Gå til innhold

Hva er maks akseptabelt skattenivå?

Anbefalte innlegg

Konstruktivt betyr at du kjøper noe du kan få avkastning på senere, feks noe du kan leie ut mot vederlag, eller verktøy du trenger til å få fremtidig inntekt i motsetning til mannen i gata som kanskje bruker pengene på en ny TV til 60k slik at han blir sittende i sofaen sin og glo.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg så handler det ikke mest om %-skatt, det handler mer om hvordan de blir brukt. 75% er greit det så lenge man har råd til det man har lyst til og trenger i forhold til lønnsnivået, men man må få noe igjen for pengene som gjør at man faktisk synes det er greit.

Alle vil garantert ikke ha råd til det de har lyst på om de betaler 75% skatt. 

Lenke til kommentar

Vi kommer aldri til å se fremgang i et land om ingen borgere har mulighet eller råd til å gjøre dumme investeringer. De fleste feiler, men det er også der de som lykkes kommer ifra. De som skaper verdier og arbeidsplasser.

Enig. Det må være lov å feile. Hvis ikke vil stadig færre lykkes. 

Lenke til kommentar

Konstruktivt betyr at du kjøper noe du kan få avkastning på senere, feks noe du kan leie ut mot vederlag, eller verktøy du trenger til å få fremtidig inntekt i motsetning til mannen i gata som kanskje bruker pengene på en ny TV til 60k slik at han blir sittende i sofaen sin og glo.

Ja, eller dyre datamaskiner og sitte og glo på diablo hele dagen.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du gir fra deg deg dine verdier så du ikke har midler til annet enn hverdagslig forbruk får du ikke mulighet til å gjøre noe konstruktivt i løpet av livet.

Men var det ikke slik at menneskets høyeste ønske og tilbøyelighet er å dyrke latskapen? Har man nok av materielle goder uansett, så er det bare å tilbringe livet i en solseng med paraply-drink ved siden av? :-)  Pisk og sult må til for å få folk opp av sofaen? Eller gjelder dette bare den dumme og late arbeiderklassen?

Lenke til kommentar

Arbeiderklassen er ikke lat, men de har mer muskler enn hjerne.

Problemet med en arbeider er at han ikke jobber hardere med å utvikle seg selv enn han gjør på sin jobb. 30 år senere er han fremdeles bare en arbeider, en sliten arbeider og alt han har tjent har gått til forbruk.

En arbeider føler han fortjener å bruke penger på seg selv siden han har jobbet og slitt. Han tjener med den ene hånda og bruker med den andre.

Snart kan jobben til arbeideren automatiseres og hva gjør han da?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Arbeiderklassen er ikke lat, men de har mer muskler enn hjerne.

Problemet med en arbeider er at han ikke jobber hardere med å utvikle seg selv enn han gjør på sin jobb. 30 år senere er han fremdeles bare en arbeider, en sliten arbeider og alt han har tjent har gått til forbruk.

En arbeider føler han fortjener å bruke penger på seg selv siden han har jobbet og slitt. Han tjener med den ene hånda og bruker med den andre.

Snart kan jobben til arbeideren automatiseres og hva gjør han da?

Arbeidere er svært viktig for samfunnet, langt viktigere enn ymse "investorer".

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

0% er akseptabelt, noe høyere er slaveri. Kun selskaper bør skattlegges, ikke mennesker. Mennesker er en ressurs og skatt på inntekt tilsier at mennesker er en byrde.

Og når du skattelegger et selskap hvor tror du de henter inn de pengene fra? Det er lov å tenke litt lenger enn nesetippen....

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Hva er maks akseptabel

- inntektsskatt

- moms

- kapitalgevinstskatt

- 15%, og denne bør være flat for å hindre at fradrag og unntak blir brukt for å unndra seg skatt slik det er idag.

- 25%

- 15%, samme som inntektsskatt, og med begrunnelsen at ulike satser kan føre til skatteplanlegging. 

Ideelt sett burde man ikke hatt noen skatt på inntekt eller utbytte. Maks samlet skatte og avgiftstrykk bør ikke overgå 30% av BNP, det er nivået økonomene har kommet frem til er det ideelle. Jo høyere over dette man kommer jo mer verdiskapning går tapt og jo mer underslag, svart økonomi og skattesnyting får man.

Endret av TheChubbyOne
Lenke til kommentar

50%

10%

50%

Så kan vi kvitte oss med formuesskatten.

Selvsagt skulle jeg ønske jeg slapp og betale skatt på inntekt , men det er i min interesse å fortsatt ha den fallskjermen som velferdsstaten er.

Vi kan fint ha en god velferdsstat uten skatteøkningene du ønsker :)

Lenke til kommentar

50%

10%

50%

Selvsagt skulle jeg ønske jeg slapp og betale skatt på inntekt , men det er i min interesse å fortsatt ha den fallskjermen som velferdsstaten er.

Han har ikke sagt noe som helst om at han ønsker en skatteøkning?

AtW

Lenke til kommentar

Hva er maks akseptabel

- inntektsskatt

- moms

- kapitalgevinstskatt

Det er avhengig av hvor høy andre skatter er. 

Høy inntektskatt

40% 

20% 

30%

Lav inntektskatt

25%

30%

40%

Og staten bør aldri styre mer enn 40% av BNP. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

50%

10%

50%

Han har ikke sagt noe som helst om at han ønsker en skatteøkning?

AtW

Han svarte at han mener 50-10-50, som maks, noe som vil være en økning mot idag. Spesielt for utbytte snakker man om en dobling.

Ja, han mener det er det maksimale han kan akseptere, det er ikke det samme som at man ønsker en økning, man er bare ærlig, og innser at man kunne akseptert mer om det ble slik. (i motsetning til folk som skriver 0/0/0 og sitter på forum og sutrer, disse aksepterer jo åpenbart et mye høyere nivå enn 0/0/0 eller så hadde de foretatt seg noe annet enn å klage).

AtW

Lenke til kommentar

Ja, han mener det er det maksimale han kan akseptere, det er ikke det samme som at man ønsker en økning, man er bare ærlig, og innser at man kunne akseptert mer om det ble slik. (i motsetning til folk som skriver 0/0/0 og sitter på forum og sutrer, disse aksepterer jo åpenbart et mye høyere nivå enn 0/0/0 eller så hadde de foretatt seg noe annet enn å klage).

AtW

Disse har ikke så mye valg en å akseptere det høye nivået, nekter de å betale kommer politiet og kaster de i fengsel :)

Lenke til kommentar

AtW

Ja, vi prøver å unngå og bli truet med skytevåpen og bli kasta i fengsel hvor de gjør oss bokstavelig talt til definisjonen av slaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...