Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Betong på asfalt?

Anbefalte innlegg

Hallo,

her kommer et spørsmål fra en totalt uvitene og nylig bliven huseier.

Jeg oppdaget nettopp at asfalten på gårdsplassen, har sunket ned, helt inntil grunnmuren, ca 5-10 cm i bredde, og bekymrer meg for vann som vil renne inn, da det er litt skrått her.

Jeg lurer på om jeg kan legge Betong i denne Nedsunkne "renna"?

Vil det hjelpe, eller vill vannet trenge igjennom betongen?

Kunne det være en idè å feks. legge plast først?

Tilgi sikkert tåpelig spørsmål, men vil sette stor pris på svar, eller ev. andre (rimelige) forslag til løsning.

Takk  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å kjøpe seg ei kanne som stenger for innsig, og smøre på før du tetter "renna"? Alternativt smøre først noe, dersom det er veldig porøst for å fylle porene på en rimelig måte, også denne gukken som skal tette oppå der igjen, for så å fylle renna med egnet materiale som tredje trinn. Alternativt også forsegle utenpå det du fyllet renna med i tillegg som et fjerde slutttrinn.

Betong vil suge vann. Asfalt inneholder petroleumsprodukter så der preller vann av. Betong kan holde på en del vann, så det er vel ikke et ideellt materiale om du er redd for vanninnsig.

Asfalt er dyrt, men kan også kjøpes på spann (kaldasfalt). Men vet ikke hvor bra det produktet måtte være. Har aldri brukt det.

Ok, ikke svindyrt heller, men dyrt om du behøver mer enn 25 kg, det er sikkert:

https://www.maxmaling.no/bygg-annlegg/reparasjonsasfalt-kaldalsfalt-25-kg-detaljer?gclid=EAIaIQobChMIidrUjZyz1QIVyr3tCh3pvw8eEAYYASABEgK_cfD_BwE

Endret av G
Lenke til kommentar

Hei,

mange takk for svar :)

Det var nettopp det jeg fryktet, at betong ikke var ideelt.

Men kan jeg spørre hva du mener med å kjøpe seg en Kanne?

Kanskje kunne jeg smøre på noe, som du foreslår, og så helle i kald asfalt?

Lenke til kommentar

Ja. Det er så mange slike stoffer å få kjøpt. At det er vanskelig å anbefale noe spesifikkt. Du kan gå til så veldig mange typer butikker også å spør om slikt. Gå til noen du er fortrolig med av slik butikk og spør.

Hva er underlaget forresten? Spør de også om du behøver noe mer, enn sånn "påsmørning".

En kan jo tenke litt selv også. Om du velger kald asfalt oppå, så kanskje det holder med asfalten alene? Eller at du går på biltema, byggshop og skaffer deg noe taktekkingsgukke, som er en tynnere asfaltgukke uten stein til å smøre med først. Eller om du skal gå for betongtettemidler, eller hva..

Er nok litt mer å velge i der ute enn hva folk kommer på når de er på shoppingrunde.

Lenke til kommentar

Skader vel ikke å legge ut et bilde av det, så kanskje du får noen gode tips av folk etterhvert, dersom du har god tid for hånd.

Ingenting er verre enn å "male seg opp i et hjørne" hvor problemet vender tilbake med farene med vanninntrengning. Noen ganger må det kanskje gjøres et grep eller to ekstra. Alt ettersom. Dersom det er en betongkjeller, så finnes vel nødløsninger som gjør at du slipper å grave ut rundt huset for å stappe nedi sånn knotteplast på utvendig kjellervegg.

Kanskje ekstra ventilering også hjelper som et ekstratiltak til å smøre kjelleren innvendig med betongtettende gukke.

Jo mer informasjon du gir en fagmann, jo bedre. Dette kan være gjøre det selv opplegg, at du finner en fagmann i butikk som er god på å veilede og å selge. Eller at du hyrer inn fagmannen til å fikse alt for deg, så får du vel ihvertfall en garanti, selv om det kan bli mye dyrere.

F.eks. om du skal til å grave opp rundt grunnmur, så smører du betongvegg med noe vanntettende utvendig, så knotteplast (best å orientere seg om oppskriften), for så å fylle igjen med småstein for god drenering. I bunnen så skal det også ligge et dreneringsrør. Jo dypere du får plassert ting under kjellergulvnivå jo bedre drenert får du det. Dette er jo et voldsom tiltak som krever en del da. Er du glad i å spa?

Det var rollse-rollse-løsningen   :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Ikke heldig med fall inn mot huset, men du har forhåpentligvis fungerende drenering som tar seg av dette. Litt avhengig av hvor du bor i landet, og hvordan vannet renner, er det muligens viktigere å lede takvannet bort, enn at regnvann som ikke lander på taket skal komme seg inn i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...