Puritania Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Hei!Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen av dere har mulighet til å svare på hva som er korrekt her.. Jeg har en samboer som har vært ansatt som ekstrahjelp i en bedrift over lang tid, hun har faste vakter og er god i jobben sin. Til tider jobber hun fast hele uken grunnet sykdom hos de andre ansatte, av og til jobber hun alle hverdager og hele helger uten noe ekstra betaling, sjefen hennes svarer henne ikke ordentlig når hun prøver å ta opp diverse saker knyttet til lønn, kontrakt osv og virker generelt veldig gniten på alt som har med penger å gjøre. Jeg føler hun blir utnyttet i sin arbeidssituasjon. Spørsmål 1: Når man har faste vakter og ofte jobber mellom 20-30 timer i uken, skal man ikke da være ansatt på deltidskontrakt med en viss stillingsprosent i stedet for "ekstrahjelp"? Spørsmål 2: La oss si hun har en fast vakt fra kl. 09-17, og 15 minutter før vakten er ferdig så får hun spørsmål (egentlig ikke et valg) om hun kan jobbe til kl. 19, hva er reglene rundt dette? Har hun krav på overbetaling eller annen godtgjørelse? Jeg jobber i det offentlige og har ikke så mye peiling på slikt i det private. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 En bør skaffe seg en viss stillingsprosent uansett. Men jeg tror ikke det er ulovlig å ha 0% kontrakter. En skal ha overtid etter AML, så lenge en ikke beregner gjennomsnitt eller noe slikt. Alt dette skal stå i hennes avtale. Men det er mange som ikke følger AML. Lenke til kommentar
Puritania Skrevet 31. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2017 En bør skaffe seg en viss stillingsprosent uansett. Men jeg tror ikke det er ulovlig å ha 0% kontrakter. En skal ha overtid etter AML, så lenge en ikke beregner gjennomsnitt eller noe slikt. Alt dette skal stå i hennes avtale. Men det er mange som ikke følger AML. Slik jeg forstår det så virker det ikke som arbeidsgiver er interessert i å gi henne en stillingsprosent, selv om hun har faste vakter. Så dersom vakten hennes er fra 09-17 og hun får spørsmål om å jobbe til kl 19 i stedet grunnet sykdom hos de andre ansatte så har hun da krav på overtidsbetaling om hun sier ja? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 En bør skaffe seg en viss stillingsprosent uansett. Men jeg tror ikke det er ulovlig å ha 0% kontrakter. En skal ha overtid etter AML, så lenge en ikke beregner gjennomsnitt eller noe slikt. Alt dette skal stå i hennes avtale. Men det er mange som ikke følger AML. Slik jeg forstår det så virker det ikke som arbeidsgiver er interessert i å gi henne en stillingsprosent, selv om hun har faste vakter. Så dersom vakten hennes er fra 09-17 og hun får spørsmål om å jobbe til kl 19 i stedet grunnet sykdom hos de andre ansatte så har hun da krav på overtidsbetaling om hun sier ja? Sannsynligvis ja, men så har en dette: Dersom det blir arbeidet ut over avtalt arbeidstid, men innenfor lovens grenser for alminnelig arbeidstid, vil dette være såkalt merarbeid. Overtid i lovens forstand blir det først når det arbeides ut over dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå