Gå til innhold

Hva er maks akseptabelt skattenivå?

Anbefalte innlegg

Har du noen eksempler å vise til der 0 skatt faktisk funker? Selv i teorien blir det ikke å gå.

Nei, jeg er heller ikke 0-skatt visjonær. Jeg er for lavere skatt, men ikke 0.

Så hva skjer hvis jeg ikke betaler hele skatten min da? Hva tror du skjer da?

Og forresten; Monaco.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen eksempler å vise til der 0 skatt faktisk funker? Selv i teorien blir det ikke å gå.

Nei, jeg er heller ikke 0-skatt visjonær. Jeg er for lavere skatt, men ikke 0.

Så hva skjer hvis jeg ikke betaler hele skatten min da? Hva tror du skjer da?

Og forresten; Monaco.

Monaco har en passe høy moms, og en ganske høy selskapskatt (men inntektsskatten er 0)

AtW

Lenke til kommentar

Og forresten; Monaco.

I tillegg til det AtW nevner, så må du ta forbehold om hvor latterlig lite Monaco er. Er det et land? Teknisk sett, men med en befolkning på ca halvparten av Tromsø så blir det et dårlig eksempel. Monaco er også kjent for å ha mange allerede rike som drar dit eller flytter på noen papirer slik at de slipper skatt.

Lenke til kommentar

Monaco har en passe høy moms, og en ganske høy selskapskatt (men inntektsskatten er 0)

AtW

Som nevnt tidligere her er ikke moms skatt, det er en avgift. Den er på 20%, altså lavere enn Norge. Og Nei, de har egentlig ikke selskapskatt. All verdiskaping som foregår i Monaco er skattefritt. De skatter kun hvis over 25% av inntektene deres kommer fra utenlandske kilder. Og selv da ligger de under Norge, OG de har fritak de første 2 årene av sin operasjon og rabatt de neste 4.

I tillegg til det AtW nevner, så må du ta forbehold om hvor latterlig lite Monaco er. Er det et land? Teknisk sett, men med en befolkning på ca halvparten av Tromsø så blir det et dårlig eksempel. Monaco er også kjent for å ha mange allerede rike som drar dit eller flytter på noen papirer slik at de slipper skatt.

Du spurte om et eksempel og jeg ga deg et. Jeg liker også modellen til Monaco bra.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Du spurte om et eksempel og jeg ga deg et. Jeg liker også modellen til Monaco bra.

Joda, men det beviser ikke at det fungerer på en større skala heller. Av ren nysgjerrighet, hvorfor flytter ikke du til Monaco? Det må da være lettere å endre ting der enn her i Norge i og med at de er kommet såpass mye lengre på vei mot det du ønsker.

Lenke til kommentar

Joda, men det beviser ikke at det fungerer på en større skala heller. Av ren nysgjerrighet, hvorfor flytter ikke du til Monaco? Det må da være lettere å endre ting der enn her i Norge i og med at de er kommet såpass mye lengre på vei mot det du ønsker.

Så det vil si at den Skandinaviske modellen ikke fungerer i USA? (Ikke relevant, men interessant spørsmål)

Jeg flytter til Singapore og planlegger og flytte til USA om jeg blir lei av by-livet.

Lenke til kommentar

Slaver? Truet med skytevåpen? Hva er det du snakker om?

Hva tror du skjer om du ikke betaler skatt?

Ja, hva skjer? Du påstår at man blir slave og/eller skutt? Vennligst utdyp.

Det stemmer. Du kommer først til å få krav om restskatt, økonomisk staff på langt høyere enn skatten du opprinnelig skulle ha betalt, om du ikke betaler får du anmeldelse, om du ikke møter opp kommer politiet, men si du at møter opp, du møter i retten og erkjenner ikke å betale skatt du aldri har samtykket til å betale. Du vil bli dømt til fengsel og pålegges enda flere avgifter fordi du ikke har gitt fra deg penger som er dine. Møter du ikke til soning kommer politiet og henter deg, om du ikke vil låses inne i et bur for ikke å ha betalt noe du aldri har samtykket til å betale vil de truse deg og i verste fall burde vold på å fengsle deg. Når du løslates fra fengsel vil alt du tjener blir tvangstrukket til staten det er likegyldig for deg om du tjener 500 eller 700k i året, du vil sitte igjen med nøyaktig like mye uansett da de tar alt arbeid du gjør, du er en slave til staten. Bokstavelig talt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

erkjenner ikke å betale skatt du aldri har samtykket til å betale.

That's where you're wrong!

Ved å bo i Norge og ta inn godene, samt ved å tjene penger her så godtar du indirekte å betale skatt. Liker du ikke det så får du skylde på foreldrene dine at de valgte å føde deg her eller deg selv at du ikke flyttet tidligere.

Ved å velge å bo i et samfunn så godtar man da også reglene i det samfunnet. Hvis man ikke godtar reglene så får man da stemme på andre ledere eller stille til valg selv for å endre på det. Hvis man da ikke følger reglene så får man da ta straffen også.

Jeg vil påstå at å bo totalt utenom samfunnet totalt er både vanskelig og dumt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

erkjenner ikke å betale skatt du aldri har samtykket til å betale.

Ved å bo i Norge og ta inn godene, samt ved å tjene penger her så godtar du indirekte å betale skatt. Liker du ikke det så får du skylde på foreldrene dine at de valgte å føde deg her eller deg selv at du ikke flyttet tidligere.

Ved å velge å bo i et samfunn så godtar man da også reglene i det samfunnet. Hvis man ikke godtar reglene så får man da stemme på andre ledere eller stille til valg selv for å endre på det. Hvis man da ikke følger reglene så får man da ta straffen også.

Jeg har aldri bedt om å bli født, og det er ikke bare bare å relokalisere seg et sted det er mulig å overleve.

Jeg har aldri godtatt indirekte å betale skatt. Hvis Norge sier alle barn skal donere beinmarg årlig og alle må inn på sykehuset hvor de tar beinmarg ut av ryggen din er det samtykke, fordi du ble født her? Liker du det ikke kan du skylde på foreldrene dine at de valgte å føde deg her eller deg selv at du ikke flyttet tidligere.

Ved å bo i et samfunn som har lovpålagt beinmargdonasjon godtar man da også reglene i det samfunnet. Hvis man ikke vil aksepterer at alle må donere beinmarg så får man da stemme på andre ledere eller stille til valg selv for å endre på det. Hvis man da ikke følger reglene så får man da ta straffen også (fengsels, trussel om vold og deretter slaveri livet ut).

Jeg vil påstå at å bo totalt utenom samfunnet totalt er både vanskelig og dumt, jeg tror du vil være enig med meg her.

Jeg syns også det er rart du pusher ned en debatt om tema når du selv er åpen om at man kan ytre sin mening og forsøke å gjøre noe med det, men når folk gjør det så er ikke det greit heller.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Slaver? Truet med skytevåpen? Hva er det du snakker om?

Hva tror du skjer om du ikke betaler skatt?

Ja, hva skjer? Du påstår at man blir slave og/eller skutt? Vennligst utdyp.

Det stemmer. Du kommer først til å få krav om restskatt, økonomisk staff på langt høyere enn skatten du opprinnelig skulle ha betalt, om du ikke betaler får du anmeldelse, om du ikke møter opp kommer politiet, men si du at møter opp, du møter i retten og erkjenner ikke å betale skatt du aldri har samtykket til å betale. Du vil bli dømt til fengsel og pålegges enda flere avgifter fordi du ikke har gitt fra deg penger som er dine. Møter du ikke til soning kommer politiet og henter deg, om du ikke vil låses inne i et bur for ikke å ha betalt noe du aldri har samtykket til å betale vil de truse deg og i verste fall burde vold på å fengsle deg. Når du løslates fra fengsel vil alt du tjener blir tvangstrukket til staten det er likegyldig for deg om du tjener 500 eller 700k i året, du vil sitte igjen med nøyaktig like mye uansett da de tar alt arbeid du gjør, du er en slave til staten. Bokstavelig talt.

