Gå til innhold

Passer dette skjermkortet


I.Dirdal

Anbefalte innlegg

Har en Fujitsu Siemens W620 stasjonær, litt om den her: https://www.cnet.com/products/fujitsu-scenic-w620-p4-531-3-ghz-monitor-none-series/specs/

 

Har satt i større hdd og mer ram/minne.

 

Ser at den har pcie x16 port/inngang, og kunne tenke meg å sette inn et grafikk-kort.

 

Lurer på om dette passer?: http://www.ebay.com/itm/EVGA-GeForce-8400-GS-Graphics-Card-PCI-Express-2-0-x16-1-GB-DDR3-SDRAM-/302389434115?epid=109589885&hash=item4667d09703:m:mwJyPw8b40Meu3XKAvXYaxA

 

Hva må jeg være oppmerksom på ved valg av gpu til denne gamle pc'en?

 

 

På forhånd, takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCIe er frem- og bakoverkompatibel, slik at alle PCIe-baserte skjermkort skal støttes av hovedkort som har en PCIe x16 slot.

 

Det du først og fremst må være klar over er at ulike skjermkort stiller ulike krav til strøm. Det finnes varianter som trekker kun noen få watt, og det finnes varianter som trekker over 300 watt per kort. Omtrent alle ferdigbygde hyllevaremaskiner kommer med strømforsyning som leverer bare akkurat nok strøm til å kjøre maskinen slik den kommer ut fra butikk, pluss kanskje noen små ekspansjoner som eksempelvis en ekstra disk. Skjermkort som krever egen strømkontakt er stort sett bare å glemme i en slik maskin, ettersom strømforsyningen i slike maskiner stort sett aldri har egen strømkontakt til skjermkort. Med det sagt har 8400GS oppgitt 40W TDP, noe jeg antar maskinen skal være greit i stand til å levere gjennom hovedkortet.

 

Videre er det en svært gammel maskin du ruger på, prosessoren ble lansert for 13 år siden, og drivere kan for alt jeg vet være et issue om den kjører et hauggammalt operativsystem. Jeg er kort sagt litt i stuss på hva du ønsker å oppnå ved å oppgradere en såpass gammel maskin. 8400 GS er riktignok nyere enn maskinen din og vil således være en oppgradering fra den gamle integrerte grafikken, men samtidig er selv 8400 GS ti år gammelt, og var ansett for å være low-end da det kom ut.

 

Kortet du linker til er priset til $34,95, som Ebay estimerer til 276,15 kr. I tillegg kommer frakt på $16,37 (129,35 kr). 276,15 + 129,35 = 405,50 kr, som er mer enn 350 kr slik at du må betale mva + fortollingsgebyr for å få det inn til Norge. Den totale prislappen ender på (276,15 + 129,35)*1,25 + 153 = 659,88 kr når vi går ut ifra Ebay sine konverteringsberegninger. Det er ca. det samme som kortet kostet nytt for ti år siden.

 

Jeg har vansker med å gi gode konkrete råd her ettersom jeg ikke aner hvorfor du ønsker å oppgradere, det gir rett og slett ikke mening i mitt hode å oppgradere den maskinen i det hele tatt med mindre du skal spille retrospill som akkurat ikke er retro nok til at du kan kjøre det på den integrerte Intelgrafikken. Jeg forstår at folk ikke er gjort av penger; desto mer grunn til å ikke kaste hundrelapper ut vinduet på et skjermkort som antageligvis gjør null og niks i forskjell. Men igjen, for alt jeg vet finnes det kanskje en gjenntomtenkt plan her?

Lenke til kommentar

PCIe er frem- og bakoverkompatibel, slik at alle PCIe-baserte skjermkort skal støttes av hovedkort som har en PCIe x16 slot.

 

Det du først og fremst må være klar over er at ulike skjermkort stiller ulike krav til strøm. Det finnes varianter som trekker kun noen få watt, og det finnes varianter som trekker over 300 watt per kort. Omtrent alle ferdigbygde hyllevaremaskiner kommer med strømforsyning som leverer bare akkurat nok strøm til å kjøre maskinen slik den kommer ut fra butikk, pluss kanskje noen små ekspansjoner som eksempelvis en ekstra disk. Skjermkort som krever egen strømkontakt er stort sett bare å glemme i en slik maskin, ettersom strømforsyningen i slike maskiner stort sett aldri har egen strømkontakt til skjermkort. Med det sagt har 8400GS oppgitt 40W TDP, noe jeg antar maskinen skal være greit i stand til å levere gjennom hovedkortet.

