Gå til innhold

Hjelp til valg av kamera.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Det er tid for å bytte ut mobilkameraet til ett vanlig. Men jeg går meg vill i kamerajungelen. Masse tall og uttrykk som jeg ikke skjønner. Er helt nybegynner.

Ønsker: lett å bruke, tilgang til video, ikke alt for tungt.

Skal brukes til: landskapsbilder, turer i fjell og mark, jakt og trening av hund.

Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg ett "greit" kompaktkamera. Men nå når jeg ser alle de fine bildene som ligger ute så ønsker jeg noe mere. Men det bør ikke være for avansert til å begynne med, da får jeg heller oppgradere når tiden kommer.

Har sett på Panasonic dmc-tz100 og canon 750D.

Har ring fotobutikk, men de snakker ett språk jeg ikke skjønner. Her har vi bare Elkjøp som selger kamera, ikke noe galt med dem... men jeg følte at de ikke hadde så mye mere erfaring enn meg.

Noen som har ett kamera å anbefale?

Tenkte ikke å bruke mere enn 10 000,-kr i første omgang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på et greit kompaktkamera og et godt kompaktkamera og du tar gode bilder med et godt kompaktkamera.

Jeg har sansen for speilrefleks, men ut i fra dine krav om et ikke for tungt kamera så ville jeg valgt bort Canon 750D (og speilrefleks generelt), med ett (eller flere) brukbare objektiv(er) så tror jeg raskt du vil oppleve at dette blir i tyngste laget når du er mye ute og går.

Alternativet til speilrefleks er det vi kaller speilløse systemkameraer, og her er det mye å velge mellom, Det er mange merker og systemer å vurdere. Generelt så tror jeg også at (med unntak av toppmodellene) så ligger speilløse godt foran speilrefleks når det gjelder video.

Personlig ut fra dine brukspreferanser og for å få mest mulig ut av ditt budsjett så ville jeg seriøst vurdert micro four thirds systemet (m4/3) som blir produsert av Olympus og Panasonic. Årsaken til at jeg vil anbefale deg å vurdere dette er at det har et godt utvalg for de fleste preferanser og det er ett relativt budsjettvennlig system (og det er selvsagt også et "godt" system).

Du bør også vurdere om du eventuelt vil ha ett eller flere objektiver, om du trenger en "øyesøker" eller om den vanlige søkeren bak på skjerm er nok m.m.

Direkte anbefalinger på modeller kan jeg dessverre ikke gi deg siden jeg bruker et annet (dessverre over budsjett, system), men m4/3 har et godt rykte så jeg er sikker på at du kan finne det du ønsker deg der og det er mange innlegg på dette forumet vedrørende dette systemet.

Hvis du ikke ønsker å dra med flere objektiver på tur så er som sagt gode kompaktkamera noe som gir gode bilder og som er veldig "lommevennlige" på tur. Med utgangspunkt i ditt budsjett så ville jeg be deg om å sjekke ut Sony sin RX100-serie. Den siste utgaven V (versjon 5)  ligger akkurat rundt ditt maksbudsjett, men ved å gå tilbake til utgave IV (4) til ca kr 8000 eller utgave III (3) til ca kr 6000 så får du likevel gode kompakte alternativer.

Jeg kan dessverreikke gi deg råd om et spesifikt kamera, men det er mange muligheter der ute og hvis du googler litt rundt så finner du ganske sikkert det rette kameraet for deg.

Lenke til kommentar

Som posten over ville jeg også ha valgt m4/3  systemkamera.

Hvis video er viktig ville jeg ha valgt Panasonic fremfor Olympus.

F.eks Panasonic GX80 med 20mm f/1.7 fastobjektiv  til 7489,-

Storebroren G80 er værtettet og har større søker , men koster nesten 10 000 for bare huset.

Begge disse to har 5 akse stabilisering i huset som er veldig fint med tanke på video

Begge to tar dessuten opp video i 4K

Lenke til kommentar

Hei polljen, og takk for utfyllende svar.

Ett godt kamera vil jeg ha, og er ikke låst i sum.. Får man ett mye bedre til 15 000,-kr så kjøper jeg det.

Har mest lyst på speilrefleks, men er litt skeptisk til at det kan bli tungt å dra med seg på tur. Men tilgangen til forskjellige objektiv frister :)

Skal se på Sony RX 100V

Lenke til kommentar

Storebroren G80 er værtettet og har større søker , men koster nesten 10 000 for bare huset.

Begge disse to har 5 akse stabilisering i huset som er veldig fint med tanke på video

Hei, og takk for svar.

Video er ikke så viktig, men jeg synes det hadde vært greit å ha muligheten. Er ikke noe jeg kommer til å bruke så ofte. Men kommer hunden opp i en fin fuglesituasjon så hadde det vært kjekt å fått det på film:)

Men bildekvaliteten er det viktigste.

G80 er ett speilløst kamera? Jeg skal Google litt og lese om det. Vet ikke forskjellen på speilrefleks og speilløst.

https://www.japanphoto.no/panasonic-lumix-g80--vario-12-60mm-f-35-56-asph-power-ois-124#.WX79ndE8yhA

Er objektivet som er med her greit å starte med? Og ett veldig dumt spørsmål... bruker speilløse kamera samme objektiv som speilrefleks?

Lenke til kommentar

G80 er ett speilløst kamera? Jeg skal Google litt og lese om det. Vet ikke forskjellen på speilrefleks og speilløst.

https://www.japanphoto.no/panasonic-lumix-g80--vario-12-60mm-f-35-56-asph-power-ois-124#.WX79ndE8yhA

Er objektivet som er med her greit å starte med? Og ett veldig dumt spørsmål... bruker speilløse kamera samme objektiv som speilrefleks?

Pakken du linker til (G80 + 12-60mm) er et glimrende utgangspunkt. Et annet alternativ er dette kameraet: https://www.japanphoto.no/olympus-om-d-e-m10-mark-ii-m--ed-14-42mm-ez-sort-4545350049348-007 - det tar ikke 4K video, men standard HD. Tror det er godt nok til ditt bruk. Objektivet har lengre rekkevidde, men er ikke like mye vidvinkel. Bwegge deler vil være et godt utgangspunkt.

Det finnes ikke dumme spørsmål, kun dumme svar. Du kan lese denne guiden om forskjellen mellom speilrefleks og speilløst. Håper den kan forklare litt.

De fleste systemene har sin objektivfatning, slik at du ikke kan bytte objektiver mellom de. Og da heller ikke mellom speilrefleks og speilløst. Det finnes overganger (adaptere), men det er ofte såpass trøblete at det ikke er verdt det.

Lenke til kommentar

Vet ikke forskjellen på speilrefleks og speilløst.

Forskjellen er både liten og stor. En meget kort (og litt mangelfull) forklaring under.

Begge typer er i kategorien systemkamera, d.v.s. at du kan selv kan velge hvilke objektiver du ønsker å bruke på de.

Den store forskjellen er søkeren.

Speilrefleks er selvforklarende med at i søkeren så treffer lyset som kommer inn gjennom objektivet et speil som gjør at du kan se motivet gjennom den lille "øyesøkeren" på toppen. Når du trykker på utløserknappen så blir dette speilet løftet opp slik at lyset istedet treffer sensoren som er bak speilet (og lukkergardinen).

Dette kalles gjerne OVF (optical viewfinder). Men de fleste nye speilreflekskameraene har også et system som heter Live View (i Canon verden), hvis du velger å bruke dette så blir speilet løftet opp og du kan bruke skjermen bak på kamerahuset som søker. Da er vi inne i terminologien EVF (electronical viewfinder).

Et speilløst kamera er også selvforklarende, med at det mangler speil, og søkeren er hel-elektronisk.

Det finnes slike kamera med både "øyesøker" og skjermsøker og kamera kun med skjermsøker, men begge er elektroniske søkere.

Når det gjelder prinsippet med bruk av forskjellige objektiver så er systemene i utgangspunktet ganske like.

Siden speilløse mangler speilet, så er det mulig å lage kamerahusene merkbart mindre enn et speilrefleks-hus, dette sparer plass og vekt.

Jeg bruker både speilrefleks og speilløst, og har over tid gått over til å bruke det speilløse mest, den eneste bakdelen jeg finner ved speilløse et at batterikapasiteten jevnt over er litt dårligere siden man normalt bruker skjermen(e) mer på et slikt kamera enn på et speilrefleks. Men reservebatterier er lette å finne så hvis jeg er på en "aktiv" tur så velger jeg konsekvent å bruke mitt speilløse system (bl.a. p.g.a. vekt på kamera og objektiver)

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Jeg vil også gjerne anbefale Olympus E-M10 Mk II, men jeg ville nok kanskje ha valgt å kjøpe kameraet med pancake objektivet og en 40-150mm telezoom i tillegg. Fordelen er at E-M10 er "jakkelommevennlig" med pancake objektivet, forutsatt at du har relativt store jakkelommer. Prisen blir omtrent den samme. Både kamerahus og objektiver finnes i både sort og sølv. Her er linker:

https://www.japanphoto.no/olympus-om-d-e-m10-mark-ii-m--ed-14-42mm-ez-solv-454350049300-007#.WX9fv4h97IU

https://www.japanphoto.no/olympus-mzuiko-ed-40-150mm-f-4-56-r-sort#.WX9gJIiGPIU

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar.

Video er ikke så viktig, men jeg synes det hadde vært greit å ha muligheten. Er ikke noe jeg kommer til å bruke så ofte. Men kommer hunden opp i en fin fuglesituasjon så hadde det vært kjekt å fått det på film:)

Men bildekvaliteten er det viktigste.

Jeg har et G80, kan trygt anbefale det. Det er værtettet, har innebygd stabilisering som i tillegg kombineres med objektivene til Panasonic som har stabilisering(OIS). Det har en nyutviklet elektromagnetisk lukker som gjør at det er nesten lydløst når man tar bilder.

En av fordelene til EVF som speilløse kameraer har er at man kan se i søkeren hvordan bildet blir før man tar det(hvordan eksponeringen blir), det får man ikke til med et speilreflekskamera.

Objektivet som følger med er veldig bra å starte med for en nybegynner.

Panasonic og Olympus samarbeider slik at du kan bruke alle Olympus objektiver også.

Lenke til kommentar

Canon 100D har alle kvalitetene til et speilrefleks i en liten innpakning.

Synes også at autofokus ved videofilming fungerer bra på 100D med dedikerte objektiver til dette og touchskjermen gjør jobben enklere, og nå er 200D lansert og det blir enda bedre på videofilming samt får endel nyvinninger til en grei pris.

PS: i prisguiden kan du klikke på "tester&artikler" for og få med deg hva de forskjellige mener om spesifikke kameraer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...