Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bake billån inn i fleksilån - tips?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å bake billånet inn i fleksilånet slik at både fleksilån og billån kan betales ned kjappere. Er vel gunstigere i forhold til to renter på 3 %.  Hvordan kan jeg holde styr på hvor mye som er betalt ned på bilen  og på resten av lånet? Er greit i forhold til at bilen er min og resten av fleksilånet deler jeg og min samboer på. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du i praksis gjør er å innfri billånet, men låner opp på boliglånet. Med andre ord vil det ikke være noe lån som er knyttet til bilen din lenger. Siden du og samboer er sammen om fleksilånet, men ikke billånet må derfor dere gjøre en avtale dere i mellom om dette.

 

Er det sånn at boliglånet har lavere rente eller hva er det du tenker å spare her?

 

Det jeg ville gjort i din situasjon er å skrive en skriftlig avtale med din samboer om at det praktiske, at du tar opp ekstra lån til bilen din og kommer til å betale den ekstra kostnaden. Sett opp en nedbetalingsplan i excel så du har kontroll. Jeg ville fortsatt med å betale ut bilen på typ 4-5 år eller hva du har igjen av nedbetalingen på den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Om dere betaler termingebyr på begge lånene nå vil dere da kunne få en lavere effektiv rente ved å samle de i ett lån.

Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp til å sette opp et regnestykke slik at jeg kan holde orden på hvem som betaler for hva slik at ikke hun betaler for bilen min og slik at jeg vet hvor mye det er igjen å betale på bilen dersom den blir solgt før lånet er innfridd.

Lenke til kommentar

Den enkleste løsningen på det er å splitte huslånet opp i to lån, med begge som ansvarlig overfor banken og med pant i boligen men hvor du betjener det ene lånet alene og dere betjener det andre i fellesskap. Så skjer alle utregninger utomatisk og dere slipper å knote med det. Dere må sannsynligvis betale to termingebyr da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den enkleste løsningen på det er å splitte huslånet opp i to lån, med begge som ansvarlig overfor banken og med pant i boligen men hvor du betjener det ene lånet alene og dere betjener det andre i fellesskap. Så skjer alle utregninger utomatisk og dere slipper å knote med det. Dere må sannsynligvis betale to termingebyr da.

 

Antar du eller snakker du av erfaring? Vet bare at vårt første lån besto av 2 lån, hvor det kun var gebyrer på hovedlånet. Broren min har også samme ordning i annen bank.

Lenke til kommentar

 

Den enkleste løsningen på det er å splitte huslånet opp i to lån, med begge som ansvarlig overfor banken og med pant i boligen men hvor du betjener det ene lånet alene og dere betjener det andre i fellesskap. Så skjer alle utregninger utomatisk og dere slipper å knote med det. Dere må sannsynligvis betale to termingebyr da.

Antar du eller snakker du av erfaring? Vet bare at vårt første lån besto av 2 lån, hvor det kun var gebyrer på hovedlånet. Broren min har også samme ordning i annen bank.

Ok. Jeg betaler to termingebyr på mine to.
Lenke til kommentar

Tingen er at det er 3 lån som jeg vil gjøre om til 2. Har vanlig boliglån, et rammelån på bolig ved siden av (til oppussing osv) og et billån. Ønsker å bake billånet inn i rammelånet. Er viktig at slik at bare jeg betaler for bilen min også deler vi på resten av låne utgiftene på boliglånet og rammelånet. Trenger tips til hvordan vi lage et budsjett for hvor mye som blir betalt inn på billånet i forhold til hvem som skal betale hva og eventuelt restlån på bilen den dagen den skal selges eventuelt.

 

Ideelt skulle vi hatt et boliglån, men på grunn av vi fikk så gode betingelser når vi ble innvilget rammelån mister vi fleksibiliteten hvis vi skulle bakt billånet inn i det vanlige lånet.

Lenke til kommentar

Da regner jeg med at fleksilånet dekket opp hele bilgjelden??

 

Er det viktig for dere at beregningen er riktig ned på kronestykket, eller er det ok med litt margin på noen kronestykker den ene eller andre veien?

 

Hvis det er ok med litt slingring så kan du notere ned hva dere betaler i dag på lånet i avdrag og rente. Når bilen er innbetalt finner dere ut hvor mye prosentmessig tidligere rente utgjorde av den nye renten, da utgjør differansen renta til bilen. Når det gjelder selve nedbetalingen på lånet så burde dere har en klar føring på hvor mye av nedbetalingen utgjør huslånet og hvor mye utgjør billånet. Dette skrives ned i en bok, excel.- skjema ell.

 

Poenget er vel at en slik oversikt kan lages komplisert eller enkelt, det er bare fantasien som setter grensene i et beregningsark.

 

Når det gjelder innbyrdes avtale er jeg enig med det som står skrevet over at dette burde dere skrive en egen avtale på hvis bilen er bare din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig å ha færre lån?