Men hvor kommer "slave" eller "skutt" inn i bildet? Du blir ikke en slave av at du er nødt til å betale det du skylder. Det er du som valgte å ikke betale for fellesskapsgodene du benyttet deg av.

Hva skjer i f.eks. en liberalistisk stat hvis noen nekter å betale for en vare eller tjeneste, forresten? Får det ingen konsekvenser?

Lenke til kommentar

Hvis goder er det som er påstått benyttet her, egentlig? Det blir en parodi om jeg "benytter meg av goder" idet jeg skriver denne posten hjemmefra, eksempelvis - på en datamaskin betalt av meg selv, og det samme med internettabonnementet.

Gratis utdanning (jeg går utifra at du har gått noen år på skole), "gratis" helsetjenester (små egenandeler bare). Tryggheten av politi, brannvesen, ambulanse som hjelper deg gratis. Hele samfunnet er bygd opp på skattesystemet. Selv om du ikke har vært syk og brukt deg av helsevesenet, så betaler skatteseddelen for at det er som en fallskjerm om det skulle skje noe. Du trenger ikke ha hundretusener av kroner på bok i tilfelle du får kreft og trenger behandling. Eller ha en svindyr helseforsikring som blir å kjempe deg på hvert eneste krav slik at de betaler minst mulig. Kanskje du har brukt kollektivtransport? 

Lenke til kommentar

Hvis goder er det som er påstått benyttet her, egentlig? Det blir en parodi om jeg "benytter meg av goder" idet jeg skriver denne posten hjemmefra, eksempelvis - på en datamaskin betalt av meg selv, og det samme med internettabonnementet.

Gratis utdanning (jeg går utifra at du har gått noen år på skole), "gratis" helsetjenester (små egenandeler bare). Tryggheten av politi, brannvesen, ambulanse som hjelper deg gratis. Hele samfunnet er bygd opp på skattesystemet. Selv om du ikke har vært syk og brukt deg av helsevesenet, så betaler skatteseddelen for at det er som en fallskjerm om det skulle skje noe. Du trenger ikke ha hundretusener av kroner på bok i tilfelle du får kreft og trenger behandling. Eller ha en svindyr helseforsikring som blir å kjempe deg på hvert eneste krav slik at de betaler minst mulig. Kanskje du har brukt kollektivtransport?

Foreldre betaler for skolen over skatteseddelen og andre måter staten får tak i midlene deres på. Det kan godt være et "gode", men det er ikke staten som har vært "snill og grei" og betalt for det - betalingen er det andre som har tatt seg av, med staten som mellommann. Høyskole/universitet har jeg betalt semesteravgift for, og om du ikke bruker campus til annet enn å møte opp på eksamen skulle en tro de dekker omtrent de utgiftene man har til sensor o.l. Det er hvertfall ikke nok mellomlegg der til at det er relevant for debatten (og om jeg fikk en regning på 1500kr/semesteret skulle jeg da betalt den uten å klage).

Kollektivtransport er ikke på langt nær gratis, og jeg tror ikke jeg er noen særlig forbruker av de avgangene/rutene som har lavt passasjergrunnlag og subsidieres fra statlig hold.

Sykehus o.l. er ikke goder man benytter seg av når man er frisk. Dette er også noe man blir påtvunget. Om en engelsk steinlegger legger stein i oppkjørselen mener jeg presedensen er klar på at man ikke skal betale for det, da er det tilsvarende søkt om staten skal kaste en i fengsel fordi man ikke vil hetale for sykehusopphold man ikke har hatt. Utover det er jo staten kjent for å sette seg på bakbena for enkelte behandlingstyper, så å late som at private er verre å hanskes med er spekulativt - fasiten kan meget fort være stikk motsatt.

Det liberalistene ønsker er at man skal kunne melde seg av tvangen, så kan dere som fortsatt vil være en del av et større spleisekollektiv få lov til det. Det er rom for at folk kan ordne seg etter eget behov.

Lenke til kommentar

La oss kalle det "tvang" da. Hvordan skal man få til likt tilbud av utdanning og helse og sikkerhet til alle hvis man ikke "tvinger" folk til å betale? Folk blir bare å tenke på seg selv. "De som ikke har råd til god helseforsikring kan skylde seg selv" osv.

