heihåletsgo Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 (endret) Hei! Ble sykemeldt noen dager etter å ha brukt et par egenmeldinger. I etterkant sier nestleder (sjef har ferie) at jeg må skaffe sykemelding fra den 2. gangen jeg brukte egenmld, da jeg visstnok hadde brukt opp alle når jeg meldte inn om det første gang? Er deltidsansatt. Var 1 ukes mellomrom mellom de 2 gangene jeg sa jeg måtte bruke egenmld, og var kun for 1 dag begge gangene. Legen har ferie, og legekontoret sier de ikke kan tilbakedatere en sykemelding da jeg ikke hadde noe kontakt med legesenteret på det tidspunktet (iom at jeg trodde det gikk fint med egenmld, noe nestlederen da også trodde - hun hadde ikke fått med seg at jeg hadde brukt en egenmld da sjefen jobbet uka før). Er dette en tapt sak for meg, eller er det arbeidsgiver som er ansvarlig her? Endret 1. august 2017 av heihåletsgo Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Fram med forstørrelsesglasset Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Se videoen under, den svarer på det meste du spør om, legg spesielt merke til spørsmålet 02:00 ut i videoen om tid mellom hver individuelle egenmelding. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Selv om du bare er syk én dag må du være i arbeid i 16 dager før du kan benytte egenmelding på nytt. Arbeidsgiveren din har rett. 5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Merk at dette er et forhold mellom deg og arbeidsgiver. Altså arbeidsgiver kan velge å godkjenne at du har brukt egenmelding enda en gang. De må ikke, men de kan. Siden arbeidsgiver også har rotet og bidratt til misforståelsen (nestlederen) kan du argumentere at det er rimelig at de godkjenner egenmeldingen. Anonymous poster hash: c8812...aab Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Har ikke nestleder allerede godtatt egenmeldingen i dette tilfellet? H*n kan vel ikke gå tilbake på det? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Har ikke nestleder allerede godtatt egenmeldingen i dette tilfellet? H*n kan vel ikke gå tilbake på det? Godtatt? Nestleder tok vel imot beskjeden om at det ble fravær pga. sykdom? Om egenmeldingen er gyldig, er ikke hans ansvar å opplyse om der og da, det er den ansattes bisnis. Noe annet ville det være om arbeidstakeren spurte om egenmelding ville holde, men det har vi ikke opplysning om. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Trådstarter skriver jo at også nestleder trodde det skulle gå fint å bruke egenmelding, da tolker eg det sånn at nestleder må ha blitt spurt om det gikk fint, og sagt ja. Samtidig opplyses det jo om at det var ei uke mellom de to egenmeldingene, og det er vel ikke lenge nok i forhold til regelverket? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Nestleder var ikke opplyst om at trådstarter hadde egenmelding så sent som uka før, derfor trodde han alt var i orden. Trådstarter burde såklart ha nevnt det, men det er ikke så enkelt å vite at akkurat det har betydning. 1 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Er bedriften du jobber i en IA-bedrift? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 I utgangspunktet har arbeidsgiver rett - du skulle ha hatt legeerklæring fra det andre fraværet. Den sentrale problemstillingen her, som såvidt jeg kan se ikke har vært oppe tidligere, er hvilke konsekvenser arbeidsgivers opprinnelige aksept får, og i hvilken grad arbeidsgiver kan gå tilbake på denne. Rettslig sett kan arbeidsgiver anses å ha akseptert egenmeldingen som sådan hvis arbeidsgiver ikke protesterer mot egenmeldingen innen en tid som lar arbeidstaker komme seg til lege for å skaffe legeerklæring for det aktuelle sykefraværet. Hvis arbeidsgiver nekter deg sykepenger kan du klage saken inn for NAV og be om at NAV utbetaler i stedet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå