Gå til innhold

Nå kommer det en egen forsikring bare for elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

– I et normalt marked vil en elbil være billigere å forsikre. En forbrenningsmotor har mange flere deler som kan gå i stykker, påpeker hun.

Det er sikkert bevisst fra hennes side for å skape avstand til ordinære biler, men jeg tviler sterkt på at forsikringsbransjen har store utgifter knyttet til forbrenningsmotorer som går i stykker av seg selv. De første årene en bil lever dekkes slike skader (hvis de i det hele tatt oppstår) av garantien (som igjen dekkes av bilprodusenten - ikke norske forsikringsselskap). Når en bil bikker et stykke over 100 000 km og 5-6 år, så er det vel de færreste som gidder å betale såkalte plussforsikringer som dekker slike skader. Man kan som oftest ha vanlig kasko som ikke dekker drivverk.

Lenke til kommentar

Har selv erfart at min I3 kolliderte med en Audi A3.

A3'n fikk en mindre bulk som ble rettet på, min elbil ble kondemnert, ikke minst fordi batteriet fikk seg en smell.

Mye skyldes uflaks med treffpunkt, men jeg er skeptisk til teorien om at elbil nødvendigvis koster mindre for forsikringsselskapene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har selv erfart at min I3 kolliderte med en Audi A3.

A3'n fikk en mindre bulk som ble rettet på, min elbil ble kondemnert, ikke minst fordi batteriet fikk seg en smell.

Mye skyldes uflaks med treffpunkt, men jeg er skeptisk til teorien om at elbil nødvendigvis koster mindre for forsikringsselskapene.

i3 har i tillegg et annet karosseri enn de fleste andre biler. Med utstrakt bruk av karbon vil fort prisen på reparasjon gå opp dersom deler at dette må byttes. Når det er sagt, så har jeg selv nylig blitt påkjørt bakfra på min i3, og det ble bare kosmetiske skader. Ble truffet direkte bakfra, så treffpunktet var nok gunstig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sikkert bevisst fra hennes side for å skape avstand til ordinære biler, men jeg tviler sterkt på at forsikringsbransjen har store utgifter knyttet til forbrenningsmotorer som går i stykker av seg selv. De første årene en bil lever dekkes slike skader (hvis de i det hele tatt oppstår) av garantien (som igjen dekkes av bilprodusenten - ikke norske forsikringsselskap). Når en bil bikker et stykke over 100 000 km og 5-6 år, så er det vel de færreste som gidder å betale såkalte plussforsikringer som dekker slike skader. Man kan som oftest ha vanlig kasko som ikke dekker drivverk.

 

På samme måte som elbilene også er dekket av garantier de første årene av bilens levetid. Jeg kjenner ikke detaljene for alle bilmerkene, men for Tesla er det 8 år garanti på batteri og drivlinje/motor. Med ubegrenset antall kilometer.
Lenke til kommentar

Da må det vel endelig bli slutt på at fosilbilistene skal sponse bomavgifter og andre subsidier til elbilistene... Eller er slike "sponsinger" noe som kun skal gå en veg??

 

<fyre> Fikk vi en stille bekreftelse her på at elbilister kanskje ER en smule mer grådige og snyltaktige enn andre?? </fyre>

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da må det vel endelig bli slutt på at fosilbilistene skal sponse bomavgifter og andre subsidier til elbilistene... Eller er slike "sponsinger" noe som kun skal gå en veg??

 

Elbilene er langt bedre for samfunnet i form av mindre helseplager, mindre støy mm., og for miljøet i form av mindre drivhusgassutslipp og mindre miljøskadelig oljeproduksjon.

 

Det er klart vi som samfunn ønsker at folk skal velge elbil. Da er det viktig, og riktig, med tiltak som bomavgiftsfritak selv om det for andre, som selv ikke gidder velge elbil, kan føles urettferdig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Da må det vel endelig bli slutt på at fosilbilistene skal sponse bomavgifter og andre subsidier til elbilistene... Eller er slike "sponsinger" noe som kun skal gå en veg??

 

Elbilene er langt bedre for samfunnet i form av mindre helseplager, mindre støy mm., og for miljøet i form av mindre drivhusgassutslipp og mindre miljøskadelig oljeproduksjon.

 

Det er klart vi som samfunn ønsker at folk skal velge elbil. Da er det viktig, og riktig, med tiltak som bomavgiftsfritak selv om det for andre, som selv ikke gidder velge elbil, kan føles urettferdig.

Veistøyen er det du hører best og her er ikke elbiler en dritt bedre, heller værre pga større vekt.

Bompenge og fergefritak er også et idiotiskt og ikke-forsvarbart gode. Elbilen tar ikke mindre plass på veien, og den kjører på veier andre bilister betaler på i all hovedsak for å ha fått den bygget. For fergene sin del er det et direkte driftstap siden den stjeler plass fra en betalende kunde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er sikkert bevisst fra hennes side for å skape avstand til ordinære biler, men jeg tviler sterkt på at forsikringsbransjen har store utgifter knyttet til forbrenningsmotorer som går i stykker av seg selv. De første årene en bil lever dekkes slike skader (hvis de i det hele tatt oppstår) av garantien (som igjen dekkes av bilprodusenten - ikke norske forsikringsselskap). Når en bil bikker et stykke over 100 000 km og 5-6 år, så er det vel de færreste som gidder å betale såkalte plussforsikringer som dekker slike skader. Man kan som oftest ha vanlig kasko som ikke dekker drivverk.

På samme måte som elbilene også er dekket av garantier de første årene av bilens levetid. Jeg kjenner ikke detaljene for alle bilmerkene, men for Tesla er det 8 år garanti på batteri og drivlinje/motor. Med ubegrenset antall kilometer.

 

Det er det heller ingen som har nektet for.

Lenke til kommentar

 

 

Det er sikkert bevisst fra hennes side for å skape avstand til ordinære biler, men jeg tviler sterkt på at forsikringsbransjen har store utgifter knyttet til forbrenningsmotorer som går i stykker av seg selv. De første årene en bil lever dekkes slike skader (hvis de i det hele tatt oppstår) av garantien (som igjen dekkes av bilprodusenten - ikke norske forsikringsselskap). Når en bil bikker et stykke over 100 000 km og 5-6 år, så er det vel de færreste som gidder å betale såkalte plussforsikringer som dekker slike skader. Man kan som oftest ha vanlig kasko som ikke dekker drivverk.

På samme måte som elbilene også er dekket av garantier de første årene av bilens levetid. Jeg kjenner ikke detaljene for alle bilmerkene, men for Tesla er det 8 år garanti på batteri og drivlinje/motor. Med ubegrenset antall kilometer.

Det er det heller ingen som har nektet for.

Har hatt mange biler over 20 år gamle, og ikke en eneste feil med batteri og el-motorer.

Med unntak av en kortslutning med rikelig gassutvikling etter 200 dypsyklinger (ca 575A i 12V), på med briller og vatn for å sere gruppen. Og en varmevekslerpumpe mot motor, men det var ikke motor men inpeller aksel som startet med å dryppe.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

 

Da må det vel endelig bli slutt på at fosilbilistene skal sponse bomavgifter og andre subsidier til elbilistene... Eller er slike "sponsinger" noe som kun skal gå en veg??

 

Elbilene er langt bedre for samfunnet i form av mindre helseplager, mindre støy mm., og for miljøet i form av mindre drivhusgassutslipp og mindre miljøskadelig oljeproduksjon.

 

Det er klart vi som samfunn ønsker at folk skal velge elbil. Da er det viktig, og riktig, med tiltak som bomavgiftsfritak selv om det for andre, som selv ikke gidder velge elbil, kan føles urettferdig.

Veistøyen er det du hører best og her er ikke elbiler en dritt bedre, heller værre pga større vekt.

Bompenge og fergefritak er også et idiotiskt og ikke-forsvarbart gode. Elbilen tar ikke mindre plass på veien, og den kjører på veier andre bilister betaler på i all hovedsak for å ha fått den bygget. For fergene sin del er det et direkte driftstap siden den stjeler plass fra en betalende kunde.

Jeg stiller meget uenig i at der er veistøy som ubetinget fører til mest støyforurensning. Jeg bor i Tyskland for øyeblikket og her irriterer jeg meg grønn over støyet fra spreke biler som akselererer raskt. Det er det klart mest plagsomme. Den konstante veistøyen føles mer som lyden av en stri elv og er langt mer tolerabel.

 

Uansett så kan jeg nok være enig i at bomavgiftsfri sikkert ikke er det mest ideelle tiltaket for å få flere over på elbil. Men noen fordeler må det være for elbileierne, av grunner jeg gjorde klart for i forrige post, og helt til noen -- f.eks. du -- foreslår noe bedre, så anser jeg bomavgiftsfritak som et nødvendig onde.

Endret av Skjeggevara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Nå er det endelig slutt på at elbilister skal betale for forbrenningsmotor og feilfylling av drivstoff, men isteden skal få erstattet ladekabel, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, til tu.no."

 

Dette er jo å be om bråk når favorittargumentet fra alle elbilmotstandere er at de mener de betaler bompengene og årsavgiften til elbiler.

Lenke til kommentar

 

Uttrykket Bærum-Passat er herved notert

 

Haha, ja den var fin. Arkiveres i samme mappe som Vinderen-geit (robotgressklipper).

Har lest artikkel og komentarer.

Men strever litt med å finne innhold.

30% som er fortjenestemargin i forsikringsbransjen tas ikke med.

 

Hva vil det tildømes si å "dekke klimanøytrale reprasjoner". Skal vi se på levendes mennesker, personell/service som en konstant, da blir ikke forsikringen billig. Mulig en 10 ganger, og vil svekke kjøpekraften tilsvarendes.

 

Uten å sitte på statestikken antas følgende: Høg premie på BMW fordi det er en ungdomsbil med forholdsvis mykje skade.

Så legg man på ungdomen en tillegssats, og henter 2 gangeren.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Fordi det er slutt på ytre støtfangere med kraftige gummilister, samt gummilister på dørene, fører den minste dult til skader for titusener av kroner.

Dette har folket stilltiende godtatt uten å se at utgiftene har steget dramatisk.

Det virker som det aller viktigste er å ha en bil det er flott å se på, og så tenker man overhodet ikke på hva som skjer hvis man er litt uheldig å komme bort i noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Da må det vel endelig bli slutt på at fosilbilistene skal sponse bomavgifter og andre subsidier til elbilistene... Eller er slike "sponsinger" noe som kun skal gå en veg??

Elbilene er langt bedre for samfunnet i form av mindre helseplager, mindre støy mm., og for miljøet i form av mindre drivhusgassutslipp og mindre miljøskadelig oljeproduksjon.

 

Det er klart vi som samfunn ønsker at folk skal velge elbil. Da er det viktig, og riktig, med tiltak som bomavgiftsfritak selv om det for andre, som selv ikke gidder velge elbil, kan føles urettferdig.

Veistøyen er det du hører best og her er ikke elbiler en dritt bedre, heller værre pga større vekt.

Bompenge og fergefritak er også et idiotiskt og ikke-forsvarbart gode. Elbilen tar ikke mindre plass på veien, og den kjører på veier andre bilister betaler på i all hovedsak for å ha fått den bygget. For fergene sin del er det et direkte driftstap siden den stjeler plass fra en betalende kunde.

Jeg stiller meget uenig i at der er veistøy som ubetinget fører til mest støyforurensning. Jeg bor i Tyskland for øyeblikket og her irriterer jeg meg grønn over støyet fra spreke biler som akselererer raskt. Det er det klart mest plagsomme. Den konstante veistøyen føles mer som lyden av en stri elv og er langt mer tolerabel.

 

Uansett så kan jeg nok være enig i at bomavgiftsfri sikkert ikke er det mest ideelle tiltaket for å få flere over på elbil. Men noen fordeler må det være for elbileierne, av grunner jeg gjorde klart for i forrige post, og helt til noen -- f.eks. du -- foreslår noe bedre, så anser jeg bomavgiftsfritak som et nødvendig onde.

 

 

Fra og med ca 50 og opp, så er det andre ting enn motor som bråker mest. (sett fra et energimessig synspunkt, det er individuelle forskjeller i hva slags lyder man lar seg mest irritere over)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Fra og med ca 50 og opp, så er det andre ting enn motor som bråker mest. (sett fra et energimessig synspunkt, det er individuelle forskjeller i hva slags lyder man lar seg mest irritere over)

 

AtW

 

 

Det har du sikkert rett i. Men spiller det noen rolle? Her snakker vi om støyens belastning på mennesker, og da er det langt flere parametre å ta hensyn til enn bare antall dB. 

 

Veistøy er uansett noe aller typer biler bidrar med, så denne parameteren gir et likt bidrag til støyregnestykket mellom elbiler og biler med stempelmotor. Hva som derimot ikke er likt er nettopp bidraget fra akselerasjonsdur og smell i eksospotter. Dette leddet er selvsagt fossilbilene alene om - så kan du justere koeffisienten foran ut i fra personlig preferanse. Det er uansett ikke til å komme bort fra at fossilbiler kommer dårligere ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...