BareGjest Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Jupp, ta opp lånet og putt det rett inn på høyrentekonto. Dette er ikke noe du behøver hjelp fra banken med, gå inn på nettbank og se hvilke alternative kontospar produkter de har, og velg den som passer deg best. Dersom du har deltidsjobb ved siden av studiet så fyller du opp BSU ved siden av, og får skattefritak X antall kroner igjen på skatten. Mange gjør dette og bruker pengene på innskudd når de kjøper sin første bolig. Hold deg unna fond og aksjer, der putter du penger du har til overs - ikke penger du har lånt. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Er det noen jeg kan kontakte i banken min e.l. som kan hjelpe meg med å få gjort dette på en skikkelig måte, slik at jeg ikke får problemer i framtiden? Har Sparebank1 som min bank.Det er bare å kontakte en rådgiver i banken din så vil han/hun helt sikkert hjelpe deg. Send dem en mail, ring eller stikk innom et kontor. 1 Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 1. august 2017 Forfatter Del Skrevet 1. august 2017 Har en fridag imorgen fra jobb, så da går jeg ned til banken og spør en rådgiver. Synes dette var veldig spennende, jeg. Skal begynne å studere økonomi nå på universitetet, men kommer fra en realfagsbakrunn og kan dermed ikke mye om hvordan alt dette funker. Blir spennende å skaffe seg den lærdommen. Takker til alle! Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 (endret) Den eneste grunner jeg ser for at du ikke skal ta opp studielån i din situasjon er dersom du skulle ha planer om å studere flere år enn det du kan få studielån til, og at du vil være borteboer i noen av disse overskytende årene. Andre punkter som taler for å ta opp studielån i din situasjon: -studielån kan bli ettergitt dersom du blir ufør -studielån blir ettergitt dersom du dauer og kommer sånn sett din familie til gode -Dersom du bosetter deg i enkelte kommuner i Finnmark og Nord-Troms kan du får ettergitt 10% av studielånet Endret 5. august 2017 av ITtraktor Lenke til kommentar
Haakon1 Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Hva er poenget med å ta opp lån om du ikke trenger pengene? Bedre å ikke ha lån Og rente inntekter er ikke skattefrie. Du investerer og har høyere forventet avkastning enn lånerenten + utsatt tilbakebetaling til du er ferdig. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Ja. Men er ikke laget for at du skal ta ut lånet og sette det på konto for å få overskudd Er laget for å hjelpe Dere som studere. Er ikke laget for at Dere skal få overskudd på det Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Ja. Men er ikke laget for at du skal ta ut lånet og sette det på konto for å få overskudd Er laget for å hjelpe Dere som studere. Er ikke laget for at Dere skal få overskudd på det Dersom folk kun brukte ting til det det opprinnelig var laget til hadde vi ikke kommet langt her i verden. Er man student har man rett til studielån, hva man bruker det til er helt opp til den enkelte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå