet. Da skal jeg tilby han jobb som utedotømmer på minimumslønn. Haha, deilig... Men seriøst. Er nr 2 virkelig sannheten? Da vil jeg råde folk til å slutte å betale skatt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Å ikke betale skatt hjelper helt sikkert på nr 2, da hadde NAV sikkert gitt penger uavhengig av hvor mange jobber han takket nei til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå