midgard Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Hei. Jeg har tenkt til å sette opp en mailserver, samt en webserver i linux. har en gammel maskin og urer på hvilken distro jeg bør kjøre. Det må også sies at jeg ikke er ekspert på linux så det burde være brukervennlig også (Det er klart, noe kan jeg jo). Maskinen min er følgende: 133 mhz cpu 98304 kb ram 1,2 gb harddisk Noen som har noen ideer? Hilsen midgard! Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Du skal vel ikke kjøre så veldig store greier, på den webservern, så du bør nok velge en "liten" distro, som ikke bruker så veldig med plass. Kanskje debian hadde vært noe for deg. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Debian! Jeg kjører det på en maskin (jaddajadda, du vet det ) som er enda svakere enn det der (utenom 400mb mer disk). Funker strålende. Lenke til kommentar
midgard Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Da prøver jeg Debian. Men, kan jeg da bruke den nyeste distroen av debian, eller må jeg bruke en eldre versjon? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Da prøver jeg Debian. Men, kan jeg da bruke den nyeste distroen av debian, eller må jeg bruke en eldre versjon? For all del, bruk så ny som mulig! Ikke sitt med gamle sikkerhetshull. Bare pass på å la være å installere X ( det grafiske systemet ). Lenke til kommentar
midgard Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Kjempebra, da prøver jeg det. Kult at det finnes så mye folk som er villige til å hjelpe Lenke til kommentar
midgard Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Men, eh...hvor finner jeg Debian? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Men, eh...hvor finner jeg Debian? ISO-filer og Offisiell Hjemmeside. Du trenger bare cd1 (stable versjon, ofte litt utdatert men iallefall sikker og dønn stabil) eller cd5. Eventuelt kan du se her. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Da prøver jeg Debian. Men, kan jeg da bruke den nyeste distroen av debian, eller må jeg bruke en eldre versjon? Dette er et typisk eksempel på ondsinnet windows-mentalitet, hvor den nyeste versjonen alltid inneholder "bloat-ware". I Linux / BSD verden er derimot "nytt" synonymt med "ny/bedre" og ikke nødvendigvis "mer" (og hvis det faktisk er "mer" har man som regel alltid valget om å kunne ta det bort). Lenke til kommentar
DCreator Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Du kan eventuelt prøve deg på Slackware... Og når du har fått installert de mest grunnleggende tingene der... Nettverk, systemfiler og litt småprogrammer kan du installere [url="http://www.swaret.org/"]Swaret[/url](Et slags "pakkesystem") og derfra hente de siste tingene du trenger, før du confer alt til punkt å prikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå