Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 – Dette baner vei for helt nye IMSI-catchere. 3G- og 4G/LTE-mobiler kan overvåkes Lenke til kommentar
G Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Og 5G kommer på markedet når? 2 Lenke til kommentar
Eplekatt Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Hvordan fungerer egentlig bankid på mobilen, når man ikke har slått på wifi eller data over mobil\4g? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Hvordan fungerer egentlig bankid på mobilen, når man ikke har slått på wifi eller data over mobil\4g? Vil tippe det er meir SMS lignende. 1 Lenke til kommentar
digimator Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Hvordan fungerer egentlig bankid på mobilen, når man ikke har slått på wifi eller data over mobil\4g? Så vidt eg kan forstå så vil den ikkje fungera. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Hvordan fungerer egentlig bankid på mobilen, når man ikke har slått på wifi eller data over mobil\4g? Så vidt eg kan forstå så vil den ikkje fungera. Bankid på mobil bruker ikke datakommunikasjon (GPRS, 3G, 4G). Den bruker SMS-protokollen til å kommunisere fra SIM-brikka til Bankid-tjenestene. Mye av funksjonaliteten ligger i selve SIM-kortet, og datamengdene er svært små, så SMS-potokollen holder. Så man kan slå av både data og Wifi på mobilen, bankid virker som bare det. Men mobilbankløsningen vil ikke virke. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Vil innføring av e-sim endre dette? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Vil innføring av e-sim endre dette? Bankid på mobil virker ikke med eSim, og vil så vidt jeg vet heller ikke virke slik standarden ser ut til å bli. Men jeg sitter ikke på nok kunnskap til å være absolutt. Bankid på mobil er en utvidelse i selve simkortet utviklet av Telenor og DnB (opprinnelig), der selve simkortet er en viktig del av sikkerhetsløsningen (tofaktorautentisering). Så vidt jeg har forstått - uten å kunne si det sikkert, vil bankid med eSim kreve at gitte sikkerhetsfunksjoner flyttes til sikkerhetsløsninger i selve "mobiltelefonen". Utfordringen er om sikkerhetsnivå kan opprettholdes. Kommunikasjon vil trolig fremdeles kunne gå over SMS-protokollen - da dette uansett vil være lite data. Lenke til kommentar
Bjørn Remseth Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Og 5G kommer på markedet når? Partilinja er 2020. Piloten vanligvis på ett eller annet OL noen få år før, så "vinterolympiaden i sydkorea 2018" er antagelig det beste estimatet noen kan gi. Lenke til kommentar
G Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Takker for opplysningene. Er det dyrt å reise til Korea? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 BankID på mobil krever 2-3 utgående SMS per gang. Utenfor EU/EØS blir du belastet for disse, muligens også mens du er i EU/EØS, avhengig av operatør. Lenke til kommentar
RonnyVa Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Hvordan fungerer egentlig bankid på mobilen, når man ikke har slått på wifi eller data over mobil\4g? Internt i telefonen din, basert på klokken og en nøkkelutveksling mellom sim-kort og telefon. BankID på mobil har verken behov for mobildata eller WiFi, men den sender noe data over mobilnettet som en slags sms. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå