Gå til innhold

scsi vs scsi

RAPTORR

Anbefalte innlegg

jeg har tenkt til oppgradere diskene mine til scsi men jeg hvet ikke hvem som har best ytelse og hva er forsjel på 68 pin og 80 pin ? :blush: jeg skal ha xp pro opprativ system på dem og jeg tenkte å kjøre dem på raid 0 men så hvor mye koster sån scsi kontroller som kan kjøre 2 disker på raid 0 ? men jeg har sett på noen disker som ser bra ut på de her og hva er hot swap ? :cry:

Seagate Cheetah 15K.3 - Harddisk - 36.7 GB - intern Ultra320 SCSI - 15000 opm vs

Seagate Cheetah 15K.3 - Harddisk - 36.7 GB - hot-swap - Ultra320 SCSI - 15000 opm

sorry for skrive feil :)

Endret av RAPTORR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker, men en ny kontroller burde du få for 1500-2000kr. Da snakker vi fremtidsrettet og!

68 pin er vanlige disker mens 80 pin er Hot-Swap. Hot swap betyr at du kan ta ut og sette inn disker uten å slå av maskinen, helst brukt i servere. Hot swap er i mine øyne helt unødvendig for deg, det koster mer penger (du må også ha bays som diskene kan stå i, og kontroller for dette) og gir ikke bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Med mindre du har et hovedkort med 64-bits pci-bus, anbefaler jeg deg å vente med dette til PCI-Express blir standard og det kommer kontrollere som passer der. Dessuten er scsi-teknologien fremdeles en paralellteknologi som begynner å bli gammel, selv om den finnes med U320 grensesnitt (som du ikke får utnyttet med 32-bits pci). Ny generasjon scsi er vel på trappene også, men det spørs om ikke sata vil skalere ganske raskt og bli et godt alternativ.

Du bør i tilfelle satse på en U160 kontroller da pci-bussen uansett vil gjøre slik at du ikke får utnyttet kontrolleren maksimalt. Du bør få grei ytelse med en single disk, men kjører du flere vil du virkelig merke at pcibussen begrenser. Du vil selvfølgelig få litt "brems" når disken tømmer/fyller cache ved kun en disk også.

Kan anbefale 15.3 diskene fra Seagate, har selv hatt to av dem og de er hverken varmere eller mer høylydte enn enkelte av WD sine ide-modeller. Men de er MYE mer bråkete enn de to 7200.7 som står i kassa mi nå...

Jeg ville ventet et halvårs tid og sett på utviklingen før jeg gjorde oppgraderingen du planlegger, men slår du til nå vil du få et relativt raskt og responivt system...bortsett fra oppstartstiden da. Postingen vil ta mange ganger så lang tid når kontrolleren skal scanne igjennom alle ID før booting...

Lenke til kommentar

Ville kjøpt en brukt U160-kontroller. Da kan du være heldig og komme ganske billig unna. F.eks. har jeg observert min kontroller (se under) til en ganske billig penge brukt. Ville også holdt meg til merket Adaptec, siden de lager kontrollere som praktisk talt aldri klikker, og som er kompatible uansett hvilket OS du bruker (mitt scsi-kort har jeg brukt i xp, linux, bsd og solaris uten problemer). Vil også anbefale 15K.3 som OS-disk. Knuser WD raptor i ytelse. Det er bare en ulempe ved å gå over til SCSI: Har du først skiftet over, kan du ikke bruke ATA igjen.

Eneste du må passe på med LVD er at du får tak i en terminator til kablelen du bruker til disken(e).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Nei. Man må ikke ha 64bit cpu for å få full utnyttelse av U160 og U320. Det som menes med 64bit er 64bits PCI. Disse PCI-slotene er mye lengre enn PCI som folk flest er vant med, og kan bære mye større mengder data. Denne standarden kalles PCI-X. Denne typen PCI-sloter finnes kun på server-hovedkort, det være seg P4 Xeon, Athlon MP eller Opteron. Du trenger ikke mer enn en U160-kontroller, for de vanlige PCI-slotene har ikke nok overføringskapasitet til å utnytte U320. Det er det kun PCI-X som har. En terminator er en klums som stopper signalet i kabelen. Den er nødvendig for at diskene skal fungere slik som de er ment for, enkelt og greit.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

og oppsete mitt er hk 875p Abit IC7-MAX3 S478/800mhz,SATAI875P,ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid og cpu P4 3.2 med 800 bus og ram GeIL PC4200 DC Ultra Platinum 1024MB/2x512MB og sjermkort ati 9800 pro 256mb og jeg kjører vannkjøling på cpu og northbrige

Lenke til kommentar

Ta en titt på SCSI og, og RAID guidene våre :)

Tre småtting, U320 SCSI er ikke noen vits for to disker, ei heller på et vanlig hovedkort. 64-bits CPU'er er noe helt annet enn 64-bit PCI så det har ikke noe med dette å gjøre. 80-pins disker krever konvertere eller dyrere kontrollere, ergo bare tull

Litt mer praktisk, det billigste er å kjøpe en retail kontroller (kabler+terminator) følger med, siden disse separat er dyre. LVD SCSI og termineres (terminering er "avslutting" på enden av kablen).

RAID ville jeg kanskje revurdert var jeg deg (med mindre jeg fant en brukt SCSI-RAID kontroller) siden disse kontrollerene nye koster nesten 4000,- og ikke vil gi deg noe igjen i anvendbar ytelse (10-20%), merk at du ikke kan benytte "Zero Channel" RAID kontrollere på vanlige hovedkort.

En Tekram DC-390U3W vil jeg anbefale, Adaptec 19/29/39160-serien har et driverproblem med 2000/XP som gir deg dårlig ytelse, styr unna. Så hekter du på en eller to 15K3 disker på dette, de er kjappe, kjølige og ganske stillegående :yes:

Lenke til kommentar
ok jeg jeg trode at pci inngangen kunne ta 1 gig brånbrede ? men funker xp på  xeno eller optron bra som 478 system

Vanlig PCI har 1gbps båndbredde, som vil si 133MB/s. Det som er heldig med ditt hovedkort er at det har gigabit som kjører på en egen 266MB/s bus - så du har i praksis all PCI båndbredden ting tilgjengelig for SCSI oppsettet ditt. Såvidt jeg vet finnes det ingen PCI-X kort som ikke er bakoverkompatible med vanlig PCI, så dette er ikke noe problem. Ellers, se anbefalingen i den andre posten min :)

Edit: Windows XP funker bra på Xeon og Opteron, men begge de to platformene med PCI-X hovedkort og nødvendig ECC+REG minne vil koste deg MYE penger. Begynner på rundt ~12000 for 2x 2.6GHz/244 og 1GB RAM.

Endret av Dollar
Lenke til kommentar
En Tekram DC-390U3W vil jeg anbefale, Adaptec 19/29/39160-serien har et driverproblem med 2000/XP som gir deg dårlig ytelse, styr unna. Så hekter du på en eller to 15K3 disker på dette, de er kjappe, kjølige og ganske stillegående  :yes:

Jeg vil absolutt ikke påstå at 39160 fra adaptec har driverproblemer i xp. Jeg har hatt denne kontrolleren og kjørt xp i et år nå, og systemet funker som bare det.

Mitt råd: Gå for en kontroller fra Adaptec. Mer solide SCSI-kontrollere finner du ikke.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
ja vet at optron og xenon er en enaen soket men det jeg lurte på om jeg setter xp på xenon cpu og og hk blir det likke bra hvis jeg skal spille et spill elller gjøre oppgaver som på en 478 s men server hk tar dem ddr ram ?

Jo, alle HK i dag tar DDR-ram, og XP fungerer fint på Xeon. Men ulempen med mange server-HK er at de krever ECC/REG DDR-RAM, og denne typen DDR-minne er mye dyrere enn vanlig Unbuffered DDR-RAM. Dessuten er Xeon-baserte løsninger unødvendig dyre, og da tenker jeg spesielt på HK. Billigste Xeon-HK jeg har sett, koster mellom 2000-2500, og har ikke PCI-X. De fleste jeg har sett, ligger på rundt 4000-5000. Dessuten ligger Xeon etter, hva FSB angår. Ville ikke byttet, var jeg deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...