Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Egenmelding og sykemelding

heihåletsgo

Anbefalte innlegg

Hei! Ble sykemeldt noen dager etter å ha brukt et par egenmeldinger. I etterkant sier nestleder (sjef har ferie) at jeg må skaffe sykemelding fra den 2. gangen jeg brukte egenmld, da jeg visstnok hadde brukt opp alle når jeg meldte inn om det første gang? Er deltidsansatt. Var 1 ukes mellomrom mellom de 2 gangene jeg sa jeg måtte bruke egenmld, og var kun for 1 dag begge gangene. Legen har ferie, og legekontoret sier de ikke kan tilbakedatere en sykemelding da jeg ikke hadde noe kontakt med legesenteret på det tidspunktet (iom at jeg trodde det gikk fint med egenmld, noe nestlederen da også trodde - hun hadde ikke fått med seg at jeg hadde brukt en egenmld da sjefen jobbet uka før). Er dette en tapt sak for meg, eller er det arbeidsgiver som er ansvarlig her?

Endret av heihåletsgo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk at dette er et forhold mellom deg og arbeidsgiver. Altså arbeidsgiver kan velge å godkjenne at du har brukt egenmelding enda en gang. De må ikke, men de kan. 

Siden arbeidsgiver også har rotet og bidratt til misforståelsen (nestlederen) kan du argumentere at det er rimelig at de godkjenner egenmeldingen. 

Anonymous poster hash: c8812...aab
Lenke til kommentar

Har ikke nestleder allerede godtatt egenmeldingen i dette tilfellet? H*n kan vel ikke gå tilbake på det?

Godtatt? Nestleder tok vel imot beskjeden om at det ble fravær pga. sykdom? Om egenmeldingen er gyldig, er ikke hans ansvar å opplyse om der og da, det er den ansattes bisnis. Noe annet ville det være om arbeidstakeren spurte om egenmelding ville holde, men det har vi ikke opplysning om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter skriver jo at også nestleder trodde det skulle gå fint å bruke egenmelding, da tolker eg det sånn at nestleder må ha blitt spurt om det gikk fint, og sagt ja.

Samtidig opplyses det jo om at det var ei uke mellom de to egenmeldingene, og det er vel ikke lenge nok i forhold til regelverket?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet har arbeidsgiver rett - du skulle ha hatt legeerklæring fra det andre fraværet. Den sentrale problemstillingen her, som såvidt jeg kan se ikke har vært oppe tidligere, er hvilke konsekvenser arbeidsgivers opprinnelige aksept får, og i hvilken grad arbeidsgiver kan gå tilbake på denne.

Rettslig sett kan arbeidsgiver anses å ha akseptert egenmeldingen som sådan hvis arbeidsgiver ikke protesterer mot egenmeldingen innen en tid som lar arbeidstaker komme seg til lege for å skaffe legeerklæring for det aktuelle sykefraværet.

Hvis arbeidsgiver nekter deg sykepenger kan du klage saken inn for NAV og be om at NAV utbetaler i stedet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...