Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv og stipend hos lånekassen

PgUp

Anbefalte innlegg

Nå er det jo slik at lån blir omgjort til stipend i løpet av november neste år.

Inntekt og formue er avgjørende for hvor mye av lånet ditt som kan gjøres om til stipend. Derfor må vi vente på likningsopplysningene som kommer i november, året etter at du fikk støtte. Likningsopplysningene inneholder informasjon om inntekten og formuen din.

Vi får opplysningene for 2016 tilsendt fra skatteetaten i november 2017.

• Omgjøring for utdanning bestått i 2016 skjer i november 2017
  • Omgjøring for utdanning bestått i 2017 skjer i november 2018

Spørsmålet mitt angår arv, altså vil jeg miste muligheten for omgjøringen av lån til stipend for 2017 og 2018 hvis jeg arver la oss si over 500k nå. Eller er det slik at arven vil bli registrert senere? Litt noob her.

Skal studere 1 år til. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arv er ikke inntekt, og vil ikke begrense omgjøringsretten etter reglene om inntekt. Men om du har netto formue på mer enn ca. 400.000 1.1. 2018 begynner formuen å spise i omgjøringen for 2017, og har du netto formue på mer enn ca. 400.000 1.1 2019 begynner formuen å spise i omgjøringen for 2018.

Bruk opp pengene, eller kjøp noe med lavere ligningsverdi (f. eks. bolig) før disse datoene, så er det ikke noe problem. Om du allerede har lån på mer enn ca. 100.000 (og ikke andre vesentlige eiendeler) er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Arv er ikke inntekt, og vil ikke begrense omgjøringsretten etter reglene om inntekt. Men om du har netto formue på mer enn ca. 400.000 1.1. 2018 begynner formuen å spise i omgjøringen for 2017, og har du netto formue på mer enn ca. 400.000 1.1 2019 begynner formuen å spise i omgjøringen for 2018.

Bruk opp pengene, eller kjøp noe med lavere ligningsverdi (f. eks. bolig) før disse datoene, så er det ikke noe problem. Om du allerede har lån på mer enn ca. 100.000 (og ikke andre vesentlige eiendeler) er det ikke noe problem.

Altså hvis lånet er over 100k (noe det allerede er) vil det alikevel bli omgjort?

Lenke til kommentar

Altså hvis lånet er over 100k (noe det allerede er) vil det alikevel bli omgjort?
Ja, så lenge arven er det eneste du eier.
Lenke til kommentar

Ja, så lenge arven er det eneste du eier.

Dette gjelder vanlig lån eller studielån? Har litt problemer med å finne kilde på akkurat det. Hvis studielånet er på over 300k, jeg arver 500k, så får jeg likevel lånet omgjort til stipend for 2017 og 2018? Bare så jeg er hel klar på det, hehe. 

Uansett meget takk for god hjelp.

Lenke til kommentar

Hva med å utsette arven til etterpå?

Da virker jo ikke det som nødvendig da jeg ikke har eiendeler over 400k (kun formue fra arv) og har over 100k i lån hvis jeg forstår Herr Brun rett. Men hvis jeg arver mer f.eks1 million mister jeg vel stipend?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...