taram999 Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 For 5 måneder siden ble jeg på elsykkel kjørt ned av en bil. Bilisten tok på seg alt ansvar. Samme dag leverte jeg elsykkelen inn til leverandørens verksted. Nytt bakhjul med motor måtte bestilles fra Spania, og jeg ble forespeilet at dette kunne ta et par måneder. Nå 5 måneder senere venter jeg fortsatt på sykkelen, og leverandøren vet ikke når de vil motta bakhjulet. Jeg har i påvente av reparasjonen hatt lånesykkel fra verkstedet. Denne er imidlertid ikke fullt så bra som den jeg leverte, og bærer preg av å være en brukt låne-elsykkel. Har jeg noen rettigheter overfor verkstedet her? 5 måneder er langt over rimelighetens grense å vente synes jeg. Kan jeg f.eks kreve kjøpet hevet? Forbrukerrådet sier at denne saken går under Håndverkertjenesteloven som sier: "Håndverkertjenesteloven regulerer forholdet mellom en håndverker og deg som forbruker. En tjeneste er forsinket dersom den ikke blir avsluttet til avtalt tid, eller ikke følger fremdriften etter avtalte frister. Er det ikke avtalt noen tid, er tjenesten forsinket hvis den ikke blir avsluttet innen rimelig tid. Ved en forsinkelse gir loven deg disse mulighetene: · holde tilbake betaling · kreve tjenesten utført · heve avtalen der forsinkelsen er vesentlig · kreve erstatning for dokumenterte økonomiske tap som følge av forsinkelsen" Ettersom bilisten tok på seg alt ansvar, får jeg reparasjon dekket av forsikring. Takk for innspill her! S. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Heving av kjøp er ett krav etter forbrukerkjøpsloven. Her er det heving av avtalen som det snakkes om, dvs avtalen om reparasjon. Har du snakket med forsikringsselskapet? Evnt andre verksteder som kan se på jobben? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå