Gå til innhold

scsi vs scsi

RAPTORR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En Tekram DC-390U3W vil jeg anbefale, Adaptec 19/29/39160-serien har et driverproblem med 2000/XP som gir deg dårlig ytelse, styr unna. Så hekter du på en eller to 15K3 disker på dette, de er kjappe, kjølige og ganske stillegående  :yes:

Jeg vil absolutt ikke påstå at 39160 fra adaptec har driverproblemer i xp. Jeg har hatt denne kontrolleren og kjørt xp i et år nå, og systemet funker som bare det.

Mitt råd: Gå for en kontroller fra Adaptec. Mer solide SCSI-kontrollere finner du ikke.

Hvordan drivere bruker du? Driverproblemet jeg refererer til har med skriveytelse å gjøre, makser ut rundt 10-12MB/s til hver disk hos meg, stabilitet, leseytelse o.l. er helt upåklagelig. Det finnes masse tråder om samme problemet hos storagereview.com og adaptec.com men ingen løsninger som ser universalt til å funke, problemet skal omfatte også 39160. Uansett, jeg ikke anbefale noen en 39160 til en eller to disker - den er rett og slett overkill :)

Mine Adaptec kontrollere er "forvist" til servere (null skriving uansett), selv bruker Tekram U160 (gått fra U320) i min maskin de siste 8 måndene, det har fungert helt fint. Vil anbefale U160 utgaven, siden den har passiv kjøling (mindre lyd) og XP har innebygget driverstøtte for den, å bruke diskett med U320 driver under XP installering blir man trøtt av.

Lenke til kommentar
Hvordan drivere bruker du? Driverproblemet jeg refererer til har med skriveytelse å gjøre, makser ut rundt 10-12MB/s til hver disk hos meg, stabilitet, leseytelse o.l. er helt upåklagelig. Det finnes masse tråder om samme problemet hos storagereview.com og adaptec.com men ingen løsninger som ser universalt til å funke, problemet skal omfatte også 39160. Uansett, jeg ikke anbefale noen en 39160 til en eller to disker - den er rett og slett overkill :)

Jeg bruker de vanlige Windows-driverne. Når det gjelder skriveytelsen, skal jeg sjekke opp det på mitt system. Det kan jo være at det er et problem der. Grunnen til at jeg nevnte Adaptec 39160 er at jeg har sett den kontrolleren ganske billig brukt. Selv kjøpte jeg denne kontrolleren brukt for 1700 da nyprisen var over 4000.

Lenke til kommentar

Nice pris :D

Sjekk ytelsen du, i mange tilfeller kan den være lett over overse, siden man "på en måte" ikke legger merke til det (før man tester et system som ikke har problemer).

Har du ikke problemet så er jeg litt interessert i å vite hvilken driver (windows update) du har inne, BIOS rev på kortet o.l.

Lenke til kommentar
Nice pris :D

Sjekk ytelsen du, i mange tilfeller kan den være lett over overse, siden man "på en måte" ikke legger merke til det (før man tester et system som ikke har problemer).

Har du ikke problemet så er jeg litt interessert i å vite hvilken driver (windows update) du har inne, BIOS rev på kortet o.l.

Skal sjekke det opp. Vil jo ha et system som yter 100%. Var fornøyd med prisen, ja. En annen ting som er morsomt med 39160 er at det kortet har en DMA-prosessor per kanal.

Lenke til kommentar

men jeg har jo 2 stk raptoer på 36.5 som jeg kjører på raid 0 men nå vil jeg prøve scsi disker på 15000rpm på raid 0 men det ser ut som det ikke går på dagens 478 system jeg mener at man mister ytelse på 478 systemet så det er bare vente til pci expres kommer ut da ?

Lenke til kommentar
men jeg har jo 2 stk raptoer på 36.5 som jeg kjører på raid 0 men nå vil jeg prøve scsi disker på 15000rpm  på raid 0 men det ser ut som det ikke går på dagens 478 system jeg mener at man mister ytelse på  478 systemet så det er bare vente til pci expres kommer ut da ?

Ser ut som at det du trenger er en SCSI RAID-kontroller. Riktignok vil du ikke kunne utnytte SCSI RAID fullstendig, i og med at 32bits PCI-standarden rett og slett ikke klarer å henge med i svingene. Men likevel, du vil få bedre ytelse enn SATA-RAID uansett. Spørsmålet er om du er villig til å betale for denne ekstra ytelsen. SCSI RAID-kontrollere er rimelig dyre.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
men jeg har jo 2 stk raptoer på 36.5 som jeg kjører på raid 0 men nå vil jeg prøve scsi disker på 15000rpm på raid 0 men det ser ut som det ikke går på dagens 478 system jeg mener at man mister ytelse på 478 systemet så det er bare vente til pci expres kommer ut da ?

Det er vel heller PCI bussen som blir problemmet. Hjelper jo ingenting med et vanlig AMD oppsett heller...

Lenke til kommentar

Du mister ikke ytelse, 2x 15K SCSI disker moser 2x 10K Raptor, men det vil bli urimelig dyrt (på grunn av den svært kostbare kontrolleren). PCI Express vil ikke løse noen problemer her. SCSI RAID kontrollere for PCI Express nok bare blir dyrere, siden muligheten for å finne "eldre og rimlige" modeller forsvinner.

Hva ytelse angår, dersom du ikke har mye øvrig PCI belastning (noe du ikke har, gigabit og IDE disker bruker ikke PCI i ditt system) så vil to disker i praksis aldri kunne "ta all" båndbredden likevel.

Satt på spissen, den lave ytelseøkningen fra Cheetah #2 skyldes at de likevel er såvidt raske (MB/s) at det stort sett er søketid, multitasking og målet (der daten skal havne/behandles) som er flaskehalsen - ikke MB/s, Raptorene er såvidt mye treigere at her er det litt "mer behov" for disk #2.

Når det er sagt, en Cheetah 15K er så mye kjappere (søketid, I/O) enn Raptor at selv alene er den nok mer behagelig enn Raptor RAID0 som OS disk.

Lenke til kommentar

Enig med Dollar. SCSI RAID er alt for dyrt for oss privatpersoner. Hvis man absolutt skal ha RAID, ville jeg faktisk sett på de nyeste U320-kontrollerne fra Adaptec. De har faktisk mulighet for å kjøre RAID 0,1,10. Det eneste man må sjekke opp med de kontrollerne er om de har mulighet til å brukes på 32bits PCI. Har ikke sett at det er mulig, men har heller ikke sett det motsatte.

Lenke til kommentar

ok så man merker forsjel på på de scsi disken en på raptorene? men se her er det her det riktige utstyre

Vare :Adaptec SCSI RAID 2015S - Styreenhed til lagring (RAID) -

Ultra320 SCSI - 320 MBps - 0. 1. 5. 10. 50

Antall :1

Pris :2.123,56

Totalt :2.123,56

-

Vare :Seagate Cheetah 15K.3 - Hard drive - 36.7 GB - intern

harddisk - 3.5´ - Ultra320 SCSI - 15000 rpm

Antall :2

Pris :2.672,51

Totalt :5.345,02

Vare :IDE- / EIDE-kabel - 80-pin SCA-2 (hun) - 80-pin SCA-2 (hun)

- 0.8 m

Antall :1

Pris :94,91

Totalt :94,91

Lenke til kommentar
ok så man merker forsjel på på de scsi disken en på raptorene? men se her er det her det riktige utstyre

Vare                :Adaptec SCSI RAID 2015S - Styreenhed til lagring (RAID) -

Ultra320 SCSI - 320 MBps - 0. 1. 5. 10. 50

Antall              :1

Pris                :2.123,56

Totalt              :2.123,56

-

Vare                :Seagate Cheetah 15K.3 - Hard drive - 36.7 GB - intern

harddisk - 3.5´ - Ultra320 SCSI - 15000 rpm

Antall              :2

Pris                :2.672,51

Totalt              :5.345,02

Vare                :IDE- / EIDE-kabel - 80-pin SCA-2 (hun) - 80-pin SCA-2 (hun)

- 0.8 m

Antall              :1

Pris                :94,91

Totalt              :94,91

For denne prisen kunne jeg ha kjøpt en komplett og grei maskin. Bare en tankevekker... :roll:

Lenke til kommentar

Selv kjørte jeg blant annet to 15.3 disker på denne kontrolleren:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=4&s=pl

Denne går både på 32-bits og 64 bits pci ved at det er et "hakk" i kontakten slik at det som ikke går i 32 bits slot stikker utenom.

Noen benchmarks fortalte meg fort at en single disk ligger opp i mot grensa for båndbredde for 32-bits pci i mange situasjoner. Derfor vil jeg påstå at disse diskene i raid0 på 32bits vil begrenses sterkt av pci båndbredden. Les forøvrig test på www.storagereview.com.

En annen ting er jo cachen, som kan leses til og skrives fra med LANGT større hastighet enn pci-grensesnittet tillater. Dermed får man ikke utnyttet denne maksimalt heller.

I et innlegg lenger oppe i tråden er står det at all båndbredde vil bli tilgjengelig for scsi-kontrolleren, men noe er vel glemt. Kanskje har raptorr andre pci-kort? Lydsignalering går også over pci uansett om lydkontrolleren er integrert i hovedkort.

Lenke til kommentar

For denne prisen kunne jeg ha kjøpt en komplett og grei maskin. Bare en tankevekker... :roll:

Du snakker! Selv hadde jeg et diskoppsett til mellom 10 og 12 lapper for inntil en stund siden...og da hadde jeg bare 126 GB tilgjengelig :roll:

Se i siggen min hva jeg byttet til. Kostet under 2K og støynivået ble halvert...minst...

Lenke til kommentar

hva med det oppsette her cpu Intel Xeon 3.06GHz og hk Intel Server Board SE7505VB2 og ram hvet jeg ikke hvilken type det skal være men hvis jeg kjøper det her da trenger jeg ikke scsi kontroller da og da får jeg full ytelse på diskene på raid 0 men spill blir det like bra som 478 system ?

Endret av RAPTORR
Lenke til kommentar

Xeon til hverdagsbruk og spill går helt fint det, GamePC test. Likevel er bør man tenke på at det er ikke særlig kostnadseffektivt, det koster jo over det dobbelte av noe som i all vesentlighet yter omtrent det samme (P4).

SE7505VB2 er et bra valg skal du ha Xeon men den har ikke SCSI, hverken det eller et vanlig P4 kort kan bruke Adaptec 2015S (til 2300kr). Dette kortet er en styringsenhet/Zero channel kontroller og fungerer kunn på hovedkort med innebygget Adaptec U320 RAID kontroller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...