Gå til innhold

Augustfest 2017 – JorunT – Litt gammelt, litt nytt, litt fint og litt stygt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

11. august Stokkrose (Alcea rosea)

 

Snikfotografering i naboens hage, hennes stokkroser er mye finere enn mine. Veldig populær blant humlene også (se spoiler).

 

35719788113_7947cc2197_z.jpg

_8128596-Edit.jpg Alcea rosea by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

OLYMPUS M.60mm F2.8 Macro ƒ/5.6, 1/320s ISO 200

 

 

 

Lenke til kommentar

Takk Randi -  å nei, ingen ekspert, disse humlene var fryktelig urolige, mange bomskudd. Forøvrig er mange av dem digre, dobbelt så store som de vanlige. Stokkrosene er toårige, men de frør seg lett, så lar du frøplantene stå, så blir det alltid noen som blomstrer hvert år.

Lenke til kommentar

Takk, Randi, jeg trøster meg med at jeg har valgt gammelt og nytt som tema, så da skulle det være innenfor.

 

15. august – Agapanthus

 

Tenkt at denne flotte gjesten fra Sør-Afrika på norsk har blitt tildelt det kjedelige navnet skjermlilje. Ikke tilhører den liljefamilien, og det latinske navnet betyr kjærlighetsblomst (agape=kjærlighet og anthos=blomst, for dem som er interessert i slikt).

 

Bildet ble tatt i regnvær, jeg sto i ly under noen trær og jeg var dum og satte ISO på automatikk, derfor ble den litt vel høy. Støyen ble heldigvis ikke så ille allikevel.

36453494951_0b3d05b428_z.jpg

by Jorun Tharaldsen by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Olympus M.60mm F2.8 Macro 1/125s, f/2,8 ISI 1600

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Den var skikkelig lekker - jeg hadde en gang, kjøpt løk en eller annen plass i verden og hadde den i krukke. Vanskelig å overvintre.

Har mange potter med slike og disse har klart seg i mange år, de overvintrer fint i kjelleren.

Mange fine bilder siden sist.  Trekker fram bildet fra Storo og Stokkrose + det fra i går, som mine favoritter blant de siste...   :)

 

Skatehallen har gått meg hus forbi, fint bygg og fin formidling av bygget. Flotte og fargerike blomster de siste her. Bamsene i vinduet gjorde seg veldig bra!

Takk for alle kommentarene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...