Folk legger på ordet "tvang" for å få det til å høres negativt ut, når et spleiselag for å gi alle utdanning og et godt helsetilbud er nødvendig. 

Lenke til kommentar
- inntektsskatt

Høy nok til å utføre statens sentrale oppgaver staten. Ikke så høy at det deles ut penger i øst og vest som i dag, gjør det ulønnsomt å jobbe, demper arbeidslysten eller tiltrekker velferdsmigranter ifra andre land.

- kapitalgevinstskatt

Jeg er ingen økonom, men det bekymrer at vi har så mange rike nullskatteytere - som nå øker med 3900 personer på grunn av at formueskatten fjernes. De 1600 rikeste i Norge får i snitt da skattelette på 1,7 millioner kroner hver. Det trenger de absolutt ikke.

Lenke til kommentar

Men hvor kommer "slave" eller "skutt" inn i bildet? Du blir ikke en slave av at du er nødt til å betale det du skylder. Det er du som valgte å ikke betale for fellesskapsgodene du benyttet deg av.

Hva skjer i f.eks. en liberalistisk stat hvis noen nekter å betale for en vare eller tjeneste, forresten? Får det ingen konsekvenser?

Jeg skjønner ikke hvorfor du siterer "skutt" som om jeg har sagt det i debatten, når jeg absolutt ikke har det.

Ehh jo, du gjør det. Så hvis jeg deklarerer at mørkhudede må betale dobbelt så mye skatt, og nekte på samme måte som jeg ville i eksempelet mitt og lever etterpå under samme situasjon, er de ikke slaver? På hvilken måte er de ikke det?

Du må også betale sånne fantasibeløp de kommer på for ikke å betale skatt, det er ingen grunn til at noen skulle hatt rett til å kreve skatt av meg.

Når du sier liberalistisk, mener du faktisk liberalistisk, eller mener du anarkistisk? Og uansett hva har det med skatt å gjøre? Jeg vil jo ha en vare eller tjeneste fordi jeg ønsker hva det gir meg, og jeg vil ha det. Det er en frivillig transaksjon. Det er ikke tvang involvert.

Og hvis vi ser på eksempelet til liberallistene så vil de fremdeles ha domstol og politi. Så hvis du tar noe fra noen og ikke betaler for det, så er det jo åpenbart tyveri.

Jeg har heller ikke benyttet meg av fellesspakgodene, hvilken goder har jeg benyttet meg av? Hadde jeg fått velge og ikke betale så høy skatt og ha flere valg i hvordan jeg har levd livet mitt ville jeg åpenbart ha foretrukket det, er ikke det hele poenget med å ha debatt?

La oss kalle det "tvang" da. Hvordan skal man få til likt tilbud av utdanning og helse og sikkerhet til alle hvis man ikke "tvinger" folk til å betale? Folk blir bare å tenke på seg selv. "De som ikke har råd til god helseforsikring kan skylde seg selv" osv.

Folk legger på ordet "tvang" for å få det til å høres negativt ut, når et spleiselag for å gi alle utdanning og et godt helsetilbud er nødvendig.

Det er tvang. Det er irrelevant. Problemet mitt med skattesystemet er at vi stjeler penger fra borgere og bruker det på svada som overhode ikke tjener deres interesser. Det hadde ikke vært like ille om hva de ble frastjålet gikk tilbake til tjenester de kunne nye, men det er altså ikke tilfellet og hvorfor jeg er mot ekstrem-skatt-systemet vi har i Norge, når man gir noen mennesker for mye makt, vil det bli missbrukt og det blir det.

Jeg har ikke noe imot helsetjenester, politi og gratis utdanning.

jeg har noe imot at vi TVINGES til å betale for et stupetårn til 23 millioner kroner (dagbladet), der er det noen som har fått bonus-sjekken sin. At jeg tvinges til å betale penger til kirken til tross for at jeg er utmeldt. At vi bare gir bort 5 milliarder kroner av penger de har stjålet fra andre som ofte har vært med på å gjøre diktatorer rikere. Hvis du må betale en diktator 70% av hva du prøver å gi for å hjelpe befolkningen hans, er det ikke verdt prislappen, send han heller en bombe til samme pris.

At alle som ikke er i jobb på død og liv MÅ leve med like høy levestandard som ufaglærte fulltidsansatte, la nå heller de som jobber leve et verdig liv istedenfor å stjel 40% av tiden de bruker på jobb fra de.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har han?

Tja det er jo akkurat det da: man har aldri sagt seg enig i å betale skatt. Hadde man hatt mulighet til å frasi seg "goder" som "gratis" helse, "gratis" velferd, "gratis" utdanning og tusen andre ting som faktisk ikke er "gratis" i det hele tatt, mot at man slapp å betale skatt (evt få kraftig redusert skatt); da hadde saken vært en annen. Da kunne enkeltmennesket i samfunnet fått større mulighet til å selv bestemme over sitt egen liv.

Men en sånn løsning er veldig problematisk for mange på venstresidensom er tilhengere av at staten skal passe på en fra vugge til grav. Husk at i dag fremstilles jo og skatt som at man gir tilbake til fellesskapet, noe som forklarer hvorfor det ofte settes likhetstegn mellom skattelette og subsidiering ("de fattige subsidierer de rike fordi de rike får skattelette" type retorikk). I en slik verden hvor alt er eid av fellesskapet er det ingen forskjell på en subsidie og en skattelette. Begge er gaver fra fellesskapet. Men dette er også essensielt et føydalsamfunn der hvor alle er leilendinger i evig gjeld til samfunnet. Det er et samfunn der hvor man ikke eier sin egen kropp eller fruktene av sitt eget arbeid fordi man alltid står i gjeld til denne mystiske entiteten som kalles "samfunnet" eller "fellesskapet."

Ville ikke det beste vært et samfunn der sosialister kan få lov til å være sosialister, og at de som vil være kapitalister skal få lov til det; men hvor ingen skal kunne tvinge noen til å være verken det ene eller andre. Dvs at sosialister gjerne må innføre ting som "gratis" skole, "gratis" helse, "gratis" velferd, etc; men at de ikke skal ha noen rett til å tvinge andre til å være med på å betale for disse tingene.

Ja det er en god beskrivelse av dagens samfunn.

Du gjør den klassiske feilen med å sette likhetstegn mellom stat og samfunn. En stat kan ikke eksistere uten et samfunn, men samfunnet kan fint eksistere uavhengig av staten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dersom man ikke har sagt seg enig i å ta på seg denne gjelden, men likevel må betale; da minner det jo mer på racketeering.

Racketeering, often associated with organized crime, is the act of offering of a dishonest service (a "racket") to solve a problem that wouldn't otherwise exist without the enterprise offering the service. Racketeering as defined by the RICO act includes a list of 35 crimes. If convicted of racketeering, a person could serve up to 20 years and be fined up to $25,000.

Betyr det at staten kan bli straffet for å true innbyggerne sine?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Grunnen til at et fritt marked ikke fungerer er fordi mennesker er egoistiske. Går aldri å endre.

Helt riktig, mennesker er egoistiske. Det er en grunnleggende menneskelig egenskap og det er ingenting negativt med det. Mennesker tenker først på at en selv og sine nærmeste skal ha det bra (basisbehov) før en bruker tid på andre. Men dessverre finnes det skrotinger som aktivt prøver å endre på det (de kalles sosialister), og i dag så kan man bare se til Venezuela for å se hvordan det går når tøvete politikere forsøker å forby "egoistiske" prinsipper som profitt og privat næringsliv.

Forøvrig så er klar over at du bor i et samfunn som er mye nærmere kapitalisme enn sosialisme? Dersom du liker den norske modellen så liker du kapitalisme og frihandel, ikke sosialisme.

If you love the Scandinavian model, you don’t love socialism. You love market capitalism, because that’s what makes that model possible. (Whether large welfare states are necessary or desirable is a matter for another column.)

https://fee.org/articles/you-cant-deny-that-venezuela-is-a-socialist-calamity/

Men ble litt på sidelinjen av trådens tema, så slutter å skrive nå.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...