 

Videre er det en svært gammel maskin du ruger på, prosessoren ble lansert for 13 år siden, og drivere kan for alt jeg vet være et issue om den kjører et hauggammalt operativsystem. Jeg er kort sagt litt i stuss på hva du ønsker å oppnå ved å oppgradere en såpass gammel maskin. 8400 GS er riktignok nyere enn maskinen din og vil således være en oppgradering fra den gamle integrerte grafikken, men samtidig er selv 8400 GS ti år gammelt, og var ansett for å være low-end da det kom ut.

 

Kortet du linker til er priset til $34,95, som Ebay estimerer til 276,15 kr. I tillegg kommer frakt på $16,37 (129,35 kr). 276,15 + 129,35 = 405,50 kr, som er mer enn 350 kr slik at du må betale mva + fortollingsgebyr for å få det inn til Norge. Den totale prislappen ender på (276,15 + 129,35)*1,25 + 153 = 659,88 kr når vi går ut ifra Ebay sine konverteringsberegninger. Det er ca. det samme som kortet kostet nytt for ti år siden.

 

Jeg har vansker med å gi gode konkrete råd her ettersom jeg ikke aner hvorfor du ønsker å oppgradere, det gir rett og slett ikke mening i mitt hode å oppgradere den maskinen i det hele tatt med mindre du skal spille retrospill som akkurat ikke er retro nok til at du kan kjøre det på den integrerte Intelgrafikken. Jeg forstår at folk ikke er gjort av penger; desto mer grunn til å ikke kaste hundrelapper ut vinduet på et skjermkort som antageligvis gjør null og niks i forskjell. Men igjen, for alt jeg vet finnes det kanskje en gjenntomtenkt plan her?

 

Takk for bra svar

Jeg har installert win 7 på denne og bruker den til å se film, surfe på nett og spille enkelte eldre spill. Grunnen til at jeg oppraderer den er rett og slett nostalgi. Liker utseende og lyden den lager, har lakkert den matt hvit og den har også diskett-stasjon, som jeg og bruker innimellom :-) Mange gode minner foran denne. Målet er at den ser veldig gammel ut, men fungerer til mitt daglige bruk.

 

Strømforsyningen er på 300w, så da går nok det greit ja. Er det nødvendig med skjermkort som har 1gb minne til mitt bruk, eller holder det med 500mb kanskje? Mye å velge i på Ebay...

Lenke til kommentar

Artig at du vil beholde den, men er det noen spesiell grunn til at du vil/må handle på ebay?

 

Her er et skjermkort du kan stikek ned på Elkjøp/Lefdal og bestille:

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3514032

 

Det er sannsynligvis mange ganger raskere også ut fra spesifikasjonene:

 

http://hwbench.com/vgas/geforce-8400-gs-rev-3-vs-geforce-gt-710-1

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Et par eksempler fra finn.no som jeg antar vil fungere:

 

8400GS 256MB (selger har ytterligere to tilsvarende annonser, ser ut som han selger tre stk av denne)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=101084398

 

8500GT (40W)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=87317495

 

GTX 750 (55W, kan være noe i overkant for en 300W PSU)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=99178147

 

Diverse komponenter inkl bl.a. HD 5670 (61 W) og HD 5450 (19 W)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100626264

 

9500 GT (50W)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97125090

 

HD 4350 (20 W)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100378394

 

 

Saker jeg ikke helt vet hva er, men det skader kanskje ikke å sende selger en melding å spørre:

 

En bønsj med diverse kort, noe av det ser ut til å være skjermkort

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=101059930

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært lurere med et kjapt søk på f.eks prisjakt.no e.l. før du kjøpte det fra ebay? Du får jo bedre kort, nytt, til en billigere penge fra f.eks Lefdal, nevnt tidligere i tråden, enn du ender opp med å betale iom. at det kortet sniker seg såvidt over tollgrensa og du må betale nesten en hundrelapp ekstra i merverdiavgift. 

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært lurere med et kjapt søk på f.eks prisjakt.no e.l. før du kjøpte det fra ebay? Du får jo bedre kort, nytt, til en billigere penge fra f.eks Lefdal, nevnt tidligere i tråden, enn du ender opp med å betale iom. at det kortet sniker seg såvidt over tollgrensa og du må betale nesten en hundrelapp ekstra i merverdiavgift. 

 

Jeg gjorde det, men de kortene i denne prisklassen på lefdal o.l. hadde et større strømforbruk. Litt for stort for min psu. Vil ikke overbelaste den...

Lenke til kommentar

 

 Ja ja, litt dumt at du ikke spurte her først. Men det er jo bare et par hundrelapper. Kortet du har bestilt skal fungere greit det. Så håper du blir fornøyd. :)

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra? Det er jo essensielt det samme kortet, bare at den koster over 600 fra Ebay inkl mva. og fortollingsgebyr, mot 375 om du henter den selv på Lefdal.

 

Litt misforståelser ute å går her nå du. Hvis du faktisk klikker på den siste linken ser du at jeg gikk for et annet kort enn det jeg først foreslo. Dette kostet 360kr med frakt, har forbruk på max 19w og det anbefales psu på 300w. Kortet fra lefdal trekker mer strøm og det anbefales en psu på 400w

Lenke til kommentar

 

 

 Ja ja, litt dumt at du ikke spurte her først. Men det er jo bare et par hundrelapper. Kortet du har bestilt skal fungere greit det. Så håper du blir fornøyd. :)

 

Klikket du deg inn på den siste linken jeg la ut? Jeg gikk nemlig ikke for det første kortet jeg foreslo. Håper dette kortet og fungerer greit :-)

 

Lenke til kommentar

 

Hvor har du det fra? Det er jo essensielt det samme kortet, bare at den koster over 600 fra Ebay inkl mva. og fortollingsgebyr, mot 375 om du henter den selv på Lefdal.

 

Litt misforståelser ute å går her nå du. Hvis du faktisk klikker på den siste linken ser du at jeg gikk for et annet kort enn det jeg først foreslo. Dette kostet 360kr med frakt, har forbruk på max 19w og det anbefales psu på 300w. Kortet fra lefdal trekker mer strøm og det anbefales en psu på 400w

 

+  ca 100,- i tollgebyr + MVA på 25% så ender du på rundt 600,-

 

Du kunne garantert funnet et bedre alternativ enn det for 600,- f.eks. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100670760

:p

Lenke til kommentar

 

 

Hvor har du det fra? Det er jo essensielt det samme kortet, bare at den koster over 600 fra Ebay inkl mva. og fortollingsgebyr, mot 375 om du henter den selv på Lefdal.

 

Litt misforståelser ute å går her nå du. Hvis du faktisk klikker på den siste linken ser du at jeg gikk for et annet kort enn det jeg først foreslo. Dette kostet 360kr med frakt, har forbruk på max 19w og det anbefales psu på 300w. Kortet fra lefdal trekker mer strøm og det anbefales en psu på 400w

 

+  ca 100,- i tollgebyr + MVA på 25% så ender du på rundt 600,-

 

Du kunne garantert funnet et bedre alternativ enn det for 600,- f.eks. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100670760

:p

 

 

Det glir nok gjennom tollen. Har bestillt fra denne selgeren før, og han skriver de rette tingene på pakken for å si det sånn :-)

Lenke til kommentar

Litt misforståelser ute å går her nå du.

Tydeligvis, men ikke fra meg. Kortet du bestilte ender på over 600 kr inkl mva og fortollingsgebyr, men hvis du vet at du får selger til å merke pakken "riktig" slipper du unna med å betale ca. det samme som om du hadde kjøpt den i Norge, bare uten norsk forbrukerkjøpslov i ryggen. Ikke at det nødvendigvis har så mye å si på et par hundrelapper :)

 

At GT 710 er listet med anbefalt 400W PSU hos Lefdal er enten en glipp fra butikken sin side, eller en veldig stor innbakt margin. Det er ikke uvanlig at disse anbefalingene butikken gir har endel feilmargin for å ta høyde for at det fungerer i maskiner med svært gamle strømforsyninger og/eller svært strømkrevende komponenter (AMD FX9590 har eksempelvis TDP på 225W, bare glem å kjøre denne på en 300W PSU). Det eneste varierer mellom to ulike aftermarket-varianter av samme skjermkort (f.eks. dette og dette), er produsentens kjøler og eventuelt fabrikkoverklokk, men selv for langt kraftigere skjermkort enn dette er forskjellene i strømforbruk stort sett ganske marginale. Jeg kan love deg at ingen GT 710 trekker over 100W.

 

Håper dette var oppklarende. Kortet du har bestilt vil nok uansett være et helt greit valg så lenge du slipper unna mva og fortolling.

Lenke til kommentar

 

Litt misforståelser ute å går her nå du.

Tydeligvis, men ikke fra meg. Kortet du bestilte ender på over 600 kr inkl mva og fortollingsgebyr, men hvis du vet at du får selger til å merke pakken "riktig" slipper du unna med å betale ca. det samme som om du hadde kjøpt den i Norge, bare uten norsk forbrukerkjøpslov i ryggen. Ikke at det nødvendigvis har så mye å si på et par hundrelapper :)

 

At GT 710 er listet med anbefalt 400W PSU hos Lefdal er enten en glipp fra butikken sin side, eller en veldig stor innbakt margin. Det er ikke uvanlig at disse anbefalingene butikken gir har endel feilmargin for å ta høyde for at det fungerer i maskiner med svært gamle strømforsyninger og/eller svært strømkrevende komponenter (AMD FX9590 har eksempelvis TDP på 225W, bare glem å kjøre denne på en 300W PSU). Det eneste varierer mellom to ulike aftermarket-varianter av samme skjermkort (f.eks. dette og dette), er produsentens kjøler og eventuelt fabrikkoverklokk, men selv for langt kraftigere skjermkort enn dette er forskjellene i strømforbruk stort sett ganske marginale. Jeg kan love deg at ingen GT 710 trekker over 100W.

 

Håper dette var oppklarende. Kortet du har bestilt vil nok uansett være et helt greit valg så lenge du slipper unna mva og fortolling.

 

 

Du har selvsagt helt rett. Ved nærmere ettersyn ser jeg at det ikke bruker mer enn det jeg kjøpte. Jeg må ha sett på et annet kort og blandet de sammen. Men, men, håper det fungerer greit ja. At jeg ikke må til med nytt hovedkort og, snart bare kabinettet som er igjen :-).

 

Ett lite spørsmål til slutt- Ser at det står på https://www.cnet.com/products/fujitsu-scenic-w620-p4-531-3-ghz-monitor-none-series/specs/  at maks minne er 4gb. Er dette en begrensning fra hovedkortet sin side, eller er det med tanke på det originale operativ-sytemet som var xp i dette tilfellet. Kan den klare mer ram/minne nå som det er win7?

Lenke til kommentar

Ser at det står på https://www.cnet.com/products/fujitsu-scenic-w620-p4-531-3-ghz-monitor-none-series/specs/  at maks minne er 4gb. Er dette en begrensning fra hovedkortet sin side, eller er det med tanke på det originale operativ-sytemet som var xp i dette tilfellet. Kan den klare mer ram/minne nå som det er win7?

Vel, for at systemet skal kunne utnytte mer enn 4 GB RAM må du uansett ha et 64 bit OS, noe din CPU støtter. Intel oppgir maks støttet minne i deres ARK for nyere prosessorer (maks 32 GB for min nåværende i5-4690K, maks 16 GB for min tidligere i5-750), men dette er ikke oppgitt for Pentium 4 531.

 

Om du allerede har de nødvendige brikkene skader det ikke å prøve, men jeg mistenker at det ikke vil gå, og jeg ville ikke investert penger på en oppgradering som mest sannsynlig ikke fungerer. Jeg antar begrensningen ligger i hovedkort og/eller CPU og ikke i OS alene, men jeg er ikke hundre prosent sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...