Gå til innhold

Bærbar eller stasjonær PC


Anbefalte innlegg

Vi har konfirmant snart, og planen har vært at han skal få PC i gave. Jeg har alltid tenkt at det bør være bærbar, men han er usikker på om han heller ønsker seg stasjonær pga spill.
Jeg tenker at han uansett trenger en bærbar til skolebruk.
Pr i dag spilles det playstation (felleseie med søster) på TVen i stua, men konkurransen om TVen gjør at det også er et ønske å ha mulighet til spill på eget rom. Aktuelt spill er først og fremst overwatch.

Veldig takknemlig om noen har noen råd mhp valg av bærbar/stasjonær, hva vi minst bør ha av spesifikasjoner, samt forslag til løsning på spill-"utfordringen". Jeg regner med at en i utgangspunktet kunne løst det siste med en ekstra skjerm og ledning fra stue til rom - men dette er ikke så praktisk mellom etasjer.

 

Tusen takk for konkrete råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er han litt "handy" og glad i å skru?

Kjøp da deler til en stasjonær PC, så kan han sette den sammen selv.

Det er både gøy og lærerikt, og så får du en PC som enkelt kan oppgraderes ved behov.

Prismessig kommer du nok også billigere ut med selvplukk av deler...

Takk for tips, men jeg tror egentlig ikke han har lyst eller tid til å bygge selv. Er det noe man kjøper som ferdig byggesett?

Jeg tenker vel helst på at han ikke kommer utenom behovet for en bærbar uansett. Eller overbevis meg gjerne om det motsatte. Spørsmålet er hva vi bør se etter innenfor denne rammen.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe en liten Maskin jeg har en Deel  helt ok bruker den til reise, eller en annen til pris a 3 til 4000 til

skole bruk.

Sats da på en Stasjonær brukt få med en som har lidt peiling, for ca 6000 skulle det gå fint vil jeg tro, bare et foreslag.

Spill er jo viktig og krever lidt også.

 

skipperskrekk

Lenke til kommentar

Det kan virke som en god ide å kjøpe en spillbærbar. Den dekker jo to behov på samme tid og tar liten plass.

 

Det største mot argumentet er tid.

 

Hvis man kjøper en grei bærbar i dag så burde man kunne forvente å ha den i minst 3-4 år før det er behov for å byttes ut. 

 

Etter 1 år vil en spillbærbar fortsatt kunne kjøre det meste av spill greit. 

Etter 2 år vil en spillbærbar begynne å henge litt etter.

Etter 3 år vil en spillbærbar være utdatert. 

 

I en stasjonær pc ville man kunne kjøpt nytt skjermkort og fått nye 2-3 år ut av maskinen.

Ved bærbar må hele maskinen byttes ut.

 

 

Andre ting å ta hensyn til:

Spillbærbare har stort sett elendig batteritid sammenliknet med pc'er som har mindre strømslukende utstyr i seg.

De er tunge (ca 2.5 kg) å dra med seg sammenliknet med en dedikert skole laptop på 13.3" som ofte veier rundt 1.2 kg.

De er klumpete og mindre komfortable å sitte i sofaen å jobbe med. 

 

En annen viktig ting er assosiasjon. Jeg solgte min stasjonære pc ettersom det var umulig å fokusere på arbeid med den ettersom jeg assosierte alt med den med spilling. Det har vært mye lettere for meg å fokusere på arbeid med en bærbar det ikke kan spilles på. 

 

 

Komfort er heller ikke noe de fleste tenker på når de kjøper gaming bærbar. Det er ikke komfortabelt å sitte å stirre ned på en 15" skjerm i flere timer. Man ender derfor ofte opp med ekstra skjerm samt mus og tastatur uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk igjen for konkrete tips. Vi skal se nærmere på disse. Hva med å kjøpe bærbar + ekstra skjerm + evt ny spillkonsoll? Hva snakker vi om i pris da mon tro? PlayStation i dag er som sagt felleseie, slik at spllltilgangen er noe som må løses uavhengig av pckjøpet.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig en stor klumpede bærbar 2 til 3 kg 15 tom til skole for 10000 kr, en fantastisk løsning det

kommer hjem sitter i sofaen og får en yperlig opplevelse med 15 Tom og spill. Herlig?

 

Nu var der en her som skrev at laptopp kunne fort bli umoderne etter 3 år, spesielt for spill kanskje en løsning det?

 

Tror alikevel jeg ville valgt en stasjonær + liten laptopp god brukt Stasjonær den varer en stund den også ok, men der

er det vel bare å bytte ut noen deler, eller Økonomisk rimeligere tror jeg.

 

En liten laptopp 12 tom+ stasjonær til spill ville nok bli mitt walg vil jeg tro, alderen hans veier nok

tyngre med  spill en skole pc tror jeg.

 

skipperskrekk

Lenke til kommentar



Om skolemaskinen kun skal brukes til notater og evt. nettleser/epost kommer man nok greit unna med en Chromebook eller en rimelig Windows-laptop til om lag 2000 kr (tips: ta en titt hos arrowdirect). Om vi da budsjetterer med ca 8000 for en stasjonær spillmaskin i tillegg (inkl skjerm etc) får vi ikke noe monster, men du vil nok kunne få en maskin som kan kjøre dagens spill ganske greit, og som ikke minst har potensiale til å oppgraderes underveis fremfor å skiftes ut når den er utdatert.

 

Regner vi ca 1000-1500 kr for skjerm får vi ingen utpreget gamingskjerm, men en som er helt kurant for en ikke veldig kresen gamer - spesielt en som kommer fra konsollverden, eksempelvis en Philips 24" LED 243V5LHAB (1 ms) som er på tilbud nå.

 

Komplett Gamer - Pascal Essential er på tilbud akkurat nå, nedsatt fra 7000 til 6000. Denne kan konfigureres (eksempelvis ved å velge bort trådløst nettverkskort dersom dette ikke trengs), men sendes ferdig bygget og installert av Komplett. Ideelt sett ville jeg valgt en i5-prosessor, fortrinnsvis i5-7500/7600/7600K. Dette vil jekke opp prisen endel og er ikke strengt nødvendig i dag ettersom det først og fremst vil ha noe å si i spill som trolig er for krevende å kjøre for skjermkortet uansett, men det kan fremskynde nødvendigheten av en fremtidig oppgradering. Skjermkortet bør holde til de ikke aller mest krevende spillene (som Overwatch, Rocket League, CS:GO etc), og bør være i stand til å kjøre noe mer krevende spill på lavere grafikk. De siste årene har alle skjermkortgenerasjoner hatt minst ett kurant kort som kan kjøres på 500W strøm (som står i maskinen), så jeg forventer at det også i fremtiden vil være skjermkort på markedet som vil være kurante oppgraderinger, og som kan kjøres i denne maskinen uten at du nødvendigvis trenger å bytte strømforsyning. Toppmodellene krever derimot som regel for mye strøm til at de kan puttes inn her uten å samtidig oppgradere strømforsyning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...