Gå til innhold

Augustfest 2017 – JorunT – Litt gammelt, litt nytt, litt fint og litt stygt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

24. august - Nærmere kommer jeg ikke

 

Når det regner må jeg ty til innendørs motiv, i dag detaljer av en hibiskus i vinduskarmen.  De røde 'knappene er stigmer (arr), knapt 2 mm i diameter. Litt ekstra belysning ved hjelp av en liten lommelykt

 

På så kloss hold kan det være vanskelig å få alt i samme plan og her var jeg så tett innpå nærgrensen for objektivet at fokuseringen var litt vanskelig. Resultatet av ett av forsøkene ligger i spoiler, jeg var i tvil om hvilket motiv jeg skulle velge.

 

36613141712_5a18182c11_z.jpg

_8248862_63 Hibiscus rosa-sinensis.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

OLYMPUS M.60mm F2.8 Macro 1/60s, f/2,8 ISO 200 (stack av to bilder med Zerene stacker)

 

 

 

Bunnen av blomsterbegeret, det jeg forsøkte å fokusere på først var støvveiene som såvidt skimtes som et gult felt. Satt sammen av fem bilder med Zerene stacker 

36613138202_73089ca4f2_z.jpg
_8248829_33 Hibiscus rosa-sinensis.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott, dekorativt og lekre farger - og den spoileren var jo helt psykedelisk. Mye flott man kan få til med macro ja. (60mm hadde jeg til Canon og den var kjempebra)

Takk! Det er da ikke dårligere det makroobjektivet du har, for blomster spiller det vel ikke så stor rolle om det er 45 eller 60 mm? Hadde (dvs. det ligger i skapet) 60mm på fullformat tidligere, og tenker egentlig ikke så mye på forskjellen, bortsett at jeg jeg må ha større avstand nå.

Lenke til kommentar

25. august - Nesten marsipan?

 

Fortsetter med litt nærgående foto, i dag litt av en blomsterklase på en porselensblomst (Hoya carnosa). Er ikke sikker på om det ligner mest på porselen, voks eller marsipan; søt er den i alle fall - den utskiller en søt, seig væske og den dufter heftig om kvelden. Jeg leste at den skal være spesielt god til å rense inneluften. 

 

35989912283_52960da589_z.jpg

_8258873_75 Hoya carnosa.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

OLYMPUS M.60mm F2.8 Macro 1/100s, f/2,8, ISO 200

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du fikk de til å posere fint der.

Å nei, du, det var nok ikke min fortjeneste at de satt så fint, eieren har meget god kustus over hundene sine. Det var første gand de kunne løpe fritt etter at båndtvangen ble opphevet etter sommeren, allikevel satt de som tente lys i flere minutter inntil vi var klare til å gå. Til gjengjeld ble de belønnet med et velfortjent bad (se spoiler), springer spaniels elsker å bade.

 

 

36723922281_cc017ab4d8_z.jpg

P8267344.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

P8267344.jpg Water-loving dogs by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...