Gå til innhold

Rettigheter ved lang reparasjonstid? Elsykkel


Anbefalte innlegg

For 5 måneder siden ble jeg på elsykkel kjørt ned av en bil. Bilisten tok på seg alt ansvar.

Samme dag leverte jeg elsykkelen inn til leverandørens verksted. Nytt bakhjul med motor måtte bestilles fra Spania, og jeg ble forespeilet at dette kunne ta et par måneder. Nå 5 måneder senere venter jeg fortsatt på sykkelen, og leverandøren vet ikke når de vil motta bakhjulet. Jeg har i påvente av reparasjonen hatt lånesykkel fra verkstedet. Denne er imidlertid ikke fullt så bra som den jeg leverte, og bærer preg av å være en brukt låne-elsykkel.

 

Har jeg noen rettigheter overfor verkstedet her? 5 måneder er langt over rimelighetens grense å vente synes jeg. Kan jeg f.eks kreve kjøpet hevet? Forbrukerrådet sier at denne saken går under Håndverkertjenesteloven som sier:

 

"Håndverkertjenesteloven regulerer forholdet mellom en håndverker og deg som forbruker. En tjeneste er forsinket dersom den ikke blir avsluttet til avtalt tid, eller ikke følger fremdriften etter avtalte frister. Er det ikke avtalt noen tid, er tjenesten forsinket hvis den ikke blir avsluttet innen rimelig tid. Ved en forsinkelse gir loven deg disse mulighetene:

 

· holde tilbake betaling

· kreve tjenesten utført

· heve avtalen der forsinkelsen er vesentlig

· kreve erstatning for dokumenterte økonomiske tap som følge av forsinkelsen"

 

Ettersom bilisten tok på seg alt ansvar, får jeg reparasjon dekket av forsikring.

 

Takk for innspill her!

 

S.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...