Gå til innhold

Russland forbyr innbyggerne å bruke VPN til å omgå sensuren

Anbefalte innlegg

Hvor lenge før dette kommer til vesten? Det er ikke så mange år siden jeg tenkte "jaja, om overvåkning blir for ille kan man bruke VPN, ingen demokrati vil forby brukeren å kryptere egen trafikk", nå begynner dette å bli skremmende realistisk.

AtW

Og hva sa jeg da? Jo, da sa jeg at i høringsdokumenter i Norge, som vel regnes som i Vesten, så var VPN nevnt som eksempel på verktøy som brukes av kriminelle for å omgå tiltak mot filtrering.

Forøvrig har Tyskland ved anledning tidligere hatt forslag som minner om noen av Russlands, som jeg har sett på som et alarmerende trekk. Utover det så har jo EU begynt å ha endel krav som ikke handler om sensur, men at tjenester skal ha tilstedeværelse og EU-borgeres data ikke skal flyttes ut av unionen. Det er kanskje ikke i seg selv en negativ ting, men speiler begrunnelser som Russland tidligere har hatt.

I Russland har man stålkontroll på alt og alle, og det er mange i EU/Vesten som ikke er fornøyd med at man ikke har tilsvarende kontroll her. En ekstern fiende eller en ekstern trussel er da svært nyttig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Russland: et studie i hvordan man omgjør et land til et diktatur.

Tja, er det noe bedre her? Alle kommentarfelter er stengt i de store avisene. I Sverige forfølges de med "feil" meninger. Og vi har Dld, "grenseforsvar" etc.

At aviser ikke vil trykke din ytring på sin eiendom (nettsiden) påvirker ikke dine muligheter til å ytre deg i det hele tatt, så kommentarfelt har ingenting med saken å gjøre. DLD og digitalt grenseforsvar er derimot gode poenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...