 

Eneste ulempe er flere termingebyr, men så lenge trekket går automatisk fra en konto så ser jeg ikke problem med det. 

 

DnB var ivrige på at vi måtte ha huslånet i to lån, de siste årene hadde vi faktisk tre lån (fordi jeg fikk tibud om enda bedre rente når dette ble gjort. I ettertid fikk jeg like lave rente på alle lånene). Når vi forespurte flytting til Danske Bank ba jeg om å få det i et lån (kun for oversikten og enkelheten).

Lenke til kommentar

Nå har det dukket opp en ny variabel her. Jeg skal bytte ut bilen min i nær framtid. Jeg har alt bestilt en bil som ikke kommer før i 2018 eller 2019, men den kan jeg avbestille. Jeg kan imidlertid få kjøpe en annen modell nå med billån og ca 0,5 prosent effektiv rente. Renten er garantert i 3 år før den blir justert etter markedet. Lånet blir da mye billigere enn bolig kreditt lånet som har nesten 3 prosent rente. Selger jeg bilen jeg har i dag får jeg slettet billånet og betalt ned bolig kreditt lånet, men da får jeg i stedet et høyere billån enn jeg hadde fra før (700.000 kroner ca.), men renten blir mye lavere i 3 år.

 

Baker jeg i stedet billånet jeg har i dag inn i bolig kreditt lånet får jeg et lån på ca. 500.000 kroner som jeg kan betale ned på et par år, eventuelt betale det ned når jeg selger bilen om et år til fordel for en biligere bil. Nå har jeg ca. 300.000 i gjeld på bilen og bruktverdien på den er mellom 6 og 700.000, så det er nok til å dekke både bil og bolig kreditt. Bilen jeg har bestilt meg som jeg får om ca. et år er en rimelig bil, så det blir ikke noe stort lån på den. Kanskje jeg ikke trenger lån en gang.

 

Spørsmålet er hva som er mest økonomisk lurt å gjøre? Beholde bilen jeg har nå som bare er 2 1/2 år gammel og bake den inn i bolig kreditt lånet slik at jeg bare har et rimelig boliglån og et boligkreditt lån. (500.000 ca og rundt 3 prosent rente).

 

Alternativ 2 - å selge bilen min og kjøpe en nyere og dyrere modell (700.000) med nesten fullfinansiering med billån på ca. 0,5 prosent effektiv rente i 3 år - for å så selge den rett før renten stiger til normalt?

 

X faktoren med det siste er om verdien på bilen vil falle fortere enn lånet blir betalt inn. Er kjipt å få 100-200 tusen mindre for bilen enn det man har i gjeld. Den "gamle" bilen har så lite igjen før den er innfridd, så faren for å få mindre for den enn det er gjeld igjen er ikke så stor.

 

Alternativt kan jeg kjøpe meg en billig bruktbil til jeg får den nye rimelige bilen, men billig kan også fort bli dyrt...

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Nå har det dukket opp en ny variabel her. Jeg skal bytte ut bilen min i nær framtid. Jeg har alt bestilt en bil som ikke kommer før i 2018 eller 2019, men den kan jeg avbestille. Jeg kan imidlertid få kjøpe en annen modell nå med billån og ca 0,5 prosent effektiv rente. Renten er garantert i 3 år før den blir justert etter markedet. Lånet blir da mye billigere enn bolig kreditt lånet som har nesten 3 prosent rente. Selger jeg bilen jeg har i dag får jeg slettet billånet og betalt ned bolig kreditt lånet, men da får jeg i stedet et høyere billån enn jeg hadde fra før (700.000 kroner ca.), men renten blir mye lavere i 3 år.

 

Baker jeg i stedet billånet jeg har i dag inn i bolig kreditt lånet får jeg et lån på ca. 500.000 kroner som jeg kan betale ned på et par år, eventuelt betale det ned når jeg selger bilen om et år til fordel for en biligere bil. Nå har jeg ca. 300.000 i gjeld på bilen og bruktverdien på den er mellom 6 og 700.000, så det er nok til å dekke både bil og bolig kreditt. Bilen jeg har bestilt meg som jeg får om ca. et år er en rimelig bil, så det blir ikke noe stort lån på den. Kanskje jeg ikke trenger lån en gang.

 

Spørsmålet er hva som er mest økonomisk lurt å gjøre? Beholde bilen jeg har nå som bare er 2 1/2 år gammel og bake den inn i bolig kreditt lånet slik at jeg bare har et rimelig boliglån og et boligkreditt lån. (500.000 ca og rundt 3 prosent rente).

 

Alternativ 2 - å selge bilen min og kjøpe en nyere og dyrere modell (700.000) med nesten fullfinansiering med billån på ca. 0,5 prosent effektiv rente i 3 år - for å så selge den rett før renten stiger til normalt?

 

X faktoren med det siste er om verdien på bilen vil falle fortere enn lånet blir betalt inn. Er kjipt å få 100-200 tusen mindre for bilen enn det man har i gjeld. Den "gamle" bilen har så lite igjen før den er innfridd, så faren for å få mindre for den enn det er gjeld igjen er ikke så stor.

 

Alternativt kan jeg kjøpe meg en billig bruktbil til jeg får den nye rimelige bilen, men billig kan også fort bli dyrt...

Gratulerer med Tesla ;)

Det er vel nesten aldri økonomisk lurt å kjøpe ny bil kontra gammel, så du må heller tenke på om det er verdt de ekstra pengene for deg. Regnestykket blir jo dratt litt mer i favør av ny bil enn det som er vanlig pga såpass billig finansiering. Selger du etter ett år vil jeg tro sannsynligheten for at du får mindre enn lånet tilbake er ganske stor ved fullfinansiering, men bil er ikke min sterke side.

Lenke til kommentar

Takk, men det er ikke min første ;) 

Slik jeg ser det er renten låst i 3 år slik jeg har tolket det. Etter 3 år vil den følge normal rente hva det enn innebærer. De lærde på Tesla gruppen strides om det betyr vanlig billån rente eller om det fortsatt vil være ganske lavt. Selv tror jeg den vil stige siden man tross alt vil tjene penger på å låne ut penger til folk. 

Det frister litt å benytte seg av rente tilbudet, men spørsmålet er hvor mye jeg vil få igjen for bilen min den dagen jeg skal selge den. Med nær fullfinansiering er det større fare for at bruktverdien på bilen synker fortere enn rest gjelden, så man risikerer å måtte betale for å selge bilen. Det er kanskje litt for stor sjanse å ta?

Det mest økonomiske er vel å selge bilen min for en ok pris. Betale ned resten av billånet og bolig kreditt lånet, og kjøpe en pent brukt billig elbil til jeg får den nye bilen om et års tid og la fruen overta den når jeg får den nye bilen. 

På den andre siden er jeg fornøyd med bilen jeg har nå også, men jeg vet ikke hvor mye jeg får for den om et år hvis jeg selger den da nå som nybil markedet pumpes full i nye biler med en svært gunstig rente. Hvem vil kjøpe en 3 år gammel bil til "høy pris" hvis man kan få en et år gammel rimelig bil til nesten samme pris? Det eneste som "redder" prisen på bilen min er at den er bedre utstyrt, har større batter (og rekkevidde). Det siste er særdeles viktig når man kjøper elbil. Bilen som er på tilbud nå er den med mist batteri mens jeg kjøpte den med største batteri når den var tilgjengelig. 

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Takk, men det er ikke min første ;) 

 

Slik jeg ser det er renten låst i 3 år slik jeg har tolket det. Etter 3 år vil den følge normal rente hva det enn innebærer. De lærde på Tesla gruppen strides om det betyr vanlig billån rente eller om det fortsatt vil være ganske lavt. Selv tror jeg den vil stige siden man tross alt vil tjene penger på å låne ut penger til folk. 

 

Det frister litt å benytte seg av rente tilbudet, men spørsmålet er hvor mye jeg vil få igjen for bilen min den dagen jeg skal selge den. Med nær fullfinansiering er det større fare for at bruktverdien på bilen synker fortere enn rest gjelden, så man risikerer å måtte betale for å selge bilen. Det er kanskje litt for stor sjanse å ta?

 

Det mest økonomiske er vel å selge bilen min for en ok pris. Betale ned resten av billånet og bolig kreditt lånet, og kjøpe en pent brukt billig elbil til jeg får den nye bilen om et års tid og la fruen overta den når jeg får den nye bilen. 

 

På den andre siden er jeg fornøyd med bilen jeg har nå også, men jeg vet ikke hvor mye jeg får for den om et år hvis jeg selger den da nå som nybil markedet pumpes full i nye biler med en svært gunstig rente. Hvem vil kjøpe en 3 år gammel bil til "høy pris" hvis man kan få en et år gammel rimelig bil til nesten samme pris? Det eneste som "redder" prisen på bilen min er at den er bedre utstyrt, har større batter (og rekkevidde). Det siste er særdeles viktig når man kjøper elbil. Bilen som er på tilbud nå er den med mist batteri mens jeg kjøpte den med største batteri når den var tilgjengelig. 

 

Bare betal ned ekstra slik at du dekker normalt prisfall for biler(google), da er du "safe", disse bilene har historisk holdt seg godt i pris men slikt kan endre seg. Men at de faller noe mer enn normalt tap ser jeg ikke som sannsynlig. Moms kommer også etterhver som vill øke prisen. 

 

Glem ikke å få lagt inn referal kode heller, da får du 8000 i avslag og gratis superlading :) 

 

Ang model 3 så vill du ikke få den om ett års tid, jeg bestilte 31/3 mens jeg eide en model S, jeg står oppført med end of 2018 som levering. Det er en god del biler som skal leveres før de som ikke eier en tesla får sin. Forvent også noe utsettelse :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...