fredrikG199 Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Hei. Jeg har 16 tommer felger og vil ha nye. om jeg skal for eksempel ha 17 eller 18 tommer, må jeg søke om det da? og forandrer dette hvordan bilen vil styre og slikt? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 (endret) Ikke så lenge du ikke går utover rullediameteren. Gjerne er tommelregelen slik at opp 1" er ned 10 i profil (om man ser bortifra bredden på dekket)Kalkulator finner du her:http://www.dekkalkulator.com Sett inn det du har original, så setter du inn det du har lyst på. Prøv å treff så nært som mulig, regelen er vel +/- 5% (denne finnes det unntak for også, men da må bilen vises og godkjennes)Hvilken bil er det snakk om foressten? Endret 1. august 2017 av bshagen 1 Lenke til kommentar
PeppaGris Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Forskriften sier rulleomkrets ikke skal endres med +-5%, men vil ikke anbefale mer enn ca +-3%, men den siden er fin til å finne en dimensjon som både ser bra ut og som ikke koster så alt for mye. Enkelte dimensjoner er dyrere enn andre alt etter som hvor vanlig de er 1 Lenke til kommentar
fredrikG199 Skrevet 1. august 2017 Forfatter Del Skrevet 1. august 2017 så jeg må ikke gå over +/- 5%? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Stemmer. Men jeg ville ikke gått så langt i fra standard, blir mye styr om du skal f.eks senke og speedometeret ditt vil ikke være korrekt lengre 1 Lenke til kommentar
fredrikG199 Skrevet 1. august 2017 Forfatter Del Skrevet 1. august 2017 Stemmer. Men jeg ville ikke gått så langt i fra standard, blir mye styr om du skal f.eks senke og speedometeret ditt vil ikke være korrekt lengre ok:) har ikke tenkt å senke. bare sette inn nye felger og muligens et nytt annlegg;) Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Da blirn jo senka da, bare bak Lenke til kommentar
fredrikG199 Skrevet 1. august 2017 Forfatter Del Skrevet 1. august 2017 Da blirn jo senka da, bare bak Haha jo forsåvidt;) Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Du kan heller ikke endre for mye på innpresset på felgene. Dekkene skal heller ikke ha kontakt med bilen uansett styrevinkel og fjæringsposisjon. Lenke til kommentar
fredrikG199 Skrevet 1. august 2017 Forfatter Del Skrevet 1. august 2017 Du kan heller ikke endre for mye på innpresset på felgene. Dekkene skal heller ikke ha kontakt med bilen uansett styrevinkel og fjæringsposisjon. nei altså så lenge dekkene ikke er i fysisk kontakt med bilen er deet vel greit Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Jeg kjører med coilovers, 2"bredere felger, 15et mindre enn orginalt og lavere dekkprofil enn orginalt, speedometeret mitt viser ikke noe forskjellig av den grunn som nevnt over her?! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Speedometeret viser nok 90 uansett, men det er ikke nødvendigvis samme reelle hastighet. 2 Lenke til kommentar
PeppaGris Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 så jeg må ikke gå over +/- 5%? Hold deg på rundt +-3% Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Speedometeret viser nok 90 uansett, men det er ikke nødvendigvis samme reelle hastighet. Det er reel hastighet vs speedo jeg snakker om hos meg.. 89 i 90 på fartsmåling og gps måling med overnevnte hjul samt med orginalhjul. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Da har dekkene lik rulleomkrets. Det har du ikke skrevet noe om. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Du kan heller ikke endre for mye på innpresset på felgene. Dekkene skal heller ikke ha kontakt med bilen uansett styrevinkel og fjæringsposisjon. nei altså så lenge dekkene ikke er i fysisk kontakt med bilen er deet vel greit Nei, det er ikke greit dersom du endrer sporvidden med mer enn 15 mm. Dvs at du kan ha max 7 mm forskjell på innpress fra det som står i vognkortet. Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Da har dekkene lik rulleomkrets. Det har du ikke skrevet noe om. Ja nå har de det ca med 0,5% forskjell. Det samme gjaldt også når jeg hadde forskjell på rundt 6%. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Da har dekkene lik rulleomkrets. Det har du ikke skrevet noe om. Ja nå har de det ca med 0,5% forskjell. Det samme gjaldt også når jeg hadde forskjell på rundt 6%. Sier du at ditt speedometer hadde samme misvisning med dekk med 0,5 % avvik som med dekk med 6 % avvik fra original rullediameter? Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 (endret) Da har dekkene lik rulleomkrets. Det har du ikke skrevet noe om.Ja nå har de det ca med 0,5% forskjell. Det samme gjaldt også når jeg hadde forskjell på rundt 6%.Sier du at ditt speedometer hadde samme misvisning med dekk med 0,5 % avvik som med dekk med 6 % avvik fra original rullediameter?Nå kjører jeg med 0,5% forskjell rundt om, og de siste 6 årene før det kjørte jeg med 0,5% forskjell foran og 4,2% forskjell bak. Regna litt feil i forbifarten i sta, og ja bilen har liggi på så og si det samme i alle år, sommer som vinter, på speedo, fartsmåling og ved gps.. Minimal forskjell Orginal dim er 225/45-17 på 7,5" et35 Nå kjører jeg 225/40-18 rundt om på 9,5" et20. Årene frem til i år kjørte jeg med 255/40-18 bak. Endret 3. august 2017 av olehenri Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 (endret) Sorry OT, men litt av en strekk du kjører på med bak da. På min 9" bak så har jeg 265 Moro med strekk da Endret 3. august 2017 av bshagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå